همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و بسیاری از همدستان آنان عمق انقلاب اسلامی را هنوز هم درک نکرده اند به همین دلیل با تفکرات آشفته با حرکت بزرگ ملت ایران مواجه شدند

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه ضمن گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: حق شناسی اقتضا دارد که مشکلات مردم این شهر با جدیت توسط مسئولان مربوطه حل شود.

وی افزود: خوشحالیم که پس از سالها مساله آب شرب این شهر به نتیجه رسید، مناسب است در کمیسیونهای تخصصی و کمیسیون تلفیق برای مناطق جنگی به خصوص این شهر برنامه عمرانی مشخصی در طول برنامه پنج ساله در نظر گرفته شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برادر عزیز سردار، سرلشگر مجاهد، رشید در جلسه امروز از ویژگی های نظامی آزادی خرمشهر برایمان سخن خواهند گفت ولی عرایض بنده به شرایط سیاسی پیرامونی این واقعه مربوط است که لایه های متنوعی دارد.

رئیس مجلس اظهار داشت: پرده اول، در آستانه تهاجم عراق، کشور به دلیل شرایط نیروهای مسلح و بحران هایی که برخی گروهک های وابسته به بیگانگان در تضعیف انقلاب و بعضا پیگیری تجزیه کشور ایجاد کرده بودند و همچنین درگیری های سیاسی داخلی بین جناح لیبرال به سرکردگی بنی صدر و جناح ولایت مدار، دچار فرسایش چه در بعد دفاعی و چه در بعد سیاسی شده بود و به طور طبیعی این وضعیت برای دشمنان انقلاب که معمولا محاسباتی در قلمرو ایران شناسی دارند، تلقی ناصوابی را ایجاد کرد و نتوانستند عمق حوادث عاطفی و دینی امت و امام را درک کنند؛ لذا به سمت نابودی انقلاب و جمهوری اسلامی عزم خود را جزم کردند.

لاریجانی گفت: برژینسکی بعد از شکست عملیات طبس در سال 59 اعلام کرد، آمریکا قادر است تمام کوشش های لازم را به عمل آورد و تمام وسایل لازم را نیز در اختیار دارد تا ایران را به قبول نظریات آمریکا وادار سازد.

وی افزود: کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در آغاز جنگ اعلام کرد، امیدوارم جنگ، ایران را بر سر عقل آورد. در آن زمان فیگارو ماجرای اصلی پشت پرده را علنی کرد و نوشت، جریان جنگ ایران و عراق در واقع از تیرماه 1359 زمانی آغاز شد که برژینسکی به اردن سفر کرد و در مرز دو کشور اردن و عراق با شخص صدام ملاقات کرد و قول داد که از صدام حمایت کامل شود و این امر را تضمین کرد که آمریکا با آرزوی عراق در مورد اروند رود و برقراری یک جمهوری عربستان در این منطقه موافق است.

لاریجانی ادامه داد: پیش بینی آنان این بود که از این طریق رژیم جمهوری اسلامی از میان برود و یک دولت طرفدار غرب جای آن را بگیرد.

وی گفت: با این چراغ سبز آمریکا، عراق جنگ را آغاز کرد. صدام در آبان 59 طی مصاحبه ای گفت ما از تجزیه و انهدام ایران راحت نمی شویم و صریحا اعلام می داریم در شرایطی که این کشور دشمنی بورزد هر فرد عراقی و یا هر عربی مایل به تقسیم ایران و تخریب آن خواهد بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: طارق عزیز گفت وجود 5 ایران کوچکتر بهتر از وجود یک ایران واحد خواهد بود و ما از شورش ملت های ایران پشتیبانی خواهیم کرد و همه سعی خود را متوجه تجزیه ایران می کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: طه یاسین رمضان اعلام کرد این جنگ نه به خاطر عهدنامه 1975 و یا چند صد کیلومتر و یا نصف شط العرب بود، این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است.

وی گفت: اخیرا یکی از رهبران منطقه در ملاقات خصوصی به اینجانب گفت، دو روز قبل از شروع جنگ، شاه اردن تلفنی به من گفت تا دو روز دیگر قادسیه ای در منطقه ایجاد می شود، شما کمک کنید و بعد طارق عزیز به نزد او رفت و گفت تا یک هفته دیگر در تهران هستید فقط شما اجازه دهید هواپیماهای عراق از کشور شما حملاتی به ایرانی داشته باشد.

لاریجانی یادآور شد: آقای احمد جبریل در جلسه ای به اینجانب گفت در شروع جنگ به لیبی سفر داشتم و معاون رئیس جمهور آنان هم آمد و گفت ما تا یک هفته دیگر در تهران هستیم و احمد جبریل به او گفت شما هنوز ایرانی ها و انقلاب ایران را نمی شناسید.

وی تاکید کرد: آمریکا و بسیاری از همدستان آنان عمق انقلاب اسلامی را هنوز هم درک نکرده اند به همین دلیل با تفکرات آشفته با حرکت بزرگ ملت ایران مواجه شدند.

لاریجانی گفت: این دست از اطلاعات که کم هم نیست قصد اصلی آمریکا را در مواجهه با ایران نشان می دهد که به هر نحو باید با جمهوری اسلامی دشمنی ریشه ای کرد یا با کودتایی نظیر نوژه تکلیف را یکسره کنند یا یک جنگ تمام عیار را به راه بیندازند.

وی پرده دوم مقاومت ایران را تشریح کرد و گفت: بچه های حزب اللهی خرمشهر با دستان خالی سناریوی دشمن را در هم شکستند عراق در فکر تسخیر دو سه روزه شهر بود ولی ایستادگی آنان عراق را بیش از یک ماه به جنگ فرسایشی کشاند.

وی افزود: روحیه جوانان خرمشهر را در این فراز سخنان شهید جهان آرا می توان درک کرد. او در جمع دوستانش گفت « بچه ها تمام کارهایی که تا به حال انجام داده ایم و تعلیماتی که دیده ایم و هر برنامه ای که داشته ایم برای چنین روزی بود. امروز روزی است که باید وارد صحنه شویم و خود را نشان دهیم. باید همه آماده نبرد باشیم. اینجا مساله ماندن و شهادت است و خارج از شهادت چیز دیگری اینجا نیست. هر کس می خواهد برود، برود. هیچ اجباری در کار نیست تنها کسی می تواند مقاومت کند که تکلیف خود را با خدا حل کرده باشد. اگر می خواهید بمانید فقط باید با همان انگیزه ای که یاران امام حسین (ع) در کربلا ماندند بمانید».

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این شرایط نابرابر نظامی این عزیزان جان برکف از رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح تقاضای کمک و تسلیحات نمودند. او پاسخ داد «مگر توپ و تانک نقل و نبات است که به شما بدهید و به سر دشمن بریزید. آن وقت طرح عجیبی را ارائه کرد که ما خرمشهر و آبادان را می دهیم و بعد از سمت دزفول نیروهای دشمن را دور می زنیم و از داخل خاک عراق می آییم و خرمشهر و آبادان را پس می گیریم."

وی ادامه داد: ملاحظه کنید فرزندان انقلاب با چه دل خونی باید با عراق می جنگیدند. واقعیت قضیه این بود که بنی صدر و جریان لیبرال در جبهه اینگونه شرایط را بر نیروهای بسیجی و سپاهی و حزب‌اللهی سخت می کردند و در داخل با درگیری های وسیع با رهبران حزب جمهوری اسلامی شهید بهشتی و یارانش جهت حذف چهره های سرشناس انقلاب چنان فرسایشی ایجاد کرده بودند که دشمن کاملا در قصد خود امیدوار و دوستان انقلاب را در پایداری مایوس می کرد.

رئیس مجلس گفت: آنقدر این ارتباط داخل و خارج آشکار بود که صدام پس از سقوط بنی صدر در مصاحبه ای اعلام کرد که چنانچه بنی صدر تمایل داشته باشد عراق آماده دادن پناهندگی سیاسی به اوست. در واقع ماجراجویی داخل کشور و طراحی بیرونی در یکجا فرماندهی می شد.

وی پرده سوم را پس از عملیات ناقص بنی صدر یعنی عملیات نفت در 16 دی ماه 59 و عملیات توکل در 20 دی ماه 59 که به شکست انجامید دانست و افزود: بنی صدر گام بعدی را برداشت و غائله 14 اسفند 59 را به راه انداخت که در داخل با بحرانی کردن فضای سیاسی شرایط را مطابق با طراحی دشمن تغییر دهد. هر چه امام (ره) از اصلی بودن مساله جنگ سخن گفت، او بر طبل مشاجرات درونی کوبید تا در خرداد 1360 امام بنی صدر را از فرماندهی کل قوا عزل نمود و نمایندگان مجلس به عدم کفایت بنی صدر رای دادند.

رئیس مجلس یادآور شد: در این شرایط که بحران اقدامات تروریستی منافقین در کشور فضای دیگری ساخته بود با شهادت دکتر بهشتی، باهنر و رجایی وارد مرحله تازه ای شدیم.

با حضور حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رئیس جمهور، حضور نیروهای وفادار به انقلاب در صحنه سیاسی و با فرماندهی قاطع حضرت امام عملیات ثامن الائمه به قصد شکستن حصر آبادان در 5 مهرماه 1360 آغاز و ظرف 48 ساعت آبادان از محاصره آزاد شد.

لاریجانی تصریح کرد: این نخستین میوه مدیریت نیروهای حزب اللهی در جنگ بود؛ لذا امید باز پس گیری خرمشهر زیاد شد. هر چند در این شرایط با شهادت جهان آرا، نامجو، فکوری و کلاهدوز لطمه دیدیم ولی روحیه ای که نیروهای حزب اللهی از اصلاح سیاسی داخلی کشو و فرماندهی روح بخش روح الله پیدا کرده بودند، مجال به ایشان نداد و عملیات طریق القدس منجر به آزادی بستان شد و فضا برای عملیات بزرگتر بیت المقدس را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در این شرایط اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد افزود: در این شرایط دستپاچگی نظام بین المللی آغاز شد و تصور کردند که باید شرایط منطقه را تغییر دهند و از این طریق ایران را مهار کنند.

وی افزود: آقای شارون وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان گفت: «منافع استراتژیک اسرائیل در دهه 80 چنین اقتضا می کند که این کشور از رویارویی های تبعیدی درآمده و به جغرافیای جدیدی دست یابد».

لاریجانی گفت: از آن به بعد نباید جهان اقدامات اسرائیل را که تحت عنوان حفظ امنیت و آرامش اسرائیل انجام خواهد شد شوخی بپندارد؛ اما تحول روحی و معنوی که در مردم ایجاد شده بود با اقدام رژیم صهیونیستی، آنان را مصمم تر کرد و با چند عملیات پی در پی که منجر به فتح خرمشهر شد به کلی موازنه قدرت نظامی و سیاسی در منطقه عوض شد.
لاریجانی افزود: فردای پیروزی یک روزنامه آلمانی نوشت: «خط پیروزی ایران و در نتیجه در هم ریختن عراق، نظامهای حاکم منطقه را پس از سقوط رژیم بعثی بغداد تهدید می کند و احتمال مداخله ابرقدرتها را نیز به دنبال دارد."

وی ادامه داد: در واقع ترس غرب از این تحول، آنان را به سوی ماجراجویی جدید در منطقه کشاند، در آن زمان، در روزنامه لوموند چنین آمده است: «جنگ به رژیم ایران اجازه داد که ضمن برقراری مجدد اتحاد مقدس به پاسداران بازوی نیرومند انقلاب اسلامی عمده ترین نیروهای نظامی کشور، اهمیت خاص داده شود و جناحهای مختلف لیبرال رجوی تصفیه شوند. این خود نشان از عمده ترین پیروزیهای جمهوری اسلامی ایران در مقابل رژیم بعثی است.

رئیس مجلس گفت: هیگ وزیر خارجه وقت آمریکا بعد از این پیروزیها اعلام کرد: «اگر بخواهیم به یک نظم مسالمت آمیز بین المللی امیدی داشته باشیم باید وقایع خاورمیانه را شکل دهیم و اکنون لحظه ورود آمریکا به منطقه است، آمریکا برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق و فعال کردن مذاکرات خودمختاری فلسطینی، رفع تهدید از آغاز جنگ، اقدام خواهد کرد. این ابتکارها به یکدیگر مربوط و با کشورهای دیگر نیز هماهنگ خواهد شد. بیم آن می رود که درگیری ایران و عراق به کشورهای همسایه گسترش پیدا کند و موجب تغییرات گسترده و غیرقابل پیش بینی در توازن نیروهای منطقه شود».

وی یادآور شد: رادیو بی بی سی اعلام کرد، چشم انداز پیروزی نهایی ایران و سرانجام، سقوط رژیم صدام را باید زنگ خطری برای بسیاری از کشورهای منطقه تلقی کرد. چنین شکستی برای صدام می تواند ملاحظات صرفا نظامی را به تمامی منطقه ای حاکم کند که اهمیت سیاسی و استراتژیک آن بسیار قابل توجه است.

لاریجانی گفت: نکته قابل توجه این است آمریکا که ایجادکننده جنگ بود یکباره پس از فتح خرمشهر، نگران به هم خوردن توازن نیروهای منطقه شد، لذا به دنبال ایجاد نگرانی تصنعی در کشورهای منطقه بود تا برای ورود خود به منطقه مجوزی دست و پا کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: کسینجر در آن زمان گفت «اگر عراق جنگ را برده بود، امروز نگرانی و وحشت در خلیج فارس نبود و منافع ما در منطقه دچار مخاطره نمی شد. به هر حال با توجه به اهمیتی که توازن قوا در این منطقه دارد، این به نفع ماست که هر چه زودتر آتش بس برقرار کنیم و به تدریج به رژیم سازشکاری که در آینده احیانا جایگزین رژیم ایران می شود نزدیک شویم».

وی اظهار داشت: ملاحظه می کنید فتح خرمشهر اهمیت جنگ را تغییر داد و یک شوک سیاسی به غرب وارد نمود و آمریکا که از هیچ اقدامی برای شکست جمهوری اسلامی پرهیز نکرده بود، نگران توازن قوا در منطقه شد. این همان چیزی است که بارها رهبر معظم انقلاب در این سالها، در مقابل وسوسه مذاکره با آمریکاییها اعلام نمودند دچار فریب نشوید آمریکا دشمن ملت ایران است و آمریکا هر آنچه می توانست بر علیه ایران انجام دهد، انجام داد اگر در مصاف با جمهوری اسلامی موفق نبود، نتوانست کاری بیش از این انجام دهد.

لاریجانی گفت: نکته مهم این است که عامل پیروزی در میدانهای جنگ، همگرایی و یکدستی ملی و اسلامی در کشور بود، که همان رابطه عمیق امت و امام است. روحیه معنوی و جهادی و تبعیت از دستورات ولی فقیه به عنوان فرمانده کل قوا، تحولات استراتژیک در جبهه را باعث گردید. نه پرحرفی های بنی صدر و عقب نشینی به اصطلاح او به شیوه اشکانیان!

وی ادامه داد: دقیقا همین عامل، رمز پیروزی در جنگ 33 روزه مهم بود. این است که بارها اعلام کردیم که ولایت فقیه عامل سرافرازی و خرسندی انقلاب اسلامی است.

رئیس مجلس تصریح کرد: در مساله اخیر اتمی، مشاهده نمودید، بعد از اینکه آمریکاییها کتبا از ترکیه تقاضا نمودند که وارد مذاکرده شود و وساطت نماید و ترکیه و برزیل را برای باز کردن مسیری در بحث هسته ای وارد صحنه شدند و ایران به احترام ترکیه و برزیل که دو کشور دوست ایران هستند، بحث تبادل سوخت را با شرایطی پذیرفت که در بیانیه تهران منعکس است. یکباره دست به فریبکاری زدند و با هیاهوی زیاد، مجددا به سوی قطعنامه روی آوردند.

لاریجانی اظهار داشت: اگر شما واقعا دنبال همین مسیری بودید، چرا دو دولت مهم برزیل و ترکیه را دچار تمسخر کردید. ایران که از ابتدا به دوستان ترکیه و برزیل گفته بود، ما به آمریکاییها اعتماد نداریم و به همین دلیل با سپردن اورانیوم غنی شده در ترکیه موافق نیستیم. حالا صحت نگاه ایران برای همگان اثبات شد. شاید آمریکا و چند کشور اروپایی، در این خیال هستند که با چنین قیل و قالی اجرای بیانیه تهران را گزینشی دنبال کنند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی صراحتا اعلام می کند، همانگونه که در بیانیه مجلس منعکس شد، دولت ایران صرفا در میانجیگری ترکیه و برزیل، می تواند در قالب تحقق تمام مفاد بیانیه تهران گام بردارد و نه اقدام گزینشی، و حمایت مجلس از بیانیه تهران منوط به رعایت همه شروط آن است و چنانچه آمریکا چه در سطح شورای امنیت و چه کنگره دست به ماجراجویی بزند، همه تلاشهای کشورهای ترکیه و برزیل را مخدوش کرده و کلا این مسیر به کنار خواهد رفت.

لاریجانی تاکید کرد: در آن شرایط است که مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه همکاری ایران و آژانس تصمیمات دیگری خواهد گرفت.

کد خبر 108039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز