همشهری آنلاین: رییس‌جمهور گفت: شرایط ایران در آغاز مذاکرات به گونه‌ای خواهد بود که آنان بفهمند سخت اشتباه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه استانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور قطعنامه اخیر علیه ایران اظهار کرد: از دشمنان کاری جز صدور قطعنامه بر نمی‌آید. موضع این قطعنامه هجومی نیست، بلکه تدافعی است، زیرا قطعنامه‌ای که با گدایی و التماس رای بیاورد هیچ تاثیری نخواهد داشت.

وی با تاکید بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها و قطعنامه‌ها در ایران تصریح کرد: در طول تاریخ همواره ایرانیان بر قدرت‌های بزرگ غلبه کرده‌اند و توانسته‌اند ارتباطات خوبی را با دنیا برقرار کنند.

وی هدف صادرکنندگان قطعنامه را قراردادن ایران در موضع ضعف دانست و گفت: صادر کنندگان قطعنامه قصد داشتند با این اقدام ایران را در مذاکرات پیش رو در موضع ضعف قرار دهند، اما ما هم شرایطی خواهیم گذاشت تا متوجه شوند که اشتباه بزرگی را مرتکب شدند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که "رییس‌جمهور آمریکا اشتباه بزرگی مرتکب شد" گفت: تنها راه اوباما دوستی با ایران است، اما او مسیر را اشتباه رفته است.

وی با اشاره به ضعیف شدن قدرت آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکا امروز قادر نیست خود را از باتلاق افغانستان و عراق بیرون بکشد.

وی با تاکید بر این‌که " اوباما پس از صدور قطعنامه بزرگترین فرصت سیاسی خود را از دست داده است" اظهار کرد: صدور قطعنامه نشان داد سیاست اوباما در تغییر، شکست خورده است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " آمریکایی‌ها هیچ راهی را جز صدور قطعنامه بلد نیستند" تصریح کرد: آن‌ها تصور می‌کنند در حال حاضر ایران ملتهب است که البته با برخی از عناصر داخلی هم ارتباطاتی دارند، اما ما بارها به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که شما ایران را نمی‌شناسید مردم ایران در انتخابات با هم رقابت می‌کنند اما پس از آن برای حفظ ایران متحد و یکدل هستند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها طرح بزرگی است، شیوه‌ای که هم‌اکنون در توزیع یارانه‌ها وجود دارد کاملا مشکل‌ساز است، هدف اولیه این شیوه فعال کردن اقتصاد بود که این اتفاق نیفتاد. هدف دیگر رفاه کسانی بود که درآمد کمتری داشتند اما افرادی که درآمد بالایی دارند هم‌اکنون از یارانه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند.

وی بر اهمیت صرفه‌جویی مردم در موضوع انرژی تاکید و خاطرنشان کرد : ایران 4 برابر متوسط دنیا از انرژی استفاده می‌کند با موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین صرفه‌جویی در گام اول 25 تا 30 درصد مصرف انرژی کاهش خواهد یافت. البته این صرفه‌جویی به زندگی مردم آسیبی وارد نمی‌کند. هرچقدر مصرف انرژی کاهش یابد به پیشرفت و آبادانی کشور کمک بیشتری می‌شود.

رییس‌جمهور افزود: در سال گذشته کمتر از 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داشتیم که اگر مصرف انرژی کاهش یابد می‌توان رقم بیشتری را صرف اقدامات عمرانی کرد.

وی با اشاره به اولویت‌های دولت دهم در سه سال آینده گفت: موضوعاتی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها، بانک‌ها و گمرک از مهمترین اولویت‌های دولت در سه سال آینده‌اند که البته زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی زنده، با اشاره به رویکرد فرهنگی دولت در دور سوم سفرهای استانی، اظهار کرد: انتخاب این رویکرد به معنای این نیست که کارهای عمرانی ، بهداشتی و آموزشی متوقف یا تحت‌الشعاع قرار گیرد بلکه این اقدامات با سرعت گذشته خود ادامه خواهد یافت.

احمدی‌نژاد افزود: انسان با فرهنگ معنا می‌یابد، استان چهار محال و بختیاری از فرهنگ غنی با قدمت 300 ساله برخوردار است، در واقع ویژگی‌های فرهنگی، ارزش‌ها، آداب و اعتقادات به انسان‌ها هویت می‌دهد و از سوی دیگر فرهنگ رابط بین انسان‌هاست. اگر فرهنگ نباشد روح انسان از بین می‌رود و پیشرفت‌ها نتیجه‌ای معکوس خواهد داد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه مردم و دولت به پیشرفت خاطرنشان کرد: اگر پیشرفت باشد در زندگی صمیمیت ایجاد خواهد شد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبات کارگروه فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری در نه محور اظهار کرد: این مصوبات فرهنگ عمومی و همچنین فرهنگ تخصصی را در بر می‌گیرد. موضوعاتی مانند اردوه‌های دانش‌آموزی و مردمی، تالیف و تدوین کتاب و منسجم کردن رشته‌های فرهنگی در این کارگروه تصویب شد.

وی ادامه داد: در موضوع فرهنگ استان باید روی روحیه سلحشوری کار شود تا این روحیه ادامه یابد.

وی همچنین ساختن مجتمع‌های فرهنگی، توجه به مفاخر تاریخی استان، ایجاد مجموعه‌های فرهنگی، تقویت و پشتیبانی از بازارچه‌ها و شهرک‌ها برای تولید و عرضه فرهنگ، توجه به کتابخانه‌ها، گسترش ورزش استان در سطح قهرمانی و ملی، توسعه مساجد و حوزه‌های علمیه، فراهم کردن امکانات برای گسترش ازدواج جوانان، تاسیس کانون‌های قرآنی و برگزاری جشنواره‌های ملی در استان را از موضوعات مورد توجه دولت در سفر استانی به چهارمحال و بختیاری دانست که با تصویب هیات دولت بودجه‌های مناسبی به آن‌ها اختصاص یافته است.

رییس‌جمهور موضوع رفع مشکل اشتغال و بیکاری را از اولویت‌های استانی چهارمحال و بختیاری دانست و اظهار کرد: اشتغال از دغدغه‌های جوانان، خانواده‌ها و دولت است، گرچه میزان ایجاد شغل در چهار سال اخیر بی‌سابقه بوده است اما باید برای جوانان تحصیل کرده زمینه‌های اشتغال جدید را فراهم کنیم که در این راستا دولت برای ایجاد اشتغال جوانان استان چهار محال و بختیاری 250 میلیارد تومان بودجه مصوب کرده است که البته این بودجه به صورت قرض الحسنه خواهد بود.

وی با اشاره به حمایت دولت از بخش کشاورزی و دامداری استان، خاطرنشان کرد: دولت در این زمینه اقداماتی مانند ساماندهی اراضی، ایجاد شبکه‌ها و سیستم آبیاری جدید و ایجاد کشاورزی گلخانه‌ای بودجه قابل توجهی را اختصاص داده است. البته دولت با حذف محدودیت از جوانانی که در این عرصه فعالیت کنند حمایت خواهد کرد؛ بنابراین هرکس طرحی در زمینه کشاورزی استان داشته باشد مورد حمایت جدی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که " استان چهار محال و بختیاری ظرفیت‌های بسیاری را در عرصه گردشگری دارد" تصریح کرد: در این استان 15 منطقه گردشگری وجود دارد که می‌توان با حمایت از این مناطق و با ایجاد اشتغال برای ساکنین این استان درآمدزایی ایجاد کرد.

احمدی‌نژاد درباره مشکل کم‌آبی اراضی کشاورزی، استان چهار محال و بختیاری با وجود سرچشمه زاینده رود و کارون در این استان گفت: احداث 4 سد بزرگ در دستور کار قرار دارد و می‌تواند به تامین آب اراضی کشاورزی کمک بسیاری کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که " مردم عامل اصلی اقتدار ایران هستند" گفت: اقتدار ایران موجب درخشش مردم کشورمان در جهان خواهد شد. این بالاترین قدرت یک ملت را نشان می‌دهد.

وی مردم استان چهار محال و بختیاری را سرشار از پاکی و محبت دانست و خاطرنشان کرد: حضور مردم ایران در عرصه‌های مختلف کانون امیدی است که اگر با وحدت و محبت همراه باشد اقتدار ملت را نشان خواهد داد.

رییس‌جمهور به انتقادات برخی افراد به انجام سفرهای استانی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند سفرهای استانی توقع مردم را بالا می‌برد که این توهین به مردم و دست کم گرفتن توانمندی‌های ایران است. ملت ایران استعدادهای بسیاری دارند که اگر توقع مردم بالا رود به پیشرفت کشور کمک می‌کند. این‌که مردم خواسته‌هایی مانند ایجاد راه و راه آهن، پیشرفت در عرصه فرهنگی و اقتصادی را داشته باشند توقع نیست.

وی موضوع عبور راه آهن سراسری از استان چهارمحال و بختیاری را از پروژه‌های مهم دولت توصیف کرد و گفت: دولت مصمم است راه‌آهن سراسری شمال به جنوب را از استان چهار محال و بختیاری عبور دهد. 

کد خبر 109882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز