گروه سیاسی: در آستانه انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره روند همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیپلمات‌های حاضر در وین، از دیدار روز دوشنبه 28 بهمن معاون رئیس‌جمهوری و رئیس‌ سازمان انرژی اتمی با مقام‌های آژانس خبر دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، غلامرضا آقازاده در وین گفت‌وگوهایی محرمانه با اولی‌هاینونن، معاون مدیرکل آژانس و احتمالا محمد البرادعی داشته است اما دیپلمات‌هایی که با این خبرگزاری گفت‌وگو کرده‌اند به‌دلیل احتمال به مخاطره افتادن گزارش البرادعی درباره روند همکاری‌های ایران، از تشریح جزئیات این مذاکرات خودداری کردند.

این خبرگزاری همچنین با اشاره به این گفت‌وگوها تصریح کرد که مذاکرات آقازاده به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و مسئول برنامه‌های هسته‌ای ایران حکایت از اهمیت گزارش آینده البرادعی برای تهران دارد.

قرار است گزارش البرادعی به نشست فصلی شورای حکام که قرار است از 13 اسفندماه آغاز به کار کند، ارائه شود.

ین در حالی است که مخالفت برخی اعضای غیردائم شورای امنیت مانند آفریقای جنوبی با تصویب سومین قطعنامه تحریم ایران در این شورا تا پیش از انتشار گزارش البرادعی، موجب شده است تا روند رایزنی‌های نمایندگان 1+5 به‌عنوان ارائه‌دهندگان پیش‌نویس برای تصویب قطعنامه فعلا به نتیجه خاصی منجر نشود.

زمان انتشار گزارش

در همین حال مهر به نقل از دفتر ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احتمال انتشار گزارش البرادعی در روز دوشنبه 6 اسفندماه خبر داد.

همچنین یک دیپلمات ایرانی در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد که ممکن است این گزارش که درباره روند همکاری‌های ایران با آژانس است، روز جمعه (پس‌فردا) منتشر شده و در اختیار اعضای شورای حکام قرار ‌گیرد.

براساس روال کاری آژانس، گزارش‌های مدیرکل بین ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از آغاز نشست فصلی شورای حکام در اختیار اعضای این شورا و همچنین برخی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد و در نشست شورا نیز به‌صورت رسمی ارائه می‌شود.

از سوی دیگر، در شرایطی که روز دوشنبه وزیر امور خارجه روسیه خواستار افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشات موجود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده بود، ایسنا به نقل از میخائیل کامینین، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد که علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به روسیه که از دیروز آغاز شده است، با مقام‌های روس درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره می‌کند.

کد خبر 44789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز