سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه سیاسی: دومین گفت‌وگوی تلفنی معاونان سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران که به گفته مقامات غربی به خاطر تعیین ابعاد سومین قطعنامه شورای امنیت بر ضد تهران قرار بود روز گذشته انجام شود، به تعویق افتاد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه علت این مسئله را برنامه‌های کاری اعضای شرکت‌کننده عنوان کرد.وی افزود: این گفت‌وگو احتمالا در طول هفته برگزار خواهد شد و رایزنی‌ها برای تعیین زمان آن ادامه دارد.

این در حالی است که پس از انجام گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته 1+5، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا از اختلاف‌نظر روسیه و چین با دیگر اعضا بر سر اعمال تحریم بر ضد ایران خبر داده بود.

تصمیم مشکوک

علیرضا داوری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل  نیز خلف وعده چندین باره مسکو در تحویل سوخت اتمی به ایران را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر مواضع اخیر جورج بوش مبنی بر عدم نیاز ایران به غنی‌سازی‌ اورانیوم، گفت: به‌نظر می‌رسد که تحویل سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در شرایط کنونی تلاشی است برای القای آنچه بوش درباره ایران ابراز داشته و بر این اساس تضمینی عینی به تهران ارائه شده که از این پس هر گاه نیاز باشد، سوخت احتیاجی خود را تأمین می‌کند و لذا دیگر نیازی به غنی‌سازی‌ اورانیوم نخواهد بود.

وی در گفت‌وگو با مهر  با اشاره به تأکید چندین باره بر لزوم ازسرگیری فوری مذاکرات ایران و 1+5، گفت: همان‌طور که آقای لاریجانی هم تأکید کرده  است، اعتقاد دارم گذشت زمان در وضعیت کنونی به زیان ماست. البته باید توجه داشت که ذکر این نکته به معنای لزوم موضع‌گیری عجولانه در این مسیر نیست اما در عین حال باید ضمن تأکید بر آمادگی برای مذاکره با نظام بین‌الملل، این موضوع را به  مرحله  اجرایی وارد کنیم.

اعتراف یک صهیونیست

در همین حال، واحد مرکزی خبر به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم پست گزارش داد: اسرائیل اطلاعات معتبری بر ضد ایران که موجب بازنگری در گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا شود را در اختیار ندارد.

ادعای بوش

اما جورج بوش پس از آنکه در واکنش به ارسال سوخت از اقدام روسیه حمایت کرد، مدعی شد ایران دیگر نیازی به پیگیری برنامه غنی‌سازی اورانیوم ندارد.

به گزارش ایسنا، جورج بوش، ایران را تهدیدی برای صلح خواند و گفت: ایرانی‌ها در حال حاضر به سوی مسیر انزوا و تحریم‌های اقتصادی پیش می‌روند و اکنون کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه روی سومین قطعنامه کار می‌کند.

همچنین به گزارش مهر، وی ادعا کرد: ایرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود یک توضیح به دنیا بدهکارند.

موضع براون

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس نیز تأکید کرد که اتحادیه اروپا به‌دنبال قطعنامه جدید شورای امنیت که حاوی تحریم‌های سخت‌تر علیه تهران است، خواهد بود.

وی افزود: همان‌طور که بارها به روشنی گفته‌ام ایران همچنان الزامات بین‌المللی‌ را نقض می‌کند و آخرین ارزیابی 1+5 نیز این است که پیشرفت کافی در همکاری‌های ایران حاصل نشده است.

کد خبر 39532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز