همشهری آنلاین: وزیر خارجه برزیل تاکید کرد که به‌رغم اقدام اشتباه غرب مبنی بر تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، فرصت گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای این کشور هنوز از بین نرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سلسو آموریم» گفت که به‌رغم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، برزیل هنوز هم امیدوار است که توافق ماه گذشته تهران با میانجی‌گری برزیل و ترکیه مبنایی برای ادامه مذاکرات بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران باشد.

وی که پس از شرکت در میزگردی در وین در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «به نظر من تحریم‌ها وضعیت را دشوارتر خواهند کرد ولی هنوز هم امکان مذاکره کاملا از بین نرفته است. اگر هر دو طرف به حد کافی انعطاف و حسن نیت داشته باشند هنوز هم می‌توان به نوعی توافق دست یافت. هنوز هم امیدواریم که توافق و بیانیه تهران بتواند مبنایی برای مذاکره بر سر راه‌حلی صلح‌آمیز باشد.»

وزیر خارجه برزیل در ادامه سخنان خود با انتقاد از به بحث گذاشتن قطعنامه در دستور کار شورای امنیت گفت که بی‌توجهی قدرت‌های بزرگ و نادیده گرفتن توافق تهران باعث شد که برزیل به این اقدام اعضای شورای امنیت رای منفی بدهد.

سلسو آموریم همچنین زمان این رای‌گیری را که درست چند روز پس از توافق تهران صورت گرفت مورد انتقاد قرار داد و افزود: «به هیچ شکل دیگر نمی‌توانستیم به این قطعنامه رای بدهیم. دولت‌های غربی در کلام از تلاش برزیل برای میانجی‌گری در این زمینه تمجید کردند ولی در عمل کار دیگری کردند.»

وزیر خارجه برزیل گفت که به خاطر همین تجربه، دولت این کشور دیگر تمایل چندانی به میانجی‌گری در مسئله هسته‌ای ایران ندارد.

دولت آمریکا در مراحل اولیه میانجی‌گری برزیل را گامی مثبت توصیف کرد ولی در پایان این روند انتقادهایی را متوجه این کشور کرد.

وزیر خارجه برزیل در پایان گفت: «نمی‌توانیم با این نوع ابهام و دوگانگی پیش برویم. برای دخالت مجدد در این زمینه باید درخواست صریح و مشخصی مطرح شود.»

براساس بیانیه تهران، دولت ایران متعهد شد که حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غلظت پایین از ذخیره اورانیوم این کشور را در مقابل دریافت سوخت برای رآکتور هسته‌ای تهران به ترکیه منتقل کند.

اعضای دائم شورای امنیت به‌رغم امضای چنین توافقی دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساندند.

ترکیه و برزیل که از اعضای غیردائم شورای امنیت هستند به این قطعنامه رای مخالف دادند.

کد خبر 110217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز