گروه سیاسی: همزمان با افزایش لابی دیپلمات‌های غرب برای اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران، دولت چین مخالفت خود را با تحریم‌های تازه علیه تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها در تازه‌ترین تحول در پرونده هسته‌ای ایران، نماینده چین در سازمان ملل گفت که هنوز برای فکر کردن به تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر خودداری از تعلیق فعالیت هسته‌ای حساسش خیلی زود است. وی همچنین خواستار استفاده از دیپلماسی بیشتر در قبال تهران شد.

ژانگ یسوئی نماینده چین در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت را در ماه میلادی جاری بر عهده دارد، گفت: اکنون زمان مناسبی برای تحریم‌ها نیست.ژانگ در جمع خبرنگاران گفت که تلاش‌های دیپلماتیک فعلی برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز هنوز نیازمند زمان و بردباری بیشتری است. نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد که تحریم‌ها به‌خودی خود هدف نیستند و یک راه‌حل دیپلماتیک بهترین گزینه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در جمع خبرنگاران گفت: ما معتقدیم که مذاکره و گفت‌وگو روش درست برای حل مسئله هسته‌ای ایران است. یو افزود: ما هنوز جا برای تلاش‌های دیپلماتیک داریم و امیدواریم که همه کشورهای دخیل،  سیاست‌های عملی‌تر و انعطاف‌پذیرتری را اتخاذ کنند تا تلاش‌های دیپلماتیک را افزایش داده و هرچه زودتر مذاکرات را از سرگیریم.

هم‌اکنون دولت آمریکا در حال آماده کردن بسته‌ای از تحریم‌های هدفمند علیه ایران است و مخالفت چینی‌ها با این روند می‌تواند آنها را در شورای امنیت با چالش‌های جدی مواجه کند. با این حال آمریکایی‌ها همچنان تلاش می‌کنند چین را هم همراه خود نشان دهند.

اینگونه بود که فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا 16 دی گفت: اینکه چین و ‌آمریکا در زمینه به کارگیری ابزار تحریم‌ها دیدگا‌ه‌های متفاوت دارند از هیچکس پوشیده نیست.

کراولی گفت که مقامات آمریکایی سایر کشورها را تحت فشار قرار خواهند داد تا تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کنند. دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی اذعان دارند که چین و روسیه احتمالا تنها با تحریم‌های بسیار نرم جدید موافقت خواهند کرد. یکی از نمایندگان این کشورها در شورای امنیت گفت که آمریکا و متحدان غربی‌اش قصد دارند دور دوم تحریم‌های خود علیه ایران را ارائه کنند.

به گفته دیپلمات‌های شورای امنیت، چین که در حال گسترش روابط تجاری خود با ایران است مقاومت خود در برابر تحریم‌ها را در ماه‌های اخیر افزایش داده است. این کشور ماه گذشته از شرکت در نشستی درباره مسئله هسته‌ای ایران که آمریکا، روسیه، ‌انگلیس، فرانسه و ‌آلمان قصد شرکت در آن را داشتند خودداری کرد و دلیل آن را مشکل در برنامه‌ریزی عنوان کرد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته بود که دولت اوباما در مذاکرات درخصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران را همچنان باز نگه داشته است. وی البته از شکست سیاست‌های هسته‌ای آمریکا در قبال ایران در سال گذشته میلادی هم سخن گفته بود.

کلینتون افزود که دولت اوباما در حال مشورت با سایر کشورها درباره‌ تحریم‌های جدید است، اما تاکید کرد که این به این مفهوم نیست که واشنگتن تلاش‌های خود برای آغاز مذاکرات با ایران را رها کرده است.

آمریکا از ایران خواسته بود تا پایان سال 2009 به پیشنهاد مبادله‌ سوخت که براساس آن ایران بخش اعظم اورانیوم خود با غنای پایین را به خارج از کشور می‌فرستد و در ازای آن سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند پاسخ دهد.

در این بین ایران اعلام کرده است که درصورتی که تا پایان ژانویه سال‌جاری طرح پیشنهادی درخصوص سوخت مورد نیاز رآکتور تهران نهایی نشود ایران سوخت 20 درصد را تولید خواهد کرد.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا در این‌باره گفته است: ایران یک ماه دیگر برای دستیابی به تفاهم با طرف‌های ذی‌ربط هسته‌ای صبر می‌کند.

کد خبر 98952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز