همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه‌ کشورمان با انتقاد شدید از سخنان اخیر رییس‌جمهور آمریکا در تهدید هسته‌یی ملت ایران، تاکید کرد

که این اظهارات اثبات می‌کند که در پشت پرده‌ی عوام‌فریبی و تبلیغات دروغین، کشورهای غربی هیچ باوری به جهان عاری از سلاح هسته‌یی و صلح و ثبات امنیت بین‌المللی ندارند.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی این هفته‌ی تهران سخن می‌گفت، ادامه داد:« اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی اخیر رییس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا و بودجه‌ی 11 میلیارد دلاری آمریکا برای نوسازی زرادخانه‌های هسته‌یی این کشور گواه این مطلب است.»

متکی همچنین به انتقاد از واکنش خنثی و بی‌تفاوت دبیر کل سازمان ملل به اظهارات غیر مسوولانه پرداخت و گفت:«آسیایی‌ها گمان نمی‌کردند که چهار سال پیش دبیرکل منتخب قاره‌ی آنها برای سازمان ملل تا این حد بی‌تاثیر در تصمیم‌سازی‌ها باشد.»

متکی گفت:« 65 سال پیش زمانی که بخش اعظمی از اروپا در آتش جنگی خانمان‌سوز برآمده از زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی توسط بعضی از سران فاشیست و نازیست اروپا علیه بعضی دیگر می‌سوخت که حاصل آن ده‌ها میلیون کشته و بیش از آن زخمی در سراسر اروپا و بخش اعظمی از شوروی بود، هرگز ترومن رییس‌جمهور وقت آمریکا گمان نمی‌کرد که دستور صریح و مستقیم او به خلبانان هواپیماهای جنگی و بمب‌افکن آمریکایی که بمبی 9 هزار پوندی را بر فراز شهر هیروشیما بیندازد، حادثه‌ی خیلی جدی تلقی شود.»

وی افزود: « سه روز بعد بمب مشابه دیگری در ناکازاکی منفجر شد و مجموعا 220 هزار نفر در آن واحد کشته شدند و ده‌ها هزار نفر دیگر تا پایان همان سال یعنی 1945 به واسطه‌ی جراحات کشته شدند. سال‌ها بعد آیزنهاور رییس‌جمهور آمریکا بیان می‌کند که ما باید دنیایی عاری از سلاح هسته‌یی بسازیم. 1970 معاهده‌ای را پس از جنگ جهانی و تشکیل سازمان ملل متحد، کشورهایی که بعدها به عنوان عضو NPT معروف شدند به تصویب رساندند که امسال چهلمین سال تصویب این معاهده است.»

متکی توضیح داد:« در این معاهده سه محور مهم خلع سلاح هسته‌یی، عدم اشاعه و حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی تعریف و در نظر گرفته شده است. استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی را فاتحان جنگ جهانی دوم سعی کردند منحصر و محدود کنند و تا سال‌های سال تنها در کشورهای خودشان مطرح کنند؛ در حالی که نفت و گاز فراوانی داشتند، بخش مهمی از انرژی مورد نیازشان را از طریق نیروگاه‌های هسته‌یی تامین می‌کردند.»

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:« در بحث عدم اشاعه نیز طی 40 سال گذشته نتوانستند هیچ پرونده‌ی موفقی را به جهانیان ارایه دهند. منظور از عدم اشاعه آن است که کشور دیگری غیر از پنج کشوری که خودشان با حق وتوی خودشان و در حقیقت غیرقانونی و بی هیچ گونه استدلالی سلاح هسته‌یی را برای خود محفوظ نگه داشتند، دیگران به این سلاح دست پیدا نکنند. اما زمینه‌ی هسته‌یی شدن خاورمیانه، شبه قاره هند و شبه جزیره کره و شرق دور و برخی مناطق دیگر که برحسب ظاهر، ناپیدا است و معرفی نشده است را خودشان به وجود آوردند. مجهز شدن به سلاح هسته‌یی در این کشورها توسط اعضای دائم شورای امنیت که خودشان به دو امر عدم اشاعه و پذیرش خلع سلاح متعهد بودند انجام شد اما آنها خود نیز به آن عمل نکردند.»

متکی گفت:« چه کسانی مرکز هسته‌یی رژیم صهیونیستی را تاسیس کردند؟ به راحتی می‌توان آن را در اروپا پیدا کرد. یک عضو دائم شورای امنیت این اقدام را انجام داد. در سایر مناطق نیز همین گونه بود. این در واقع عملکرد 180 درجه متفاوت با آیزنهاور رییس‌جمهور وقت آمریکا بود و امروز جهانیان، ملت‌های مختلف و جامعه‌ی بین‌المللی کلام جدیدی را از رهبران آمریکا می‌شنوند. آنها تحت عنوان بازنگری در دکترین اتمی آمریکا حرکت‌های جدیدی را آغاز می‌کنند.»

وی افزود:« هفته‌ گذشته، هفته‌ آینده و دو هفته بعد شاهد چهار نشست، کنفرانس و اجلاس منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی با موضوع هسته‌یی هستیم. در20 فروردین سال جاری ملت بزرگ ایران شعار صریح و روشن خود را که انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز برای همه را به نمایش گذاشت و اعلام کرد این انرژی باید برای همگان باشد. فصل اول و محوری معاهده‌ی ان‌پی‌تی این را تاکید می‌کند. ملت ایران این حق را نه برای خود که با صدایی رسا در جهان برای همگان فریاد می‌زند. 20 فروردین روز شکوفایی توانمندی‌هایی در ایران اسلامی است که مرزهای به شدت محصور شده‌ی علم و فناوری را توانستند درنوردند و افتخارآفرین باشند.»

متکی گفت:« نشست دوم، نشستی است که سه روز قبل در واشنگتن با دعوت از روسای 40 کشور جهان و در چهلمین سالگرد امضای معاهده‌ی ان‌پی‌تی برگزار شد. هدف نشست تهران در 20 فروردین روشن بود و از زبان رییس‌جمهور شجاع و رییس سازمان انرژی اتمی پرتلاش بیان شد، اما در نشست واشنگتن به دنبال چه چیزی بودند؟ از شعارهای این اجلاس و تمرکز در مباحث این نشست می‌توان به اهداف پشت پرده‌ی این نشست پی برد. آمریکایی‌ها نمایشنامه‌ای را با اقتباس از نمایشنامه‌ای که هشت سال پیش بوش و عناصر پشت پرده‌ی او طراحی کرده بودند، طراحی کردند و یک هدف غایی این نشست را نیز نتوانستند پنهان کنند. اما آن نمایشنامه چه بود؟»

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان توضیح داد:« هشت سال پیش در پی حادثه‌ی مشکوک پروازهای نمایشی هواپیماهایی در آمریکا، اهدافی در نیویورک و واشنگتن، ساختمان پنتاگون و برج‌های تجاری نیویورک هدف قرار می‌گیرند. در لابه‌های مقالات و مطالب روزنامه‌ها و اظهارنظرهای آمریکایی‌ها می‌توان ردیابی کرد که چگونه آمریکایی‌ها برای رسیدن به هدفی، اهداف دیگر را القا می‌کنند اما آن هدف اصلی مدنظرشان است.»

وی ادامه داد:« در همین چند روز گذشته وقتی روزنامه‌های آمریکایی را مرور می‌کنیم برخی از نویسندگان در مقالاتشان که اتفاقا چهره‌های برجسته‌ای هستند، قلم به دستانی که خود در حوزه‌ی CIA و یا خزانه‌داری آمریکا در دوران ریگان نقش‌آفرین بودند رمزگشایی می‌کنند که چگونه تحت عنوان عملیات تحت لوا و پرچم کاذب توسط کاخ سفید و چهره‌های پنهان سیاست آمریکا تراست‌ها و کارتل‌ها، زالوصفتانی که در دنیا به چپاول مشغولند، طراحی‌های خاص خود را دارند. می‌گویند حمله‌ی تروریستی صحنه‌سازی شده یا عبارتی دیگر عملیاتی تحت پرچم کاذب به عنوان گام بعدی آمریکا خواهد بود. نویسنده می‌گوید اگر تاریخ راهنمای ما باشد باید بدانیم که آمریکا مسیر نیرنگ را در پیش خواهد گرفت.»

متکی خاطرنشان کرد: « در شماره‌ی ماه فوریه یک مجله‌ی علمی به نام «عالم به سلوک آمریکا» پروفسور اسمیت می‌نویسد جنایت دولتی علیه دموکراسی توسط مقامات دولتی انجام می‌شود و در بسیاری از موارد منافع نهادهای خصوصی هم در این‌گونه اقدامات مخفیانه جهت اجرای اهداف خاص دخیلند. نمونه‌ی این‌گونه عملکرد، مک‌کارتییسم است که طی آن مدارک جعل می‌شوند تا نشانگر نفوذ کمونیست‌ها در جامعه‌ی آمریکا باشند.»

وی گفت:« قطعنامه‌ی معروف خلیج تونکی مبتنی بر این ادعای کاذب جانسون رییس‌جمهور وقت آمریکا و مک نامارا وزیر دفاع او بود که ویتنام شمالی به یک ناو جنگی آمریکا حمله کرده است و نمونه‌های فراوانی در این رابطه وجود دارد. این نویسنده می‌گوید حتی شخصا معتقدم تیموتی مک‌وی جوانی که ساختمانی در اوکلاهما سیتی را منفجر کرده بود شخصی بازی‌خورده بود که با بمب‌گذاری، ساختمانی در اوکلاهما سیتی پوششی برای عاملین اصلی یعنی دولت آمریکا ایجاد کرد و این لازمه‌ی موفقیت عملیات سیا تحت لوای پرچم کاذب است.»

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان افزود:« آمریکایی‌ها در نشست واشنگتن دنبال چه بودند؟ زمانی که بوش با بهانه قرار دادن انفجار ساختمان‌ها در نیویورک و واشنگتن، لشگرکشی تحت لوای جنگ علیه تروریسم را آغاز کرد، جهان را قانع کرده بود که چنین جنگی الزامی است. تعداد تروریست‌ها چند نفر بودند؟ 10 نفر؟ 100 نفر یا 10 هزار نفر؟ کشتار بیش از یک میلیون نفر در عراق و افغانستان و زخمی شده‌های فراوان با چه هدفی بود؟ مبارزه با تروریسم؟! آیا بعد از هشت سال عملیات شما، جهان امن‌تر شده است که امروز پس از اجلاس واشنگتن می‌گویید از این پس جهان امن‌تر خواهد شد؟»

متکی ادامه داد:« ملت‌های دنیا معادله‌ی توازن وحشتی را که شما در مسابقه‌ی تسلیحاتی در جهان در دهه‌های 60، 70 و حتی 80 که به جنگ ستارگان رسید به راه انداختید از یاد نمی‌برند. کجا جهان را امن‌تر کردید؟ مساله‌ی خاورمیانه را حل کردید؟ مساله‌ی پاناما را حل کردید؟ به کتابی که لشگرکشی‌های شما را در سراسر جهان به رشته‌ی تحریر درآورده است و کتابی که دخالت‌هایتان در کشورهای مختلف را ترسیم کرده و بخشی از تاریخ واقعی یکصد ساله‌ی اخیر است مروری بکنید و نگاهی بیندازید. شما در شرق دور چه می‌کنید؟ در دیگوگارسیا چه می‌کنید؟ در جزیره‌ی اوکیناوا چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ زندان‌های مخفی شما در اروپا برای چه منظوری است؟ دفاع از دموکراسی و حقوق بشر؟ در آمریکای لاتین در حمایت از حکومت‌های کودتایی چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ نه آقای اوباما! خیر!، امروز جنگ نرم شما رنگ باخته است. امروز ملت‌ها بسیار سریع تحلیل می‌کنند و حقایق پشت پرده را می‌فهمند. امروز ملت‌های این منطقه می‌دانند که شما یک نمایشنامه را به اجرا درآورده‌اید. با بهانه‌ی جنگ علیه تروریسم، منطقه‌ای را ناامن کرده‌اید و مردمان آن را در مساجد و جشن‌های عروسی و عزا به خاک و خون کشیدید. آقای اوباما این قابل دفاع نیست.»

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان گفت:« امروز شما در حال بازی خوردنی هستید که هشت سال پیش آقای بوش با همین سناریو وارد میدان شده بود. سرنوشت شما جدای از سرنوشت آقای بوش نخواهد بود. او آن روز با هواپیماها و بمب‌های انفجار سنگرها و غارها در افغانستان به میدان آمد. امروز تو با تهدید سلاح اتمی به میدان آمده‌ای؟ آمریکا به کجا می‌رود؟ شما فکر کرده‌اید که جهانیان پشت این منطق را نمی‌خوانند؟»

متکی با بیان این‌که هدف دیگری در نشست واشنگتن توسط آمریکا تعقیب می‌شد، گفت:« آن هدف تاثیرگذاری بر نشستی است که بناست در نیمه‌ی اردیبهشت ماه در نیویورک و در مقر سازمان ملل برگزار شود.»

وی توضیح داد:« 40 سال پس از تصویب معاهده‌ی ان‌پی‌تی و عدم اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌یی، جهانیان به این نتیجه رسیدند که گرد هم آیند و این معاهده را بازنگری کنند. کدام بخش از معاهده مغفول مانده است که نیازمند بازنگری است؟ ماده 6 معاهده‌ی ان‌پی‌تی امروز نیازمند بازنگری است. این ماده می‌گوید خلع سلاح همه‌ی دارندگان سلاح هسته‌یی در جهان صورت گیرد و اگر کشورهایی در 1970 معاهده‌ی ان‌پی‌تی را امضا و تصویب کردند با این نگاه و امید بود که دارندگان سلاح هسته‌یی خلع سلاح شوند و جهان تنها در صورت خلع سلاح هسته‌یی از تهدیدات هسته‌یی مصون خواهد بود و آن زمان می‌توانیم بگوییم که جهان امن‌تر شده است. هدف آمریکا این است که مانند بازی سال 2002 در نیویورک شرکت کنندگان در معاهده‌ی ان‌پی‌تی را از پرداختن به این موضوع مهم باز بدارند و نگذارند بحث خلع سلاح هسته‌یی به طور جدی در دستور کار سازمان ملل قرار گیرد. این هدف اصلی نشست واشنگتن است.»

متکی گفت:« آنها حرکتشان را در این صحنه‌ی شطرنج بین‌المللی انجام دادند. حال نوبت منطق دیگر است. این منطق دیگر از حدود پنج سال پیش در نشستی که هیاتی ایرانی شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل در مهر 1384 با حضور آقای دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور شجاع کشورمان برگزار شد، بیان شد و پیشنهاد روشن و مشخصی برای ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته‌یی مطرح شد. از آن سال هیات دیپلماتیک ایران در نیویورک هر سال قطعنامه‌ای را پیشنهاد و به تصویب رساند و تقریبا همراهی‌های خوبی را در مجمع عمومی سازمان ملل داشتیم.»

وی تاکید کرد: « این حرکت که یک پروسه است، امروز به تصمیم دقیق و حساب شده با برگزاری نشست خلع سلاح در تهران از فردا ادامه پیدا کرد. فردا(شنبه) جهانیان شاهد نشست تهران که در ابتدا بنا بود در سطح کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شود و بعد با استقبال خوبی که انجام شد از سوی 35 کشور جهان هیات‌های رسمی در سطح وزرا و سطوح دیگر شرکت می‌کنند، خواهد بود که جلوه خاصی به نشست تهران می‌دهد.»

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:« نشست تهران بیان منطق روشن ملت مسلمان ایران است که قسمت دوم شعار 20 فروردین را بیان می‌کند و ندا می‌دهد «انرژی هسته‌یی برای همه، سلاح هسته‌یی برای هیچ‌کس».»

متکی گفت:« آقای اوباما! شما در نشست واشنگتن به دنبال راه‌های حفاظت از سلاح‌های هسته‌یی هستید و نشست تهران سخن از ضرورت خلع سلاح هسته‌یی در جهان را می‌گوید. این سخن امروز شفاف‌تر از هر زمان دیگری رویاروی هم قرار گرفته‌اند.»

وی افزود:« آقای اوباما! ماده 6 معاهده‌ی ان‌پی‌تی، کشورهای فاقد سلاح‌های هسته‌یی با این شرط که کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌یی، سلاح‌های خود را نابود کنند پذیرفتند که دنبال سلاح هسته‌یی نروند. دارندگان هم طبق ماده 4 معاهده متعهد شدند که با کشورهای عضو ان‌پی‌تی همکاری صلح‌آمیز داشته باشند. کشورهای فاقد سلاح هسته‌یی مانند جمهوری اسلامی ایران تمام فعالیت‌های خود را تحت نظارت پادمان‌های آژانس قرار دادند و کاملا به تعهدات خود عمل کردند اما کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌یی هر روز به بهانه‌ای از زیر بار تعهدات بین‌المللی خود شانه خالی کردند و برای کشورهای مستقل مانع‌تراشی کردند و برخی از آنها نه تنها سلاح‌های خود را نابود نکردند بلکه اقدام به توسعه و نوسازی زرادخانه‌های خود کردند. آنها نه تنها مانع اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌یی نشدند بلکه به رژیمی که جرثومه‌ی اشغالگری و جنایت علیه بشریت و حمله و تهاجم به کشورهای منطقه است برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌یی کمک هم کرده‌اند. نه تنها همکاری صلح‌آمیز هسته‌یی نکردند بلکه با ایجاد موانع متعدد از جمله ایجاد رژیم‌های کنترل صادرات و انواع فشارهای سیاسی و محدودیت‌های تجاری مانع دستیابی کشورهای عضو ان‌پی‌تی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی شدند. به اندازه‌ای مبهم و غیرشفاف عمل کردند که همان ساز و کارهای کنترلی و نظارتی که خودشان ایجاد کرده‌اند و برای سایر کشورها ضروری و الزامی است نتوانسته است از این اقدامات محدود خلع سلاحی آنها بازدید کرده و نظارت و راستی‌آزمایی کند.»

وی با اشاره به خبر 17 فروردین نیویورک تایمز به نقل از رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر این‌که به عنوان رییس‌جمهور آمریکا متعهد می‌شوم که آمریکا هرگز از سلاح هسته‌یی علیه رقبای خود که این سلاح را در اختیار ندارند استفاده نکند، البته کشورهایی مانند ایران از استثناهای این مقررات جدید خواهند بود، تاکید کرد: « اظهارات آنها اثبات می‌کند که آنها در پشت پرده‌ی عوام‌فریبی و تبلیغات دروغین، هیچ باوری به جهان عاری از سلاح هسته‌یی و صلح و ثبات امنیت بین‌المللی ندارند.»

متکی خاطرنشان کرد:« اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی اخیر رییس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا و بودجه‌ی 11 میلیارد دلاری آمریکا برای نوسازی زرادخانه‌های هسته‌یی این کشور گواه این مطلب است.»

او ادامه داد:« با اشاعه‌ی فضای تهدید و اجرای تبعیض‌آمیز معاهده‌ی ان‌پی‌تی وضعیت را به جایی رساندند که اعتماد کشورهای مستقل به قدرت بازدارندگی این معاهده از بین رفته و اساس معاهده و به تبع آن صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداختند. اگر به سراغ سایر ادعاهای دروغین آنها مانند حقوق بشر، تروریسم و صلح و عدالت در خاورمیانه و افغانستان و عراق، محیط زیست و موضوعات تجاری مالی و اقتصادی دنیا هم بروید همین وضعیت را مشاهده می‌کنید. حمایت کننده‌ی واقعی و تامین کننده‌ی اصلی منابع مالی تروریسم، همان کسانی هستند که شعار نبرد با تروریسم را می‌دهند و با شعار مقابل با تروریسم، پشت سر هم قطعنامه صادر می‌کنند اما هرجا که منافعشان ایجاب کند با تروریسم معامله و مذاکره می‌کنند. باندهای تروریستی تشکیل می‌دهند و از گروهک‌های تروریستی حمایت می‌کنند و به آنها پناه می‌دهند و اگر پلیس یا دادگاهی به اشتباه، کسی از آنها را بازداشت کند همگی به تلاش می‌افتند که او را آزاد کنند و این حادثه‌ای بود که در آلمان شاهد آن بودیم.»

متکی تاکید کرد: « مخدوش کننده‌ی صلح و امنیت، همانهایی هستند که ادعا می‌کنند خودشان را وقف صلح و امنیت بین‌المللی کرده‌اند.»

وی یادآور شد: « در قرن بیست و یکم که قرن ادعاهای پر زرق و برق حمایت از حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و خلع سلاح هسته‌یی و ترویج صلح و ثبات است، رییس یک کشور مدعی، کشور دیگر را تهدید به حمله‌ی اتمی می‌کند و انتظار هم دارند که در دنیا و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی، سایر کشورها به آنها اعتماد کنند. این اظهارات غیرمتمدنانه نشان داد که دولت آمریکا کانون شرارت و بی‌اعتمادی است.»

به گزارش ایسنا، نمازگزاران با تکبیر از این اظهارات حمایت کردند.

در ادامه متکی گفت:« مقام معظم رهبری می‌فرمایند آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا بگویند ایران در موضوع هسته‌یی غیر قابل اعتماد است؛ در حالی که اکنون مشخص است که غیر قابل اعتماد، دولت‌هایی هستند که بمب اتمی دارند و با بی‌حیایی، دیگران را به بمب اتم تهدید می‌کنند. یقینا این سخنان رسواکننده است. زمانی که آقای اوباما با شعارهای زیبای تغییر، حقوق بشر و صلح به کاخ سفید راه یافت و برای ملت ایران با ظاهری دوستانه پیام فرستاد، مقام معظم رهبری فرمودند دولت جدید آمریکا می‌گوید ما مایلیم با ایران مذاکره کنیم و به سوی ایران دست دراز کردیم. این چه جور دستی است؟ دستی با دستکش مخملی که زیرش دستی چدنی است و این هیچ معنای خوبی ندارد. بر اساس این فرمایش مقام معظم رهبری که استحکام یک نظام به ایمان، قدرت و توانایی، عزم راسخ و فریب الفاظ فریبنده را نخوردن است، آمادگی‌های روحی و عزم و توان یک ملت در برابر تندبادها است. ملت ما در طول 31 سال انقلاب در این زمینه پرونده‌ای باشکوه و بی‌نظیر دارد.»

وی گفت:« هوشمندی سیاسی ما ملت آگاه، تحلیل‌گران کارآزموده‌ی سیاسی جهان را شگفت‌زده و سردرگم کرده است. به‌کارگیری ادبیات غیرمتمدنانه و جنگ‌طلبانه، تهدید مستقیم یک عضو مسوول جامعه‌ی بین‌المللی و عضو سازمان ملل متحد بوده و اتخاذ مواضع رسمی مغایر با روح و شکل قوانین صلح‌طلبانه‌ی بین‌المللی، اقدام مجرمانه و اخلال صریح در صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی است.»

متکی گفت: « همان‌گونه که ملت و ارکان نظام از وزارت امور خارجه انتظار دارند، نسبت به این اظهارات تهدیدآمیز و جنگ‌طلبانه به سازمان ملل شکایت می‌بریم. اگرچه متاسفانه امروز متشاکی خود قاضی و کلانتر همین محکمه شده است و آسیایی‌ها گمان نمی‌کردند که چهار سال پیش دبیرکل منتخب قاره‌ی آنها برای سازمان ملل تا این حد بی‌تاثیر در تصمیم‌سازی‌ها باشد.»

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:« به ملت غیور ایران عرض می‌کنم که امروز کلام و منطق حق شما در هوشمندی دقیق توانسته است منطق زورمندان بی‌منطق و نگاه عناصری که فکر می‌کنند با نقاب بر چهره و تهدید و ارعاب می‌توانند راه گذشتگانشان را بروند ابطال کنند و آن را با شکست قطعی مواجه خواهند ساخت.»

کد خبر 105187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز