همشهری‌آنلاین: اختلاف‌ مدیر کل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارکنان فنی وی باعث به تاخیر افتادن تازه ترین گزارش اژانس درباره برنامه هسته ای ایران شده است

واحدمرکزی خبر گزارش داد: خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم سیمون مورگان نوشت دیپلمات‌ها امروز دوشنبه اعلام کردند اختلاف‌های بین محمد البرادعی مدیر کل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارکنان فنی وی باعث به تاخیر افتادن تازه‌ترین گزارش اژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران شود که همه در انتظار ان هستند.
اژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز تاریخ انتشار این گزارش را اعلام نکرده است اما دیپلمات‌های نزدیک به اژانس پیش بینی می‌کنند این گزارش حدود بیستم فوریه منتشر شود.
یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با فرانس پرس گفت اختلاف‌های بین البرادعی و کارکنان فنی وی برسر یافته‌های گزارش ممکن است باعث شود انتشار گزارش البرادعی چند روز به تعویق بیفتد.
این دیپلمات افزود بطور کلی انتظار می‌رود این گزارش بیستم فوریه منتشر شود.  البرادعی به دنبال یک چیز است اما انهایی که در ماه ژانویه سفری فنی به ایران داشته اند مخالفند. به همین علت این گزارش ممکن است یک هفته دیرتر یعنی هفته اخر ماه فوریه منتشر شود.
یک دیپلمات دیگر نیز که مانند دیپلمات نخست خواست نامش فاش نشود با مطرح کردن اظهاراتی مشابه گفت "شنیده‌ام که برخی از کارکنان فنی البرادعی راضی نیستند.
وی که از فعالیت های اژانس بین المللی انرژی اتمی اگاه است افزود این نگرانی وجود دارد که اکثر مسائل مهم حل شده اعلام شود اما ممکن است برخی از انها چنین احساسی نداشته باشند.
این دیپلمات تصریح کرد البرادعی امیدوار بود بتواند تا پایان این هفته رایزنی‌های خود را با تیم فنی اژانس تکمیل کند اما به نظر می‌رسد این ضرب الاجل تا هفته اینده تمدید شود.
این گزارش که در نشست سوم تا هفتم ماه مارس شورای حکام اژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهد شد از نقشی کلیدی در رایزنی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برخوردار است.
درحالیکه قدرتهای غربی ازجمله امریکا خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند، کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از جمله آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند مایلند در مرحله نخست منتظر گزارش البرادعی درباره ایران بمانند.
البرادعی در گزارش قبلی خود درباره ایران که ماه نوامبر گذشته منتشر شد اعلام کرد ایران در پاسخ دادن به پرسش‌های کلیدی درباره فعالیت هسته‌ای مورد مناقشه خود به پیشرفت های مهمی دست یافته است.
براساس طرح اقدام که البرادعی و مقامات ایرانی درباره ان به توافق رسیدند، در ابتدا قرار بود ایران تا پایان سال گذشته به همه پرسش‌های مهم درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد. این مسائل شامل ازمایش‌های گذشته ایران با استفاده از پلوتونیوم، استفاده این کشور از سانتریفوژهای پی یک و پی دو، پرسش‌هایی درباره ذرات اورانیوم بسیار غنی شده یافت شده توسط بازرسان اژانس در دانشگاه فنی تهران و از همه مهمتر استفاده احتمالی ایران از فناوری هسته ای در جهت اهداف نظامی بود.
این ضرب الاجل پایان یافت اما البرادعی در سفر اواسط ماه ژانویه خود به ایران، چهار هفته دیگر به تهران فرصت داد.
تمدید مکرر این ضرب الاجل باعث شده است تا بسیاری از کشورهای غربی تهران را متهم کنند عمدا درحال طولانی کردن این روند است.
برخی ناظران معتقدند البرادعی در دنبال کردن راه حل دیپلماتیک به قدر کافی محکم نیست و به همین علت به بازیچه دست ایران تبدیل شده است.
دیپلمات‌های غربی از ان بیم دارند که حتی اگر همه پرسش‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران حل و فصل شود دانش اژانس درباره انچه که اکنون درحال انجام شده است رو به کاهش است و این نکته‌ای است که البرادعی نیز خود به این مسئله اذعان کرده است
کد خبر 44045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز