چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبران ترکیه و برزیل از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، علیه تحریم‌های تازه‌ای که آمریکا و متحدان غربی آن مایلند در این شورا علیه ایران وضع کنند، موضع‌گیری کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل گفت که تحریم‌های تازه باعث تنش بسیارمی شود؛ وضعی که به اشاره وی می‌تواند خطر جنگ را به‌دنبال داشته باشد.

سیلوا یک هفته پس از رد درخواست وزیر خارجه آمریکا برای حمایت از تحریم‌های تازه علیه ایران، گفت: «ما نمی‌خواهیم آنچه را که در عراق اتفاق افتاد در ایران تکرار کنیم.»

وی افزود که برزیل از تحریم‌های تازه‌ای که آمریکا پیش‌نویس آن را تهیه کرده است، حمایت نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل تاکید کرد: «در هنگام سفر به ایران سعی خواهد کرد که «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهوری ایران را راضی به از سرگیری مذاکرات برای رفع نگرانی‌ها نسبت برنامه هسته‌ای ایران کند.

هم‌زمان «رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه گفت که تحریم‌های تازه علیه ایران بی‌فایده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان که در عربستان به‌سر می‌برد، گفت: «اعتقاد ندارم که تحریم‌های بیشتر نتیجه‌بخش خواهد بود و تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران هرگز نتیجه‌ای نداده است.»

طبق این گزارش، تاکنون گزارشی از واکنش رسمی این دو عضو دائم شورا به پیش‌نویس تازه منتشر نشده است. چین اخیرا با تحریم ایران مخالفت کرد است. دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که رای برزیل، ترکیه و لبنان ‌ـ‌سه عضو غیردائم شورای امنیت‌ـ به پیش‌نویس تازه ممتنع یا منفی باشد.

همچنین نماینده رژیم‌صهیونیستی در سازمان ملل متحد گفت که چشم‌انداز تصویب قطعنامه علیه ایران به‌علت عدم همراهی چین و روسیه تیره به‌نظر می‌رسد.

«گابریلا شالِو»، گفت که چین و روسیه هنوز معتقدند که جای بیشتری برای دیپلماسی وجود دارد. آنها هنوز معتقدند و این برای من محترم است که پیش از اعمال تحریم‌ها، باید همه تلاش‌های دیپلماتیک را تا آخر ادامه داد. آنها نمی‌خواهند به مردم ایران صدمه بزنند.

کد خبر 103165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز