چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در شرایطی که بحث برقراری تحریم های اقتصادی شدیدتر علیه ایران در مذاکرات امریکا با کشورهای اروپایی و روسیه و چین درجریان است خبرگزاری روسیه به نقل از یکی از کارشناسان روسی نوشت که این تحریم ها تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد.

به گزارش این خبرگزاری "تیمور ساروکین" کارشناس خبرگزاری روسی "رگنوم" معتقد است: غرب بار دیگر ایران را تهدید به تحریم می کند، اما این تهدیدات مقامات تهران را تحت تاثیر قرار نداده اند، بویژه که این کشور غنی سازی اورانیوم را نیز آغاز کرده است.

 به گفته هفته نامه آلمانی "اشپیگل" ، "تحریمهای جدید لطمه ای به دولت احمدی نژاد نمی زنند، زیرا آنها نیز همانند قبلی ها بی تاثیر هستند".[فهرست تحریم‌های جدید]

 همانطور که اشپیگل نوشته است: "فعلاً اتحاد کشورهای غربی واردسازی ضربه نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را غیرممکن می داند، تنها ابزار اعمال فشار بر ایران، تحریم است که آنها می توانند از آن در رابطه با ایران استفاده کنند". اما امروز مسلم است که جمهوری اسلامی هراسی در برابر تحریم‌های اقتصادی ندارد و برای آن نیز دلایلی وزین دارد.

همانطور که می دانیم، اولین تحریم ها علیه ایران را آمریکا در سال 1979تصویب کرد، اما چنین اقداماتی در آن زمان موثر نبوده اند، تا چه رسد به امروز.

ساروکین ادامه می دهد: اکنون اقتصاد ایران ضعیف است. اما "جواد صالحی اصفهانی" پروفسور آمریکایی یقین دارد که این تضعیف اقتصاد ارتباطی با بایکوت شدن از سوی جامعه جهانی ندارد و بلکه به بحران مالی جهانی مربوط می شود. ایران در سال 2007 میلادی سرعت رشد 7درصدی را نشان داد؛ در 10 سال گذشته درآمد سرانه مردم این کشور دو برابر افزایش داشت و آب رسانی و برق رسانی به مردم به سطح 95% رسید. بلطف سیاست موفق کشور در زمینه تحصیلات و بهداشت، تعداد شهروندانی که می توان آن ها را از قشر متوسط دانست، دو برابر شده است.

کارشناس روسی می نویسد: در نتیجه بحران مالی در سال 2008، میانگین درآمد در مناطق روستایی 20% و در شهرها 10% کاهش یافت. به گفته صالحی اصفهانی: "اگر در واشنگتن فکر می کنند که وخامت آتی شرایط زندگی مردم ایران جنبش اعتراض را تقویت می کند و منجر به تغییر سیاست می شود، در گمراهی هستند".

 به‌عقیده وی، تحریم‌ها تنها در صورتی موثر خواهند بود که در یک کشور سالیان سال وخامت اوضاع و افت سطح زندگی ادامه پیدا کند. و اگر در نتیجه اعمال تحریمها، بتوانند اوضاعی که پیش از آن نیز فلاکت بار بود  وخیم سازند، در آنصورت دولت این کشور کوتاه خواهد آمد. "اما اوضاع در ایران متفاوت است".

ساروکین در پایان می نویسد: ممنوعیت عرضه بنزین به جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی دیگر از ابزار اعمال فشار بر ایران بررسی می‌شود.

به عقیده " گری سیک" کارمند سابق شورای امنیت ملی آمریکا و پروفسور کنونی دانشگاه کلمبیا، "ممنوعیت موثر در عرضه سوخت تنها درصورت محاصره دریایی ممکن خواهد بود".

اما برای این کار نیاز به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در عین حال چندی پیش "یان جی چی" وزیر امور خارجه چین بار دیگر این را فهماند که کشورش به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد آماده اتخاذ تحریم‌های جدید در رابطه با ایران نیست.

کد خبر 101739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز