همشهری آنلاین: نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه با شعار" انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ کس" با حضور 14 وزیر امور خارجه ، 10 معاون وزیر و نمایندگانی از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی روز شنبه در تهران آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا در این کنفرانس که به مدت دو روز در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان سخنران افتتاحیه است.

برخی از وزرای خارجه، معاونان وزرای خارجه و روسا و نمایندگان سازمان های منطقه ای و بین المللی حاضر در این کنفرانس از دیگر سخنرانان روز اول این کنفرانس هستند.

دومین روز کنفرانس خلع سلاح هسته ای روز یکشنبه با سه پنل تخصصی شامل «چالش‌های خلع سلاح»، «تعهدات بین المللی کشورها در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه، آثار عدم نابودی سلاح‌های کشتار جمعی» و «راهکارهای عملی برای تحقق خلع سلاح» برگزار می شود. در پایان نیز روسای سه پنل تخصصی گزارش خود را ارائه می کنند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان سخنران اختتامیه این کنفرانس دو روزه است.

شرکت کنندگان در این کنفرانس در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری از شهر تاریخی اصفهان دیدن می‌کنند.

نمایشگاه قربانیان سلاح‌های شیمیایی در دوران هشت سال دفاع مقدس و قربانیان سلاح‌های هسته‌ای در بخش جنبی این کنفرانس برپا می شود.

محمد مهدی آخوندزاده دبیرکل این اجلاس پیش از این گفته است: ‌ما در تلاش خواهیم بود تا پیام جهانی عاری از تسلیحات هسته‌یی را از تهران به عنوان مرکز منطقه خاورمیانه به جهان ارسال کنیم و بگوییم که تسلیحات هسته‌یی جایی در جهان و به خصوص این قسمت بسیار حساس از جهان ندارد.

وی تصریح کرد: کنفرانس تهران قصد ندارد اجلاس هسته‌یی واشنگتن را که اوایل هفته جاری در آمریکا برگزار شد تحت الشعاع خود قرار دهد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان برگزاری کنفرانس خلع سلاح در تهران را ادامه یک روند و پروسه خواند و یادآور شد: موضوع خلع سلاح امروز به خواستی جهانی تبدیل شده است.

کد خبر 105181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز