همشهری آنلاین: یک کارشناس مسائل شبه قاره، موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران را برای مثلت چین، هند و پاکستان مهم ارزیابی کرد

و از ایجاد مفهوم جدیدی تحت عنوان چیندیا در جهت تقویت همکاری‌ها بین پکن و دهلی نو خبر داد. دکتر فرزین نیا کارشناس مسائل شبه قاره در گفتگو با خبرگزاری مهر، تروریسم، مواد مخدر و برقراری صلح در افغانستان را از جمله موارد همکاری بین ایران، پاکستان، چین و هند ارزیابی کرد و گفت: موقعیت ژئوپلیتیک ایران برای مثلت اسلام آباد، پکن و دهلی اهمیت زیادی دارد.

وی، روابط ایران و سه قدرت نوظهور آسیایی پاکستان، هند و چین را از گذشته های دور مثبت توصیف کرد و اظهار داشت: با نگاهی که جمهوری اسلامی به شرق دارد، روابط تهران با مثلت اسلام آباد، دهلی و پکن مستحکم تر از گذشته شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی، صلح در آسیای جنوب غربی را خواست ایران دانست و گفت: روابط مثلت هند، پاکستان و چین با آمریکا تنها برای امتیازگیری است و این موضوع مانع گسترش روابط تهران - اسلام آباد نیست.

فرزین نیا، روابط چین  و هند را نیز در سالهای اخیر روبه گسترش توصیف کرد و ابراز داشت: به رسمیت شناخته شدن تبت از سوی دهلی به عنوان قسمتی از خاک چین حاکی از ذوب شدن دیوار بی اعتمادی بین دهلی و پکن است.

وی از به وجود آمدن مفهوم چندیا در ادبیات مذاکرات چین و هند خبر داد و گفت: آمریکا فاکتور متغیر در روابط پکن و دهلی نو است و واشنگتن خواهان دور کردن هند و چین است.

فرزین نیا به تحولات روابط چین، هند و پاکستان از دهه 60 میلادی تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: روابط امنیتی و دفاعی پاکستان و چین از گذشته های دور تاکنون همواره مایه نگرانی هند بوده است.

وی در عین حال، توقف حمایت چین از جدایی کشمیر از هند را تحول بزرگی در روابط هند و چین دانست و اضافه کرد: دلیل تلاش پاکستان برای نزدیکی به چین ناامیدی از متحدان غربی خود در تقابل با هند بود.

این کارشناس مسائل سیاسی، همچنین دلیل نزدیک شدن چین به هند را تلاش پکن برای گسترش روابط اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: پکن سیاست تنش زدایی با غرب و هند را در راستای گسترش روابط اقتصادی برنامه ریزی کرد.

فرزین نیا، کشمیر را همچنان کانون بحران بین هند و پاکستان دانست و خواستار حل این موضوع از طریق گفتگو بین طرفین شد.

کد خبر 102362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز