گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که در جریان سفر خود به بروکسل، پس از سخنرانی در پارلمان اروپا و دیدار با مقامات آن از جمله رئیس کمیته روابط خارجی، چهارشنبه‌شب در محل اقامت خود در بروکسل با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرده بود

تا پیش از پایان سفر خود نیز با دیگر مقامات این اتحادیه و همچنین وزیر امور خارجه بلژیک در مورد موضوعات مختلف بین‌المللی و دوجانبه به رایزنی پرداخت و پنجشنبه‌شب هم به تهران بازگشت.

سعید جلیلی پس از بازگشت از بروکسل، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه موضوع هسته‌ای ایران یک موضوع پیچیده نبوده، بلکه کاملا شفاف است، گفت: امروز شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبدیل به آزمونی مهم برای راستی‌آزمایی رفتار برخی مدعیان شده است.

به‌ گزارش ایرنا، وی افزود: ‌امروز پایه‌های بسیاری از اتهامات علیه ایران فروریخته است و گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز نشان می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و این امر بر همگان روشن شده است.

نقل‌قول‌های متفاوت

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وجود تفاوت در نقل‌قول روس‌ها و نقل آمریکا و فرانسه از قطعنامه جدید نشانه چیست، گفت: تفاوت نقل‌قول‌ها حاکی از تفاوت دیدگاه‌ها است و نشان می‌دهد که‌ اختلاف‌نظرها کماکان وجود دارد و غرب نتوانسته است به یک نظر واحد برسد.

عمل مهم است

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر امکان حضور ایران در نشست‌های ‪۵+۱‬ و به عبارت دیگر امکان گفت‌وگوی ایران و آمریکا بر سر یک میز گفت: ما همیشه پاسخ داده‌ایم که تغییر رفتار مهم است، اگر آنها مدعی رفتاری غیراز ستیزه‌جویی با ایران هستند، باید این را در عمل نشان دهند.

تداوم مذاکره

سعید جلیلی در آخرین روز اقامت در بروکسل نیز رایزنی‌های خود با مقامات بلژیک و اتحادیه اروپا را ادامه داد.

به گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، کارل دوگوخت، وزیر امور خارجه بلژیک در دیدار سعید جلیلی خواستار حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و تداوم مذاکره شد.

در این دیدار، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز مواضع ایران برای توسعه روابط با اروپا را تشریح کرد و گفت: طرح پارادایم مشترک همکاری با اروپا چارچوب مناسبی برای توسعه روابط ایران با این قاره است.

وی تصریح کرد: مؤلفه‌های این پارادایم شامل همکاری در زمینه تقویت دمکراسی، تأمین امنیت، مبارزه با تهدید‌های مشترک، تأمین انرژی و مبادلات اقتصادی است.

جلیلی در ادامه با اشاره به گزارش ماه نوامبر البرادعی، گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و همکاری روسیه با ایران در ساخت نیروگاه بوشهر گفت: تمامی اتهامات وارده به ایران بی‌پایه و اساس است.

وی همچنین تأکید کرد: ملت ایران با فشارهایی نظیر صدور قطعنامه از حقوق خود دست نخواهد کشید.

تفاوت اندیشه‌های سیاسی

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین با حضور در مؤسسه مطالعات روابط بین‌الملل بلژیک موسوم به اگمونت در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها، اعضای مؤسسات مطالعاتی بلژیک و اروپا، دیپلمات‌های مقیم و قائم‌مقام وزیر امور خارجه بلژیک با اشاره به اینکه سال 2008 به‌عنوان سال گفت‌وگوی بین فرهنگی از سوی اتحادیه‌اروپا اعلام شده گفت: هر رفتار سیاسی مبتنی بر یک اندیشه سیاسی است و فهم مؤلفه‌های اندیشه‌های سیاسی به ما کمک خواهد کرد که رفتارهای سیاسی افراد و جوامع را بهتر درک نماییم.

وی سپس خاطرنشان کرد: اختلاف دیدگاه‌ها درباره موضوع‌های سیاسی، اجتماعی و از جمله موضوع حقوق‌بشر با در نظر گرفتن تفاوت‌های موجود میان اندیشه‌های سیاسی مختلف قابل فهم‌تر خواهد بود.

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود در این مؤسسه به تشریح وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات مختلف ایران در جهت اعتمادسازی پرداخت و به تفاهم ایران و آژانس برای تهیه طرح کاری در جهت پاسخگویی به سؤالات و ابهامات آژانس اشاره کرد.

انتقاد از اروپا

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین در بروکسل در دیدار بنیتا فررو والدنر، کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ساختار دمکراتیک ایران، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در سطوح ملی و منطقه‌ای را تشریح و برای شروع روندی جدید در مناسبات با اروپا اعلام آمادگی کرد.

والدنر که در آخرین بخش سفر جلیلی با وی دیدار می‌کرد، ضمن تجلیل از فرهنگ و تمدن غنی ایران گفت: ما برای ایران احترام قائلیم و مایل به همکاری با تهران هستیم، هر چند موضوع هسته‌ای مانع این کار شده است.

جلیلی هم در این دیدار، عملکرد اروپا و غرب در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داد و بر ضرورت انجام اقداماتی از جانب اتحادیه اروپا جهت ایجاد اعتماد نزد مردم ایران تأکید کرد.

کد خبر 42631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز