گروه سیاسی: در شرایطی که خبرگزاری فرانسه به نقل از نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 از توافق این گروه برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم ایران به شورای امنیت خبر داد

منابع خبری به نقل از دیپلمات‌های شورای امنیت گزارش دادند که احتمالاً تصویب قطعنامه سوم تحریم به بعد از نشست فصلی ماه مارس (اسفندماه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن قرار است مدیرکل آژانس گزارش کامل خود از روند همکاری‌های ایران را ارائه کند، موکول خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌های مذکور در گفت‌وگو با این خبرگزاری از وجود برخی مسائل اختلافی در پیش‌نویس ارائه‌شده خبر می‌دهند.

آنان با اشاره به اینکه در پیش‌نویس مذکور که در نشست روز پنجشنبه نمایندگان 1+5 در سازمان ملل مورد توافق آنها قرار گرفته، محدودیت‌های جدیدی برای صادرکنندگان کالا به ایران در نظر گرفته شده است، این موضوع را یکی از مباحث نگران‌کننده برای کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا دانستند که از شرکای مطرح تجاری ایران در اروپا محسوب می‌شوند و تأکید کردند به همین علت ممکن است بحث و گفت‌وگو درباره این بخش با مشکل مواجه شود.

به گفته دیپلمات‌ها، در این پیش‌نویس نظارت هرچه بیشتر بر مؤسسات نظامی و مالی ایران، اعمال محدودیت‌های بیشتر بر سفرهای خارجی دانشمندان هسته‌ای ایران و برخی مقامات و همچنین بلوکه کردن اموال اشخاص و بانک‌هایی که با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ارتباط هستند، در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر پس از آنکه سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست سه‌شنبه 1+5 اعلام کرد که قطعنامه جدید ماهیت تحریمی ندارد، نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا با رد این سخنان، مدعی شد که پیش‌نویس تهیه شده به تنبیه ایران نظر دارد و تهران باید بداند که شورای امنیت در برخورد با فعالیت‌های هسته‌ای این کشور متحد است.

او که در سرزمین‌های اشغالی سخن می‌گفت، تأکید کرد که این پیش‌نویس سفرهای دانشمندان هسته‌ای ایران و تجارت با تهران را محدود کرده و بر بلوکه‌شدن دارایی‌های اشخاص و بانک‌های ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده است.

سخنان برنز در رد اظهارات لاوروف پس از نشست سه‌شنبه در حالی بیان می‌شود که ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل پس از نشست روز پنجشنبه نمایندگان 1+5 در سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که 6 کشور در مورد محتوای قطعنامه با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

وی افزود: البته ما باید منتظر نظرات دیگر اعضای شورای امنیت درباره این پیش‌نویس باشیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الخاندرو وولف، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل هم با اشاره به این توافق گفت: امیدواریم فرایندی که از دیروز (جمعه) در شورای امنیت آغاز شده است تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.

این در حالیست که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با تکرار ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر مدعی شده بود چنانچه تهران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، می‌تواند روابطی عادی با واشنگتن داشته باشد.

کد خبر 42630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز