همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی از رایزنی‌ها و مذاکرات منوچهر متکی با تک تک اعضای شورای امنیت در راستای تامین سوخت رآکتور تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی ـ معاون رئیس‌جمهور ـ چهارشنبه در حاشیه‌ جلسه هیات دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکراتی که وزیر امور خارجه از برگزاری آن در چند پایتخت جهان خبر داده بود، گفت: برای تامین سوخت رآکتور تهران نامه‌ای به آژانس نوشته شده تا هر کشوری را که قابلیت این مساله را دارد معرفی کند.

وی افزود: با توجه به این که این مساله ممکن است در جلسه‌ شورای امنیت مطرح شود، قرار است منوچهر متکی ـ وزیر خارجه ایران با تک تک اعضای شورای امنیت صحبت و رایزنی‌هایی داشته باشد.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در این زمینه با آمریکا نیز مذاکره خواهند شد یا خیر؟ اظهار کرد: در این مورد از خود متکی بپرسید؛ اما مذاکراتی به صورت غیرمستقیم نیز تاکنون با این کشور انجام شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بحث تبادل سوخت نیز خاطرنشان کرد: اصل تبادل سوخت پذیرفته شده و تنها بحث در این زمینه داشتن تضمین عینی و کامل است که اگر قرار است سوختی داده شود باید معادل آن نیز گرفته شود.

به گفته‌ صالحی تضمین عینی به این صورت است که هم‌زمان تبادل سوخت صورت گیرد و در ایران نیز این کار انجام شود.

وی ادامه داد:‌ شیوه‌های دیگری هم می‌تواند مطرح شود که متکی پس از رایزنی جزییات آن را اعلام خواهد کرد.

صالحی دستاوردهای اجلاس خلع سلاح تهران را نیز رو شدن رفتار غیرعادلانه و غیرمنصفانه در ارتباط با معاهده‌ی منع اشاعه عنوان کرد و گفت: مشخص شد که بحث خلع سلاح مغفول مانده و باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

صالحی 3 رکن ان‌. پی‌. تی شامل خلع سلاح، منع اشاعه و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی را مواردی دانست که باید مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین پروژه‌ی تولید سوخت 20 درصد را نیز دارای روند خوبی توصیف کرد.

کد خبر 105663

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز