همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت را بر ضد ایران یک اشتباه بزرگ دانست و گفت:

ترکیه هیچ گاه شریک اشتباه دیگران نمی‌شود چرا که تاریخ ما را نخواهد بخشید.

به گزارش ایرنا، اردوغان در سخنان خود که به طور زنده از شبکه‌های خبری ترکیه پخش   می‌شد، بخش مهمی از سخنان خود در این همایش را به قطعنامه ضد ایرانی شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل اختصاص داد و گفت: اگر ترکیه رای منفی به این قطعنامه    نمی‌داد، در واقع خود را انکار می‌کرد.

وی تصریح کرد: ترکیه با رای مثبت به قطعنامه در واقع امضای خود را انکار می‌کرد و ترکیه هیچگاه چنین رفتار مغایر شان خود نخواهد داشت.

اردوغان با انتقاد صریح از قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل، گفت: ترکیه و برزیل در فرآیند مذاکراتی که منجر به امضای بیانیه تاریخی سه جانبه بین ایران، ترکیه و برزیل در تهران شد، با همه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و دیگر اعضای غیر دایم در تماس بود.

وی افزود: متاسفانه گروه وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ مناسبی را به نامه ایران که مطابق بیانیه روی حرف خود ایستاد و به تعهداتش عمل کرد، نداد، در حالی که باید شانسی برای اجرای این بیانیه داده می‌شد.

وی تاکید کرد: ترکیه بازهم به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و هرآنچه لازم باشد برای حل مسالمت آمیز این مساله انجام خواهد داد.

نشست مشترک سومین اجلاس وزیران خارجه مجمع ترک - عرب ( TAF ) و پنجمین اجلاس مجمع اقتصادی ترک - عرب امروز با حضور اردوغان و احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه و وزیران خارجه کشورهای عربی و مقامات اقتصادی ترکیه و کشورهای عربی در استانبول شروع به کار کرد.

کد خبر 109379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز