یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک استاد دانشگاه گفت: با وجود موافقت چین برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، پکن نقش تعدیل کننده‌ای در تصویب قطعنامه چهارم خواهد داشت.

هرمیداس باوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با موافقت چین با اعضای دیگر گروه 1+5 برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اظهار داشت: پکن به جهت مراودات و مناسبات اقتصادی فراوانی که با واشنگتن دارد در برابر خواست کشورهای غربی قرار نمی‌گیرد و اظهارات مقامات چینی در عدم موافقت با تحریم‌های ایران نیز تنها برای بازار گرمی بیشتر بود.

وی افزود: رییس جمهور آمریکا در سال گذشته تلاشی برای مذاکره بی قید و شرط با ایران انجام داد اما به دلیل عدم نتیجه‌گیری از این تلاش‌ها از سوی اعضای کنگره و لابی یهودی این کشور تحت فشار شدیدی قرار گرفت تا بحث تحریم ها را با دیگر اعضای گروه 5+1 پیگیری کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:زمانی که آمریکا بحث اجماع جهانی برای تحریم‌های ایران را در دستور کار خود قرار داد از میان اعضای گروه 1+5 تنها چین بود که در برابر این خواست کاخ سفید مخالفت کرد که به نظر می‌رسد در دور جدید مذاکرات مقامات آمریکایی مسوولان پکن نیز با آنها همصدا شده‌اند.

وی متذکر شد:چینی‌ها گمان می‌کردند که باید با روشهای دیپلماتیک به حل و فصل مناقشات پرونده هسته‌ای ایران پرداخت اما با گذشت زمان از موضع خود کوتاه آمدند.

به گفته باوند با وجود افزایش سفرهای مقامات تهران به کشورهای عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل هیچ کشوری منافع ملی خود را به منظور رسیدگی به خواست ایران نادیده نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: روسیه و چین از جمله کشورهایی هستند که در برقراری و ادامه مناسبات خود با کشورهای جهان و از جمله ایران در مرحله نخست مصالح و منافع خود را در نظر می‌گیرند بنابراین نباید انتظار دیگری از این کشورها داشت.

کد خبر 104159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز