گروه سیاسی: 10 اسفند و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، جنبش عدم‌تعهد در بیانیه‌ای از مدیرکل جدید آژانس خواست تا درباره ادبیات مبهمی که وی در نخستین گزارش خود در‌باره موضوع هسته‌ای ایران به کار برده، ‌توضیح دهد.

به گزارش پرس‌تی‌وی، در این بیانیه با اشاره به  تعبیر عدم‌همکاری ایران با آژانس در گزارش آمانو، اعضای جنبش غیرمتعهدها نگرانی خود را از عبارات استفاده‌شده در این گزارش اعلام کرده اند.

جنبش نم در این بیانیه تاکید کرده است:  پیامدهای احتمالی این گزارش  به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لطمه وارد خواهد کرد. آنها از آمانو خواسته‌اند در حالی که انحرافی در مواد هسته‌ای جمهوری اسلامی دیده نشده و این مسئله با احتیاط مورد تایید آژانس قرار گرفته درباره به‌کاربردن برخی عبارات علیه ایران توضیح دهد.

جنبش نم در این بیانیه که10اسفند در نشست شورای حکام خوانده شد از آژانس خواست تا درباره عبارات مورد استفاده شفاف‌سازی‌ کند و بگوید که منظور آن از اینکه ایران همکاری لازم و اجازه به آژانس برای تایید صلح آمیز بودن تمامی مواد هسته‌ای‌‌اش را  نداده چیست؟

در این بیانیه گفته شده است که نخستین گزارش آمانو از زمان انتصاب وی به این سمت در ماه جولای آشکارا تلاش‌های ایران در همکاری برای رفع ابهامات در ارتباط با فعالیت‌هایش را نادیده می‌گیرد و از پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران درباره چندین موضوع سخنی به میان نمی‌آورد و بیشتر به گزارش‌های پیشین آژانس ارجاع می‌دهد. 

جنبش عدم‌تعهد در ادامه این بیانیه افزود: گزارش آمانو تحت‌تأثیر و نفوذ فشار ناحق سیاسی تعدادی از کشورها و با بی‌اعتنایی به نقش آژانس به‌عنوان تنها نهاد قانونی برای قضاوت درباره تعهدات پادمانی دولت‌ها منتشر شده است.

این جنبش همچنین با اشاره به برخورداری رژیم صهیونیستی از تسلیحات هسته‌ای خواستار عاری‌سازی‌ خاورمیانه از این تسلیحات شده و آن را گامی مثبت برای رسیدن به جهانی بدون تسلیحات اتمی دانسته است.

این بیانیه همچنین نسبت به هرگونه اقدام نظامی علیه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران که مورد تهدید مکرر تل‌آویو  است هشدار داده و می‌نویسد: هرگونه اقدام علیه تاسیسات غنی‌سازی‌ ایران که در حال ساخت است و یا ساخته شده خطری جدی برای بشریت و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

نم در این باره خواستار گفت‌وگوهای جامع و چندجانبه و اتخاذ تدابیری به‌منظور ممانعت از چنین حملاتی یا تهدید به حملات  به فعالیت‌های غنی‌سازی‌ و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شده است.

نامه ایران

همزمان با بیانیه حمایتی غیرمتعهدها، ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دلیل اصلی اعتماد نکردنش به کشورهای غربی برای تضمین تامین سوخت هسته‌ای را یادآور شد. در این نامه جمهوری اسلامی ایران خطاب به یوکیا آمانو - مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - تقاضا می‌کند تا آژانس براساس وظیفه‌اش طبق اساسنامه، تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تسهیل کند.

همچنین به این نامه متنی پیوست شده است که در آن به‌علت اصلی اعتماد‌نکردن ایران به کشورها و شرکت‌های غربی (آمریکا، فرانسه، آلمان و شرکت فرانسوی اوردیف) برای تضمین تامین سوخت هسته‌ای اشاره شده است.

در متن این پیوست یادآوری شده است که جمهوری اسلامی ایران از آژانس و جنابعالی (یوکیا آمانو) انتظار دارد به‌طور کامل وظیفه‌اش را طبق اساسنامه آژانس در پروژه بشردوستانه تامین سوخت رآکتور تهران که به‌طور مستقیم به تولید رادیوایزوتوپ‌ها برای اهداف پزشکی که عمدتا برای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمل کند.

کد خبر 102610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز