گروه سیاسی: با وجود آنکه وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب از لغو تله‌کنفرانس معاونان سیاسی وزرای امور خارجه 1+5 با موضوع رایزنی درباره تحریم‌های جدید ایران خبر داد

اما نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که پیش‌نویس سومین قطعنامه تحریم ایران برای بررسی به زودی به شورای امنیت ارائه می‌شود.

یک مقام روسی در نشست‌های 1+5 در گفت‌وگو با العالم که واحد مرکزی خبر از آن خبر داد، تأکید کرد که این گروه درباره اتخاذ اقدامات در برابر برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو خواهند کرد و فعلا رایزنی‌ در این مورد در شورای امنیت برگزار نخواهد شد.

به گزارش نووستی، زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: در سطح معاونان وزرای امور خارجه 1+5 توافق شده که پیش‌نویس قطعنامه جدید طی چند روز آینده به نمایندگان این کشورها در شورای امنیت ارائه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روز سه‌شنبه موضوع اجرای تحریم‌ها بر ضد تهران با توجه به سرپیچی آن از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در شورای امنیت بررسی شده است.

خلیل‌زاد همچنین با اشاره به تحویل سوخت نیروگاه بوشهر به ایران از جانب روسیه گفت: عرضه سوخت هسته‌ای روسی به نیروگاه اتمی بوشهر، نقض تحریم‌ها نیست و این پیام را برای ایران در بر دارد که ضرورتی برای تولید اورانیوم غنی‌شده وجود ندارد.

وی افزود: آمریکا و اتحادیه‌اروپا نیز آماده تحویل سوخت هسته‌ای به ایران هستند، درصورتی‌که این کشور به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند.

در همین حال، خوان وربکه، نماینده بلژیک در سازمان ملل و رئیس کمیسیون تحریم این سازمان نیز اطلاع داد که تاکنون 87 کشور سازوکارهای تحریم سازمان ملل برضد ایران را اجرا کرده‌اند.

مشارکت ایتالیا

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز پس از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اینکه گزارش جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا گزینه نظامی علیه ایران را به عقب رانده است، گفت: باید ابتکار سیاسی جسورانه‌تری در رابطه با ایران اتخاذ شود و به همین دلیل ایتالیا در روند مذاکرات برای تصویب قطعنامه احتمالی بر ضد ایران مشارکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، ماسیمو دالما افزود: با وجود آنکه برآورد اطلاعات ملی آمریکا گزینه نظامی را به عقب رانده است  اما به هر حال این مسئله همچنان مطرح است و   رم نیز با جامعه بین‌المللی برای متقاعدکردن ایران به تعلیق  غنی‌سازی اورانیوم همکاری می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه علامت‌های مثبتی در کاخ سفید نیز دیده می‌شود، افزود: حتی دولت آمریکا در حال بررسی راه‌حل‌های دیگری است و من بر این باورم که ممکن است در یک ماه آینده نتایجی حاصل شود.

در همین حال، سرگئی لاوروف و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای امور خارجه روسیه و آلمان در حاشیه کنفرانسی که با موضوع کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین در پاریس برگزار شد، با یکدیگر دیدار و بر انجام تلاش‌های سیاسی برای حل مناقشات موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

نادیده گرفتن همکاری ها

به گزارش ایسنا، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه با نادیده گرفتن همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای موضوعی غیرقابل قبول است و ما از طریق کانال‌های ارتباطی خود با ایران تلاش می‌کنیم تهران را قانع کنیم که اجازه بازرسی را به بازرسان آژانس بدهد و با برنامه هسته‌ای خود، جهان را در معرض خطر قرار ندهد.

وی که با روزنامه کویتی القبس گفت‌وگو می‌کرد ، همچنین احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران را رد کرد و گفت: اگر آمریکا حمله‌ای انجام دهد همه به خطر می‌افتند و اوضاع متشنج می‌شود. من هم تمایلی ندارم که به ایران حمله شود و اعلام می‌کنم که موضع من درخواست اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران است.

وی افزود: سیاست فرانسه در قبال ایران بر صراحت استوار است.

کد خبر 39663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز