همشهری آنلاین: ده‌ها تظاهرکننده در جریان سفر دبیرکل سازمان ملل به قرقیزستان با پلیس درگیر شدند.

خبرگزاری اتریش از بیشکک گزارش داد، مخالفان دولت و فعالان حقوق بشر زمانی که لیموزین بان کی مون روز شنبه از برابر مقر پارلمان در پایتخت قرقیزستان عبور می کرد، فریاد "به ما کمک کن" و "آزادی" سر دادند.

پلیس تظاهرکنندگان را متفرق و محدوده اطراف ساختمان را که قرار بود دبیرکل سازمان ملل در آن سخنرانی کند، مسدود کرد. به گفته یکی از کارکنان سازمان ملل، اندکی پیش از این جریان، بان در دیدار با قدیربیک سربایف (Kadirbek Sarbajew)، وزیر امور خارجه قرقیزستان از رفتار مقامات با رسانه های مستقل ابراز نگرانی کرده بود. چند روز پیش پلیس تجهیزاتی از یک شبکه تلویزیونی محلی را توقیف کرد که موجب توقف پخش برنامه هایش شده است. مخالفان این اقدام را حمله به آزادی رسانه ها دانسته اند.

آسیا ساسیکبایوا، یکی از تظاهرکنندگان گفت: "ما می خواهیم که بان کی مون به آنچه در اینجا اتفاق می افتد، توجه کند. حقوق بشر نقض می شود. قرقیزستان مردم خود را سرکوب می کند. هیچ آزادی رسانه ای در این جمهوری سابق شوروی وجود ندارد و به این ترتیب هیچ امکانی نیست که از طریق جز رسانه های رسمی اطلاع رسانی صورت گیرد."
امکان دسترسی به بسیاری از پایگاه های اینترنتی مستقل و شبکه های رادیویی از ابتدای ماه مارس در این کشور وجود ندارد. اواخر سال گذشته دو خبرنگار مشهور در این کشور به قتل رسیدند.

کد خبر 104183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز