گروه سیاسی: خبر کناره‌گیری علی لاریجانی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که مناقشات درباره پرونده هسته‌ای ایران با توجه به مخالفت‌های غرب با همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش یافته است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

به‌ویژه‌ آنکه این رسانه‌ها بیش از 2 سال علی لاریجانی را به عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای می‌شناختند و با توجه به شرایط جدید به‌وجود آمده در پرونده هسته‌ای، منتظر رایزنی‌ها و احتمالاً اثرگذاری‌های وی در جریان مذاکرات آتی با نماینده اتحادیه اروپا بودند.

همین حساسیت باعث شد تا حتی برخی خبرگزاری‌های خارجی، خبر پذیرفتن استعفای لاریجانی را زودتر از برخی خبرگزاری‌های داخلی بر روی تلکس خبری خود به عنوان خبر فوری منتشر کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که پس از اعلام خبر استعفای لاریجانی منتشر کرد،  وی را مدافع سرسخت برنامه هسته‌ای ایران خطاب کرد و نوشت: علی لاریجانی خود را به عنوان چهره مذاکره‌کننده‌ای انعطاف‌ناپذیر و سرسخت در برابر غربی‌ها معرفی کرد و تلاش کرد از آنچه سازشکاری در مورد پرونده هسته‌ای می‌دانست، فاصله بگیرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رویترز نیز پس از انتشار خبر کناره‌گیری لاریجانی مدعی شد: مقامات اروپایی معتقدند لاریجانی از مدت‌ها پیش با دولت ایران برای حمایت از شیوه مذاکره خود مشکل داشته است.

به گزارش این خبرگزاری، برخی تحلیلگران معتقدند با وجود اینکه لاریجانی و احمدی‌نژاد بر سر شیوه‌های رسیدگی به مناقشه هسته‌ای ایران اختلاف داشته‌اند، اما هر دو با توقف برنامه هسته‌ای این کشور مخالف بودند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در تهران نیز با اشاره به اینکه لاریجانی تاکنون 6 بار از سمت خود استعفا داده ولی استعفای وی پذیرفته نشده بود، گفت: بعید است که این استعفا بر روند گفت‌وگوها درباره پرونده هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد.

سایت اینترنتی شبکه خبری الجزیره نیز با انتشار خبر استعفای لاریجانی به عنوان خبر اول خود، تأکید کرد که از زمان انتصاب وی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، مخالفان دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای همواره شاهد موضع‌گیری‌های محکم وی در حمایت از برنامه هسته‌ای ایران بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی تأکید کرد که لاریجانی در مذاکرات هسته‌ای با غرب، کاملا متعهد به درپیش‌گرفتن راهکار دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل بود.

کد خبر 34466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز