همشهری آنلاین: دبیر شواری عالی امنیت‌ملی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل بلژیک گفت:

گفتگو زمینه مناسبی را فراهم می کند تا جوامع مختلف بشری با فرهنگ و تمدن های مختلف ، بتوانند بیشتر با هم آشنا شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی با بیان این که  این گفتگوها به تکامل رشد و تعالی میان کشورها کمک خواهد کرد ،  ابراز امیدواری کرد: با گفتگوهای سازنده بتوان از جنگ، خشونت و ظلم که نمونه بارز آن در فلسطین اشغالی صورت می‌گیرد جلوگیری کرد.

وی افزود: جنایات صهیونیستها علیه مردم مظلوم فلسطین تراژدی غم انگیزی است که تاکنون ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این روزها جهان شاهد بروز فجایع وحشتناک در سرزمین فلسطین اشغالی است گفت: این فجایع جان و روح همه انسانهای آزاده را به درد می آورد.

جلیلی از همه انسانهای آزاده جهان به خصوص آنان که در نهادهای کشورهای اروپایی این  جنایات را محکوم کردند تشکر کرد.

توجه به کرامت انسان، اصل اساسی در تنظیم روابط  با کشورها

دبیر شورای امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه مبنای انقلاب اسلامی دفاع از حق انسان و توجه به کرامت انسان و تلاش برای رفاه تعالی همه انسانها بود گفت :توجه به حقوق و کرامت انسان اصل مهم و اساسی در تنظیم روابط ما با دیگر کشورهای جهان است.

سعید جلیلی افزود: گفتگوها می‌تواند دیدگاههای ما را نزدیکتر، نقاط اشتراک را بیشتر و نقاط اختلاف را شفاف تر کند و اینکه ببینیم در چه نقاطی با هم اشتراک و در چه موضوعاتی نگاههایی متفاوت داریم.

وی گفت: فطرت مشترک بشری و ارزش های مشترک حاصل از آن بستری مناسب برای همکاری جوامع بشری حول این مشترکات ایجاد و گفتگو زمینه مناسبی را فراهم می کند تا جوامع مختلف بشری با فرهنگ ها ، تمدن ها و نگاههای مختلف با یکدیگر بیشتر آشنا شوند و به تکامل ، رشد و تعالی یکدیگر کمک کنند از این رو نامگذاری سال 2008 به نام سال گفتگوی فرهنگ ها که قبلاً نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران گفتگوی تمدن ها به آن اشاره شده بود ایده مبارکی است که امیدوارم این گفتگو ها بتواند گامی مهم در جهت صلح ، آرامش و رفاه انسانها باشد همچنانکه امیدوارم این گفتگو ها بتواند وسیله ای موثر برای جلوگیری از جنگ ، خشونت ، ظلم و بی عدالتی باشد.

جلیلی یادآورشد: 29 سال پیش در چنین ایامی ملت ایران در انقلابی شکوهمند رژیمی دیکتاتوری راکه با یک کودتای نظامی 25 سال بر کشور ما حاکم بود سرنگون کردند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: ملت ایران نظامی مردمی را بر مبنای دموکراسی با استفاده از دو منبع مهم معرفتی وحی و عقل بنا نهادند و بر این مبنای قوی ساختارهای دموکراسی و نهادهای مربوط به آن در کشور ما نهادینه شد.

وی با بیان اینکه مبنای انقلاب اسلامی دفاع از حق انسان و توجه به کرامت انسان و تلاش برای رفاه تعالی همه انسانها بود گفت :توجه به حقوق و کرامت انسان اصل مهم و اساسی در تنظیم روابط ما با دیگر کشورهای جهان است.

جلیلی افزود: ما مناسبات خود را با کشورهای جهان بر مبنای حقوق بشر و نگاه عادلانه به انسانها تنظیم کردیم و قطع روابط سیاسی با رژیم وقت آفریقای جنوبی در بیست و نه سال پیش صرفا به این خاطر بود که ما آپارتاید را برخلاف حقوق بشر می دانستیم.

وی خاطرنشان کرد: دفاع از ملت افغانستان در آن زمان و پناه دادن به دو میلیون آواره افغانی به خاطر اشغال نظامی این کشور توسط نیروهای کشور شوروی در آن زمان برهمین مبنا بود همچنان که دفاع از مردم فلسطین و محکوم کردن تجاوز و خشونت در آن سرزمین از سوی اشغالگران را نیز داشتیم و داریم.

جلیلی: اقتدار ایران در ماهیت دموکراتیک آن است

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت : اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سخت افزار و جنگ افزار نیست بلکه در ماهیت دموکراتیک آن است.

جلیلی در ادامه سخنانش در جمع نمایندگان پارلمان اروپا موضوع انرژی را سومین مولفه در ایجاد همکاری میان ایران و اروپا دانست و گفت: ظرفیت بالای انرژی در ایران و منطقه و نیاز جهانی به آن امروز همکاریها را ضروری می سازد.

وی افزود: ایران امروز نقش مهمی در تامین انرژی و تامین امنیت انرژی دارد و امنیت پایدار انرژی یک ضرورت است.

جلیلی همکاریهای اقتصادی را مولفه چهارم همکاری ایران و اروپا دانست و خاطر نشان کرد : ظرفیت های سخت افزاری ، منابع غنی ، وسعت سرزمینی و موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در کنار ظرفیت های نرم افزاری بویژه سرمایه انسانی ایران منبع مهمی است که می تواند ظرفیت خوبی از همکاری را در این عرصه ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان بهترین نمونه مردمسالاری در منطقه با ظرفیت های بالای سخت افزاری و نرم افزاری نقش موثری در ثبات و امنیت منطقه ایفا می کند گفت: ایران مقتدر ،قدرتمند و مبتنی بر مردمسالاری بدون شک به نفع امنیت جهان و منطقه خواهد بود.

جلیلی افزود: پشتوانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در نظام مردمی این کشور ریشه دارد .

جلیلی گفت: اقتدار ایران از وجود مردمی است که نظام را از آن خود می دانند و برای اهدافی که دنبال می کنند حاضر به پرداخت هزینه اند .

وی افزود: 29 سال گذشته نشان داد برخی برخوردهای غیر منطقی و غیر مهربانانه با ملتی که می خواهد آزاد باشد فرجامی برای بدخواهان ندارد .

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آنچه صدام با حمایت برخی قدرتها در جنگ علیه مردم ما و اشغال چهار استان کشورمان انجام داد فرجامی برای او نداشت و ملت ما را در دفاع پایدارتر کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز با روشن شدن ، بی اساس بودن بسیاری از اتهامات، فضای خوبی برای همکاری ایجاد شده است گفت: امروز برخی کشورها می توانند با آسیب شناسی رفتارهای گذشته شان فصل جدیدی از همکاری را بگشایند .

جلیلی گفت: امنیت یک کل به هم پیوسته است و دو منطقه خاورمیانه و اروپا که در همسایگی هم هستند می توانند خانه مشترک توسعه و امنیت متقابل را با یکدیگر، بنا کنند.

سلاح‌های کشتار جمعی امنیت نمی‌آورد

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه سخنان خود در پارلمان اروپا گفت: خلع سلاح کشورها از سلاح های کشتار جمعی، حرکتی مفید برای امنیت جهانی است.

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی درباره موضوع دمکراسی افزود: فکر می کنم مفهوم مشترک دمکراسی برای ما و شما اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه لازمه احترام به حقوق و دیدگاه انسان ها احترام به نظرات مخالف دیدگاه ماست تصریح کرد: اگر به این موضوع قائل باشیم که همه باید انچه را ما می پسندیم قبول کنند ،این رفتار احترام به دمکراسی نیست.

جلیلی گفت: اختلاف دیدگاه لازمه جوامع بشری است اما اینکه دیدگاهی بخواهد نگاه خود را تحمیل کند خطرناک و خلاف دمکراسی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به سوالاتی بسیاری که درباره دموکراسی دراین نشست مطرح شده اشاره کرد و افزود: بسیاری از جوامع درباره ساختار دمکراسی و سوالاتی که مطرح کرده اید دیدگاه های متفاوتی دارند اما شکل دمکراسی اشتراک میان ما و شماست.

وی با بیان اینکه باید به تصمیم یک کشور و اختلاف نظرها در این زمینه احترام گذاشت خاطرنشان کرد: فطرت مشترک بشری ارزش های مختلف را در بر می گیرد و اصرار بر یک نوع نگاه، فکر و دیدگاه احترام به دمکراسی نیست.

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش به سوال یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا در خصوص مسئله هسته ای کشورمان پاسخ داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس انرژی اتمی و ان پی تی است و همه تکالیف خود را طبق اساسنامه انجام داده است و طبیعی است که اعضای آژانس نیز باید از حقوق قانونی خود برخوردار شوند.

وی خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: اگر میان حقوق و تکالیف توازن ایجاد نکنید بزرگترین لطمه را به ان پی تی می زنید.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان افزود: ایران فراتر از تکالیف پادمانی، بسیاری از اقدامات اعتماد ساز را انجام داده است و به صورت داوطلبانه بیش از 2 هزار و 300 نفر روز اجازه بازرسی بازرسان اژانس از تاسیسات هسته ای را داده است.

جلیلی تعلیق داوطلبانه غنی سازی اورانیوم و اجرای پروتکل الحاقی به مدت 2 سال و ارائه پیشنهاد مشارکت مستقیم کشورها در فعالیت های هسته ای وغنی سازی را نمونه ای از اقدامات اعتماد ساز ایران عنوان کرد.

وی گفت: مدیرکل اژانس انرژی هسته‌ای در گزارش خود اعلام کرده است که بازرسان این اژانس حتی یک سند دال بر انحراف ایران از فعالیت های صلح امیز پیدا نکرده اند اما اکنون باید دید که نتیجه این اقدامات اعتماد ساز چه بوده است؟

جلیلی گفت: کسانی که طرفدار شفاف سازی بودند چرا در قبال فعالیت های اعتمادساز ایران، پرونده ما را به سازمان ملل متحد ارجاع دادند؟

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه فرایند فعالیت های هسته ای ایران مربوط به گذشته، حال و آینده است تصریح کرد: درخصوص فعالیت های کنونی کشورمان در زمینه هسته ای باید گفت که اکنون همه برصلح امیز بودن فعالیت های ایران اذعان دارند.

وی همچنین درباره فعالیت های هسته ای ایران در گذشته نیز گفت: از ابتدا گفته ایم که موارد مطرح شده درخصوص غیرصلح امیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان برمبنای غلط ارائه شده است و به اژانس انرژی هسته ای نیز اعلام کرده ایم که اماده حل ابهامات و مسائل مربوط به گذشته هستیم.

جلیلی افزود: زمانی که این مسئله مطرح شد برخی از کشورها گفتند که جمهوری اسلامی ایران در حال خرید زمان است و برخی نیز اظهار داشتند که این مسائل به زودی حل نخواهد شد اما با قراری که با آژانس گذاشتیم در فاصله 3 ماه از 6 موضوعی که مطرح بود 3 مسئله حل شد و البرادعی گزارش آنرا نیز ارائه کرد.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان گفت: با همکاری ایران با آژانس مسئله پی یک و پی دو که از اتهامات به ایران و علت ارجاع پرونده کشورمان به سازمان ملل متحد بود خاتمه یافت و این مبنا فروریخت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فقط 3 مسئله میان ایران و اژانس باقی مانده که در این زمینه نیز همکاری های خوب و فعالی صورت گرفته است و اعلام می کنیم با ادامه این همکاریها امیدواریم که البرادعی گزارش حل این مسائل را تا ماه مارس اعلام خواهد کرد.

جلیلی گفت: ایران فراتر از تکالیف خود اقدامات اعتماد ساز انجام داده است و اکنون بر حقوق خود نیز پافشاری می کند زیرا عضو اژانس و ان پی تی است و باید از حقوق خود برخوردار شود.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران استثنا نیست و یکی ازاعضای ان پی تی است و در ازای انجام تکالیف، باید از حقوق خود بهره مند شود.

وی افزود: کسانی که اینگونه ایرادها و ابهامات را برای ایران مطرح می کنند در زمان رژیم شاه بیشترین معاهدات هسته ای را با این رژیم منعقد کرده بودند اما با روی کار امدن انقلاب دمکراتیک در کشورمان به صورت یکطرفه این قراردادها را لغو کردند.

جلیلی تصریح کرد: ما معتقدیم سلاح های کشتار جمعی برای هیچ کشوری امنیت واقتدار بوجود نمی آورد.

وی گفت: زمانی که صدام جنگ را به کشورمان تحمیل و شهرهای ما را بمباران کرد ما می توانستیم برخی از شهرهای عراق را حتی با بمب های کوچک هدف قرار دهیم اما براساس اصول اخلاقی و فرمایشات امام راحل اجازه این کار را به خود ندادیم اما صدام با کمک برخی از کشورها علیه ما سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی بکار برد و صدها هزار نفر از هموطنان ما را مجروح کرد.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان گفت: امروز کسانی مدعی ما هستند که خود نسل های دوم و سوم اینگونه سلاح ها را آزمایش می کنند و کشورهای اروپا را به زرادخانه های هسته ای تبدیل کرده اند.

اعتماد سازی جاده‌ای دو طرفه

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان گفت: اعتماد سازی جاده ای دو طرفه است.

سعید جلیلی در نخستین سخنرانی خود در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل بلژیک در پاسخ به این سوال که چرا ایران به غنی سازی با وجود سوخت های فسیلی تاکید دارد افزود: خیلی از کشورها باوجود اینکه دارای سوخت های فسیلی هستند اورانیوم نیز غنی سازی می کنند ضمن اینکه براساس سند چشم انداز 20 ساله برای توسعه ایران نیازمند 20 هزار مگاوات برق هسته ای هستیم و باید برای تامین این میزان برق حداقل 20 نیروگاه هسته ای داشته باشیم.

وی خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: از شما سوال می کنم که ایا به وسیله قطعه هواپیمای مسافربری می توان بمب ساخت ؟ پس چرا 20 سال است که ایران را در این زمینه تحریم می کنند؟

جلیلی تصریح کرد: استفاده از سوخت و انرژی هسته ای حق ملت ایران است و در صورتی که فعالیت های هسته ای کشورمان با این روند ادامه یابد بعد از چند سال می توانیم سوخت یک نیروگاه را تامین کنیم.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این سوال که علت تعامل ایران فقط با کشور روسیه در خصوص تامین سوخت نیروگاه بوشهرچیست گفت: جمهوری اسلامی ایران در حالی که 10 درصد سهام یک کارخانه در فرانسه را که فعالیت غنی سازی می‌کند دارد، تاکنون یک گرم از سوخت تولیدی این کارخانه را به ما تحویل نداده است.

وی افزود: باید مشخص شود که حد اعتماد سازی چه میزان است و چه وقت می توان گفت این اعتماد ایجادشده است؟

جلیلی گفت: اکنون که همه تکالیف اژانس را انجام داده‌ایم ، داوطلبانه غنی سازی اورانیوم را تعلیق کرده‌ایم، اژانس انرژی اتمی حتی یک سند دال بر فعالیت های غیرصلح امیز پیدا نکرده است و برخی از سازمانهای اطلاعاتی امریکا که دوست ما هم نیستند صلح امیز بودن فعالیت های ایران را تایید کرده اند باید دید این اعتماد چه زمانی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه کسانی که از تحویل قطعه هواپیمای مسافربری دریغ می کنند و پس از اقدامات اعتماد ساز می گویند باید به صورت دائم غنی سازی را تعلیق کنید و حتی دستگاههای هسته ای خود را تخریب کنید ما از انان می پرسیم که ایا نباید اعتماد به صورت دو طرفه باشد؟

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان گفت: ملت ایران از حقوق خود در چارچوب اژانس و ان پی تی دفاع می‌کند.

وی به دوگانگی برخورد سازمان های جهانی با ایران اشاره کرد و افزود: زمانی که رئیس جمهور معدوم عراق 8 سال جنگ را به کشورمان تحمیل کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد حتی یک قطعنامه علیه این کشور صادر نکرد اما این سازمان برای فعالیت های صلح امیز و غنی سازی اورانیوم که در چارچوب اژانس و ان پی تی صورت می گیرد 2 قطعنامه صادر کرده است.

جلیلی گفت: این سوالات جدی است و افکار عمومی جهان باید به انها پاسخ دهند.

وی افزود: اکنون راست ازمایی مسئله هسته ای ایران به ازمون خوبی برای برخی کشورها تبدیل شده است که ایا انها به دنبال شفاف سازی هستند و یا محروم سازی ملت ها را دنبال می کنند.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد ایران درباره افغانستان گفت: کشورمان رفتار اعتماد ساز خود را در سایر مسائل مانند افغانستان نیز داشته است.

جلیلی با اشاره به اینکه ما یکی از نخستین اهداف طالبان بودیم و 11 دیپلمات کشورمان در مزار شریف به دست انان به شهادت رسیدند افزود: جمهوری اسلامی ایران با دولت طالبان هیچگونه روابط سیاسی نداشت اما پس از سقوط انها بیشترین همکاری را برای شکل گیری دولت ملی در افغانستان انجام داد و اکنون نیز بهترین روابط را با دولت کرزای دارد.

وی گفت: سوال ما اینست که چرا با حضور نیروهای ناتو و اشغالگران رشد مواد مخدر در این کشور از 2 هزار تن به 7 هزار تن رسیده است.

جلیلی با اشاره به اینکه هدف از تولید مواد مخدر در افغانستان جوانان اروپایی است تصریح کرد: بیش از 3 هزار نفر از جوانان ایران در راه مبارزه با موادمخدر در مرزهای افغانستان به شهادت رسیده اند.

وی گفت: کشورهایی که مدعی مبارزه با تروریست هستند اکنون 9 استان افغانستان را در کنترل خود دارند و در این مناطق با طالبان گفتگو می کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: رفتار جمهوری ایران در افغانستان سازنده، موثر و در جهت سازندگی و مبارزه با مواد مخدر است و این رفتار را نیز در عراق داشته و داریم.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان گفت: ایران تنها کشوری است که برای شکل گیری قانون و دولت دمکراتیک از روند دمکراسی شدن در عراق حمایت کرده است و اکنون نیز بهترین روابط را با این کشور داریم.

وی افزود: اکنون رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق از دوستان ایران هستند و بهترین روابط را با این کشور و همه جهان داریم.

جلیلی به روابط گسترده ایران با کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: اکنون ایران با ونزوئلا حدود 10 میلیارد دلار روابط اقتصادی دارد و برای همکاری با کشورهای جنوب تلاش می کند.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان همچنین درپاسخ به سوالی درباره وضع خاورمیانه تصریح کرد: معتقدم راه حل مشکلات خاورمیانه دمکراسی و احترام به حق انسانهاست و راه حل نظامی و خشونت راه حل مناسبی برای حل مشکلات نیست.

وی گفت: کسانی که 60 سال راه حل نظامی را دنبال کرده اند اکنون نتایج انرا می بینند و اعلام می کنیم که تجاوز نمی تواند مشروعیت به وجود اورد.

جلیلی با بیان اینکه مردمی که متعلق به سرزمین فلسطین هستند باید در یک روند دمکراسی برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند افزود: اگرنتیجه ان حذف یک موجودیت است مشکل وجود این رژیم است نه کسانی که پیشنهاد برقراری دمکراسی را می دهند.

وی به حضور نماینده یهودیان و مسیحیان در مجلس شورای اسلامی باتوجه به جمعیت اندک انها در ایران اشاره کرد و گفت: این دیدگاه برای حفظ دمکراسی و حقوق اقلیت هاست.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در ایران و شرق حتی یک نمونه از یهود و مسیحیت ازاری دیده نشده است و معتقدیم در جامعه ای که دمکراسی برقرار است حقوق اقلیت ها نباید نادیده گرفته شود.

جلیلی افزود:فکر می کنم ایران مقتدر که امروز نمونه ای از دمکراسی در منطقه است می تواند عامل مهمی برای امنیت وثبات جهان باشد و به تامین انرژی و امنیت جهان کمک کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سوالات نمایندگان پارلمان اروپا سخن از تهدید امریکا و رژیم صهیونیستی به ایران شد گفت: بیان این مسئله نشان دهنده ان است که جامعه جهانی به رفتاراین کشورها اطمینان ندارد و معتقدند این کشورها برمبنای رفتار عقلانی عمل نمی کنند و نمی توان برای انها رفتار صلح امیز پیش بینی کرد.

جلیلی افزود:امریکا در عراق و افغانستان به گونه ای عمل کرده است که کاندیداهای اخیرریاست جمهوری این کشور به این اینگونه رفتارهااعتقادی ندارند و مردم این کشور نیز در انتخابات سال گذشته کنگره نیز نشان دادند که به اینگونه برخوردها اعتقاد ندارند و از ان فاصله می گیرند.

وی تصریح کرد: افول سیاست های امریکا اغاز شده است و مردم جهان نیز ازاین سیاستهای امریکا روی گردانند.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان مشارکت گسترده مردم و رقابت را دو مولفه اصلی ثبات سیاسی دانست و گفت: جامعه ایران جامعه ای با ثبات سیاسی است و در انتخابات گذشته انرا به اثبات رسانده است.

جلیلی افزود:به زودی انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران برگزار می شود و اراء مردم هر چه باشد و از صندوق های رای بیرون بیاید مورد احترام خواهد بود.

وی گفت:برخی از کسانی که در استانه انتخابات به ایران سفر می کنند اذعان می کنند که تا روز اخر انتخابات نیز نمی توان پیش بینی کرد کدام کاندیدا پیروز صحنه انتخابات خواهد شد و این نشانه ان است که رای مردم تعیین کننده خواهد بود.

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان این گفتگو را مفید و زمینه ساز اشنایی بیشتر دو طرف دانست و افزود: اینگونه نشست ها می تواند برای تبادل سوال و نظرات موثر باشد.

کد خبر 42481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز