همشهری آنلاین: رئیس مجلس گفت: براساس NPT کشورهای دارای سلاح هسته‌ای موظف به خلع سلاح هستند نه اینکه برای استفاده از آن، این همه اما و اگر بیاورند.

به گزارش ایلنا علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه با گرامیداشت یادوخاطره شهید باقر صدر و خواهر ایشان و همچنین شهید صیاد شیرازی با اشاره به روز فناوری هسته‌ای، اظهار داشت: حرکت مستمر و رو به جلو در فعالیت هسته‌ای غیر تسلیحاتی استراتژی روشن جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: از روزهای نخست کار مطالعاتی در این زمینه، رهبر معظم انقلاب حد و مرز روشنی را برای فعالیت هسته‌ای ایران مشخص کردند که بعدها به صورت فتوای ایشان نیز اعلام شد که استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اعم از هسته‌ای و غیر آن حرام است.

رئیس قوه مقننه با تبریک به دانشمندان هسته‌ای کشور در این مسیر، یادآور شد: مقایسه استراتژی هسته‌ای ایران و سیاست‌های اعلامی ایالات متحده در زمینه هسته‌ای که اخیرا بیان شد، نشانگر دو رویکرد صلح طلبانه و جنگ طلبانه است.

به گفته وی این سیاست‌های اعلامی نشانگر متانت و حرکت اصولی نظام مردم سالاری دینی ایران و رفتار مغشوش امریکا در بعد هسته‌ای است. ایالات متحده اعلام کرده است که از سلا ح‌های هسته‌ای جز در شرایط فوق العاده استفاده نمی‌کند و در مورد کشورهایی که عضوNPT هستند اعمال سلاح هسته‌ای نمی‌کند جز ایران و کره شمالی واین سیاست را رویکرد جدید نامیده‌اند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مطالب متناقصی در این سیاست‌های آمریکا نهفته است، یادآور شد: عبارت ”شرایط فوق العاده“ همیشه می‌تواند آمریکا را مجاز به بهره گیری از سلاح هسته‌ای کند. مشخص می‌شود اخباری که دراشغال عراق مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای خفیف مطرح شده، درست بوده است.

وی در ادامه با طرح این سوال که آمریکایی‌ها این اما و اگر‌ها را براساس کدام رابطه بین‌المللی برای خود قائل شده‌اند؟، اذعان داشت: براساس NPT کشورهای دارای سلاح هسته‌ای موظف به خلع سلاح هستند نه اینکه برای استفاده از آن، این همه اما و اگر بیاورند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: همه این مطالب نشانگر این واقعیت است که رئیس‌جمهور آمریکا همان روش استکباری و سلطه‌طلبی گذشته را دنبال می‌کند. لیکن با ژست‌های مردم فریبانه. وگرنه بین ماهیت این سیاست وسیاست‌های جنگ طلبانه بوش تفاوتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اینجاست که حکمت سخنان مقام معظم رهبری مشخص می‌شود که برخی ساده اندیشانه با تغییرات تاکتیکی آمریکا تصور کردند شرایط جهانی تغییرمی کند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی سیاست‌های هسته‌ای آمریکا سیاست جنگ طلبانه و ادامه مسیر رفتارهای خلاف قوانین بین‌المللی آن رژیم می‌داند و آن را محکوم می‌کند، گفت: باید دولت ایالت متحده پاسخگو باشد که بر چه مبنایی NPT را نادیده گرفته است.

لاریجانی خطاب به آمریکاییان اظهار داشت: مطمئن باشید با این مانورهای تبلیغاتی، نمی‌توانید در عرصه ملی ایران یعنی ادامه مسیر فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کمترین تاثیری داشته باشید.

این سخنان لاریجانی با تکبیر نمایندگان همراه شد.

رئیس مجلس در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی پیشرفت‌های اخیر را حاصل تدبیرعمیق رهبری معظم انقلاب وهمت ارزشمند دولت محترم می‌داند و از تلاش‌های سازمان انرژی اتمی در این زمینه تشکر می‌کند.

کد خبر 104819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز