گروه سیاسی: نخستین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2010 میلادی 10 اسفند در وین آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی آغاز به کار می‌کند که یوکیا آمانو مدیرکل جدید آژانس برای نخستین بار بر صندلی مدیرکلی می‌نشیند. در نشست10اسفند گزارش‌ آمانو درباره ایران و سوریه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گزارش اخیر آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران مورد انتقاد شدید دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت و منوچهر متکی وزیر امور خارجه آمانو را متهم به تازه کار بودن کرد و خواهان آب بندی وی شد.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست توجیهی آژانس که چهارشنبه هفته گذشته برای اعضای شورای حکام برگزارشد، با ارائه نامه توجیهی ایران به گزارش اخیر آمانو، گزارش مدیر‌کل را حاوی ایرادات فنی و حقوقی دانست و گفت: موارد مطرح شده در این گزارش، مخاطبان و دیپلمات‌ها را نسبت به وضعیت پرونده هسته‌ای ایران گمراه می‌کند.

وی درباره اعلام سایت فوردو خاطرنشان کرد: اعلام ما درمورد سایت فوردو 18 ماه زودتر از موعد مقرر کار اشتباهی بود و اکنون برای دیگر سایت‌ها ما از مقررات پادمان جامع پیروی خواهیم کرد؛

یعنی اطلاع به آژانس 180 روز قبل از تزریق مواد هسته‌ای در آن.  دیپلمات‌ها در وین ادعا کردند که جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگوها درباره‌ آخرین گزارش آژانس پیرامون برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند زمینه را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، یک دیپلمات اروپایی درباره‌ نشست 10اسفند شورای حکام گفت: من فکر می‌کنم برخی کشورهای خاص بیانیه‌های محکم‌تری ارائه کنند و ایران را تهدید به تحریم خواهند کرد.

انتظار می‌رود مسئله‌ پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارائه‌ سوخت لازم جهت رآکتور تحقیقاتی تهران که در ازای آن ایران باید اورانیوم خود را به یک کشور خارجی بفرستد، در نشست شورای حکام مطرح شود.

کد خبر 102532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز