همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تلاش برزیل و ترکیه گفت که درباره تبادل سوخت هسته‌ای ایران به تفاهم نزدیک شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، با بیان اینکه ایران از تلاش‌های ترکیه، برزیل و برخی کشورهای دیگر برای دستیابی به تفاهم درباره موضوع تبادل سوخت استقبال می‌کند، گفت: معتقدیم انجام مبادله می‌تواند به ایجاد فضای بهتر کمک کند و با فرمول‌های جدیدی که مطرح شده است می‌توان به تفاهمی دست پیدا کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: طرف ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ما نیز با کشورهایی که آژانس به ما معرفی کرده بود یعنی آمریکا، فرانسه و روسیه در این رابطه جلساتی داشتیم و نشستی در وین با آنها انجام شد، اما زمانی که به نتیجه مشخصی نرسیدیم و آنها فضا را تبلیغاتی کردند و ادعا کردند ما به دنبال سلاح هسته‌ای هستیم و ایران با کلک آنها یک سال دیرتر به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کند، مذاکرات متوقف شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ایران در پاسخ به این پرسش که فرمول جدیدی که ایران مطرح کرده است چه تفاوت‌هایی با طرحی که پیش از این اعلام شده بود دارد و آیا ممکن است تبادل در خاک ایران انجام نشود؟ گفت: ما هنوز بحث جدیدی درباره محل انجام این مبادله نداشته‌ایم و ایران را به عنوان محل انجام مبادله‌ سوخت مطرح کرده‌ایم، اما فرمول جدید بیشتر بر روی بحث مقدار و زمان مبادله متمرکز است. راجع به مقدار و زمان آن معتقدیم به تفاهم نزدیک شده‌ایم و به طور کلی اگر طرف مقابل ما انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد این مبادله را قابل عملیاتی شدن می‌دانیم.

مهمان‌پرست در عین حال تاکید کرد: پیشنهاداتی که در مورد تبادل سوخت ارایه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که تضمین عینی را در بر داشته باشد.

وی در مورد برگزاری جلساتی با حضور جلیلی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ترکیه نیز گفت: هرچقدر جلسات میان مقامات کشور ما و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر برگزار شود و منطق ما را در مورد فعالیت هسته‌ای و بحث مبادله از نزدیک و به صورت شفاف بتوانند درک کنند مفید خواهد بود و همه را به راه حل نهایی نزدیک می‌کند. بنابراین در این چارچوب اقداماتی در حال انجام است. بخشی از این فعالیت‌ها در نیویورک در حاشیه‌ اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی صورت گرفت و هم‌چنان در برنامه‌ کاری ما هست تا برای شفاف کردن و تشریح مواضعمان در مورد بحث مبادله‌ی سوخت این‌گونه جلسات را با اتحادیه اروپا یا سازمان‌های مختلف دیگر داشته باشیم. 

کد خبر 106908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز