گروه سیاسی: چهره‌های کشوری و لشکری و امامان جمعه سراسر کشور، اظهارات اخیر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کردند

به گزارش همشهری، باراک اوباما روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: طبق راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا، واشنگتن متعهد می‌شود حتی درصورت حمله بیولوژیکی به آمریکا، از سلاح هسته‌ای استفاده نکند اما امنیت کشورهایی چون کره‌شمالی و ایران را تضمین نمی‌کند.

پیش از این، محمود احمدی‌نژاد نیز در سخنانی در ارومیه خطاب به همتای آمریکایی خود گفته بود: آقای اوباما! هر حرفی را که به تو توصیه کردند، دلیلی ندارد که آن حرف را تکرار کنی. بدان گنده‌تر و بزرگ‌تر از تو، گردن کلفت‌تر از تو هم نتوانستند از این غلط‌ها بکنند، تو که جای خود داری.

در ادامه همین واکنش‌های رسمی و غیررسمی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره دکترین جدید هسته‌ای آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد: ملت ایران نشان داده که حفظ حق مسلم هسته‌ای از بالاترین اولویت‌هاست و در این خصوص هیچ تحمیلی را پذیرا نخواهد شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: دکترین جدید هسته‌ای اعلام شده از جانب دولت اوباما از لحاظ مبنایی هیچ فرقی با دکترین‌های قبلی آمریکا ندارد بلکه گستاخانه، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در برخی موارد مجاز می‌شمارد.  همچنین اساس دکترین بر ادامه داشتن این سلاح‌ها و نوسازی آنها و تکیه بر نظریه منسوخ شده بازدارندگی است که متعلق به زمان جنگ سرد بوده و عمر آن به سر آمده است.

زنده برنمی‌گردند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگر آمریکا ایران را تهدید جدی کند و اقدامی علیه ایران انجام دهد، هیچ‌یک از سربازان آمریکا که در منطقه حاضر شده‌اند زنده به آمریکا برنخواهند گشت.

سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم بزرگداشت یازدهمین سالگرد شهید صیاد شیرازی در جمع خبرنگاران درخصوص تهدیدات اخیر آمریکا علیه ایران، اظهار داشت:  داستان تهدید ایران توسط آمریکا، داستان تهدید نظامی صرف نیست و این را همه می‌دانند،

اگر آمریکا ایران را تهدید جدی کند و اقدامی علیه ایران انجام دهد، تهدیداتی که اکنون متوجه آمریکاست چند هزار برابر خواهد شد و مثلا مشکلات اقتصادی‌اش بیشتر می‌شود و بازارهای منطقه از آن گرفته خواهد شد و هیچ‌یک از سربازان آمریکا که در منطقه حاضر شده‌اند زنده به آمریکا برنخواهند گشت.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه سخنانش اظهار داشت: روس‌ها و چینی‌ها به موازات ما به تهدیدات آمریکا می‌نگرند و درست است که آنها مثل ما رهبری فرزانه ندارند ولی با دید سرمایه‌داری و درجه‌‌بندی‌های اقتصاد جهانی آمریکا را رقیب و تهدید خود می‌دانند.

فیروز‌آبادی در پایان با بیان اینکه آمریکا یک گرگ بین‌المللی است، گفت: البته بنده اوباما را جزو گرگ‌ها نمی‌دانم بلکه او یک سیاه‌پوست از قشر مستضعف و با زمینه آسیای شرقی است که در دلش ذره‌ای محبت نسبت به انسان‌ها وجود دارد ولی او در میان دستگاه‌های مخوف آمریکا محصور شده است و نمی‌تواند کاری انجام دهد.

استفاده از تمام گزینه‌های دفاعی

وزیر دفاع نیز که به همراه هیات دولت به آذربایجان غربی سفر کرده بود در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی این استان با اشاره به اظهارات واهی یکی از مقامات آمریکا تصریح کرد: در برابر تهدیدات دشمنان، تمام گزینه‌های دفاعی ممکن را مد نظر قرار می‌دهیم.

سردار احمد وحیدی افزود: مردم یکپارچه در کنار نیروهای مسلح آماده دفاع از کیان نظام اسلامی هستند و حضور آنها در برنامه‌های استقبال از مقامات کشور نشان از عشق و علاقه آنان به اصول و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی است.

واکنش خطیب جمعه تهران به تهدیدهای آمریکا

خطیب جمعه تهران گفت: اگر آمریکا بخواهد دیوانگی کند به فضل خدا دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان تمامی منافع آمریکا را به خطر خواهند انداخت. سیداحمد خاتمی با بیان اینکه آمریکا به جار و جنجال کهنه دست زده است،

اظهار داشت: از روز 23 بهمن سال گذشته دور جدید تهاجمات، تهمت‌ها و حرف‌های تکراری و کهنه شروع شده است و دلیلش این است که آنها درمانده و مستاصل شده‌اند. وی در ادامه خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران که مشروح آن را مهر منتشر کرد خطاب به جامعه جهانی گفت: اگر نگران صلح جهانی هستید، اگر نگران امنیت جهانی هستید خطر آنجاست.

آمریکا هر جا پا گذاشته با خود کشتار و قتل و غارت به همراه برده و شاهد زنده آن پاکستان، عراق و افغانستان است. قبل از آنکه دیر شود در برابر یکه تازی‌های این دولت یاغی بایستید وگرنه این دولت، دولتی نیست که منطق سرش شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خطاب به آمریکا خاطرنشان کرد: شما بیش از 31 سال است که تهدید می‌کنید، گوش مردم ما پر از تهدیدات شماست، هیچ غلطی نتوانستید بکنید و نخواهید توانست. شما یک بار این ملت را در 8 سال دفاع مقدس آزمودید.

مشاهده کردید این ملت، ملتی است که وقتی پای دین و شرف و ناموس و میهن اسلامی‌اش به میان بیاید آنچنان تودهنی به متجاوزان می‌زند که مایه عبرت دیگران شود. ادامه این گزارش حاکی است که ائمه‌جمعه سراسر کشور در نمازجمعه20فروردین اظهارات گستاخانه اوباما را محکوم کردند.

کد خبر 104664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز