گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیشنهاد تبادل همزمان سوخت همچنان روی میز است

این در حالی است که وزیر امور خارجه نیز از گفت‌وگو با 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل، درباره فرمول مبادله و معاوضه سوخت هسته‌ای تا 10 روز آینده خبر داد.این سخنان، نخستین اظهارنظرهای این دو دیپلمات ارشد ایرانی، پس از پایان اجلاس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه در تهران بود.

هر وقت آماده باشند

علی‌اکبر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره تاکید کرد: ایران آمادگی دارد هر وقت کشورهای دیگر آماده باشند به مذاکرات در این باره ادامه دهد.
او در عین حال به ایسنا گفت: ما به همکاری‌مان با آژانس ادامه می‌دهیم و همزمان فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان را نیز جلو می‌بریم.

9 طرف مذاکره جدید

منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در یک نشست خبری تاکید کرد: با همه اعضای شورای امنیت -14کشور به‌طور مستقیم و عضو پانزدهم به‌صورت غیرمستقیم- پیرامون مباحث هسته‌‌ای با محوریت فرمول مبادله و معاوضه سوخت گفت‌وگو داشته و داریم که در ‌10 روز آینده این گفت‌وگوها را به‌صورت فشرده‌تر دنبال می‌کنیم.

متکی ادامه داد: هیات‌های ایران در پایتخت‌های روسیه، چین، لبنان، اوگاندا و در آینده نزدیک در دیگر پایتخت‌ها این موضوع را با ایده‌های سازنده خود در دست پیگیری دارند. امیدواریم برخورد و تصمیم درست موجب تقویت جایگاه شورای امنیت شود. ما هیچ نگرانی از ورود مجدد به تجربه‌های شکست خورده با تحمیل بعضی از اعضای خاص شورای امنیت نداریم و بنابراین امیدوار هستیم در این موضوع برخورد منطقی در چارچوب درست در دستور کار قرار گیرد و پیگیری شود.

پیش از این نیز گروه موسوم به 1+5، متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، به‌عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از اعضای غیردائم این شورا، طرف گفت‌وگوهای ایران بوده است.

به گزارش همشهری، علاوه بر 5 عضو دائم، شورای امنیت 10 عضو غیردائم دارد که هر سال 5 عضو آن تغییر می‌کند. در حال حاضر، اتریش، ترکیه، مکزیک، اوگاندا و ژاپن تا دی‌ماه سال 89 خورشیدی و برزیل، گابن، لبنان، نیجریه و بوسنی‌وهرزگوین تا دی‌ماه سال 90 خورشیدی این کرسی‌ها را در اختیار دارند.

به نفع ما نیست زمان را از دست بدهیم

براساس گزارش ایسنا، در این نشست خبری کنفرانس تهران عنوان شد که بحث تبادل اورانیوم با غنای کم و غنای ‌20درصد موضوعی است که اصل آن مورد توافق است و این به نفع ما نیست که زمان را از دست بدهیم. رآکتور تهران در یک فاصله یکساله نیازمند به سوخت است و باید سوخت آن را تامین کنیم و وقتی بحث تبادل مطرح شد نیاز ما بسیار روشن بود بنابراین به سود ایران نیست که در این زمینه وقت‌کشی داشته باشد.

در همین نشست خبری گفته شد که این القای بی‌اعتمادی و بدبینی است درحالی‌که به اعتقاد ما هنوز فرمول مبادله اورانیوم می‌تواند یک اقدام چندجانبه اعتماد‌ساز باشد به همین دلیل ما می‌گوییم پیشنهاد هنوز روی میز است. ما فکر می‌کنیم باید اراده لازم برای اصل این تبادل به‌وجود بیاید و جزئیات آن قابل تفاهم است.

وزیر امور خارجه گفت: ما پیشنهاد مبادله سوخت را کماکان عملیاتی می‌دانیم. پس از اعلام اراده سیاسی معتقدیم در مدت 2هفته می‌تواند این توافق تدوین، مکتوب و شروع به عملیاتی شدن کند.

قطار خلع سلاح

منوچهر متکی با بیان اینکه باید مواضع درست را هر چه سریع‌تر و شفاف‌تر به جهانیان برسانیم، تاکید کرد: معتقدیم قطار خلع سلاح به راه افتاده است؛ البته ممکن است این قطار در مسیر خود با چالش‌ها و موانع مختلفی روبه‌رو باشد اما توانمندی لکوموتیو این قطار که اراده ملت‌های مختلف و دولت‌های صلح‌دوست و معتقد به موازین بین‌المللی است، موانع را از سر راه برخواهد داشت و منزل به منزل به منزلگاه نهایی که ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای است خواهد رسید.

قطورترین پرونده همکاری

او در ادامه پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، تاکید کرد: ایران قطورترین پرونده را در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد و حتی در سال‌های گذشته در قالب اجرای معمول تعهدات‌مان بیشترین همکاری را با آژانس داشته‌ایم.

متکی با اشاره به 4هزار و ‌500 نفر روز بازرسی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌‌ای ایران و هزاران صفحه گزارش به آژانس گفت: 20گزارش رسمی که در تمامی آنها بر انحراف نداشتن برنامه هسته‌ای در ایران تاکید شده گواه روشنی بر صلح‌آمیز‌بودن برنامه هسته‌‌ای ایران است.

افکار عمومی جهان بیش از 2سال قبل در جریان مدالیته حل و فصل مسائل و سؤالات آژانس از ایران قرار گرفتند. آژانس 6سؤال را مطرح کرد و ما مورد به مورد پاسخ دادیم و نامه رسمی اینکه پاسخ‌های ایران با یافته‌های آژانس مطابقت دارد را از آژانس دریافت کردیم و آژانس متعاقبا اعلام کرد فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز است.

ناگهان یک عضو گروه مقابل گفت ما اسناد و مدارک دیگری داریم که تا آخرین روزهای مسئولیت البرادعی ـ مدیرکل پیشین آژانس ـ هیچ سندی ارائه نکردند و معلوم شد که این ادعاها و اسناد صحت ندارد.

جبهه‌ای از مرز چین تا مرز فلسطین تحت فرماندهی ایران است

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که  اگر حمله‌ای به تاسیسات هسته‌‌ای کشورهای منطقه و سوریه از سوی اسرائیل شود، ایران در حمایت از این کشورها اقدام می‌کند؟ گفت: سیاست خارجی ایران مبتنی بر تعامل سازنده، گفت‌وگو و همکاری در چارچوب عدالت‌خواهی است و دیگر طرف‌ها را ترغیب می‌کنیم که از همین روش و منش استفاده کنند. مغایر بودن حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورها با مقررات بین‌المللی تاکید بر یک امر بدیهی است.

ما تصور نمی‌کنیم کسانی با اتخاذ چنین تصمیمی بخواهند به بازی با آتش در حمله به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند. آنها خوب می‌دانند که تبعات چنین اقداماتی چیست. البته ما چنین احتمالی را هم نمی‌دهیم؛  یعنی چنین ظرفیتی را نمی‌بینیم.

آنها که سیاست جنگ‌طلبانه دوران بوش را پیگیری می‌کردند و هر روز می‌گفتند حمله قطعی است، خیلی زود فهمیدند که قادر به چنین کاری نخواهند بود. او ادامه داد: جبهه‌ای از مرز چین تا مرز فلسطین تحت فرماندهی ایران است و آنها باید بدانند که سیاست‌های غلطی را در پیش گرفتند. آنها می‌خواستند منطقه ما را به اسارت بگیرند اما خودشان اسیر منطقه ما شدند.

متکی درباره اظهارات اخیر هیلاری کلینتون گفت: ما هم از تروریسم هسته‌ای و گسترش سلاح‌های هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنیم. ما معتقدیم برای خلع سلاح باید فرهنگ‌سازی شود. ادعاهای بی‌پایه آمریکا درباره ایران تمامی ندارد.

در 30 سال گذشته این ادعاها در بحث حقوق بشر، دمکراسی و تروریسم وجود داشته است؛ اما پنبه اینگونه ادعاها در سال‌های گذشته به‌ویژه سال‌های اخیر زده شده و بهتر است آنها واقع‌بینانه‌تر صحبت کنند.

کد خبر 105513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز