سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت‌خارجه از احتمال حضور 8 رئیس‌جمهور در اجلاس جی 15 در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، رامین میهنان‌پرست که با خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره دیدار احتمالی سعید جلیلی با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: از آن‌جا که درخواست این ملاقات از طرف کاترین اشتون صورت گرفته است، باید منتظر بود و دید وی چه موضوعاتی را مایل است مطرح کند اما ما بارها اعلام کرده‌ایم بحث فعالیت هسته‌‌ای‌مان را کاملا مخصوص آژانس می‌دانیم و معتقدیم پرونده کشورمان باید روال طبیعی خود را طی بکند.

وی  در مورد این که چه مواردی موضوع مذاکره ایران با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود؟ گفت: ما در چارچوب حقوق‌مان از فعالیت‌های صلح‌آمیز می‌توانیم کاملا برخوردار باشیم و ابهاماتی که مورد نظر آژانس بوده کاملا برطرف شده است؛ اگر موضوعات دیگری از جمله مسائل بین‌المللی یا موضوعات مختلف دیگر را بخواهند مطرح کنند حتما گوش می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌دهیم اما بحث مبادله سوخت روال خود را دارد که در حال پیگیری است. به هر صورت باید منتظر بود تا دید چه مسائلی را می‌خواهند مطرح کنند.

حداقل 8 رئیس‌جمهور در اجلاس جی 15 تهران شرکت می‌کنند

وی در مورد برگزاری اجلاس جی 15 در تهران گفت: این اجلاس هفته آینده در تهران برگزار می‌شود. روز شنبه وزیران خارجه در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند و روز دوشنبه نیز اجلاس سران جی 15 برگزار می‌شود. سطح اجلاس در سطح بسیار خوبی قرار دارد و تا کنون مجموعا همراه با مهمانان ویژه‌ای که خواهیم داشت حداقل 8 رئیس‌جمهور در ایران خواهند بود. سایر اعضای هیات در حد معاون رئیس‌جمهور، ‌معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه شرکت می‌کنند.

مهمان‌پرست گفت: ‌این اجلاس بسیار اهمیت دارد. همکاری‌های اقتصادی بین اعضا، پیدا کردن ظرفیت‌های جدید همکاری، موضوعات مختلفی که در سه منطقه آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا مورد بررسی است در دستور کار قرار دارد و موضوعات مختلف بین‌المللی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. فرصت بسیار خوبی است تا جلسات دو جانبه و چند جانبه در حاشیه اجلاس داشته باشیم.

اظهارات نسنجیده العطیه هزینه خواهد داشت

او در پاسخ به پرسشی در مور اظهارات العطیه ـ دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ـ در مورد تاریخ ایران اظهار کرد: راجع به اظهاراتی که برخی کشورهای همسایه از جمله در امارات مطرح می‌کنند بارها توصیه کرده‌ایم که در اظهارات‌شان، سنجیده، پخته و با دقت کافی صحبت کنند اظهارات نسنجیده هزینه خواهد داشت.

وی هم‌چنین در مورد دیدار احتمالی سعید جلیلی ـ دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ـ با کاترین اشتون ـ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ گفت: اشتون چند بار اظهار تمایل کرده بود که با مقامات ایران وارد مذاکره شود و در آخرین اظهار تمایل موافقت ایران با این دیدار که همتای طرف مذاکره با اشتون، دبیر شورای عالی امنیت ملی ما خواهد بود تایید شد . قرار بر این است که این ملاقات انجام شود ولی تاریخ قطعی آن مشخص نشده است. در مورد محل ملاقات از آن‌جا که ترکیه پیشنهاد داشته است در آن‌جا این دیدار انجام شود مشکلی برای محل ملاقات نداریم.

برای مادران سه تابعه آمریکایی بازداشت شده ویزا صادر شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد صدور ویزا برای مادران سه تابعه آمریکایی بازداشت شده در ایران به دلیل ورود غیرقانونی، گفت: ویزای مادران این سه آمریکایی صادر شده است آن‌ها می‌توانند مراجعه کنند و ویزای‌شان را دریافت کنند.

وی توضیح داد‌: این اقدام، اقدامی انسانی است. هرچند که ما عمل متقابل انسانی در مورد اتباع خودمان از سوی آن‌ها مشاهده نکردیم و متاسفانه حتی در حادثه‌ای که پیش از این در آمریکا رخ داده بود و فرزند سفیر دائم ما در نیویورک به علت بیماری که داشت در بیمارستانی در واشنگتن بستری بود و دولت آمریکا ویزای مادر وی را صادر نکرد تا به دیدن فرزندش برود و او مرحوم شد.

مهمان‌پرست ابراز امیدواری کرد که برخوردهای انسانی بیش‌تر مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات اشتون مبنی بر قریب‌الوقوع بودن صدور قطعنامه‌ی چهارم شورای امنیت علیه ایران گفت: توصیه‌ی ما این است که اشتون به جای این که قضاوت پیش از بررسی داشته باشد در مورد این موارد بیندیشد که چگونه می‌توان حقوق کشورهای مستقل را ادا کرد و برای بازنگری در وضعیت ان‌.پی‌.تی چاره‌ای اندیشید, کشورهایی که مقصر و متهم در داشتن سلاح هسته‌ای هستند را نسبت به خلع سلاح‌شان تاکید کند و منع اشاعه را جدی بگیرد و راهکاری پیدا کند تا کشورهای مستقل در قبال تعهدشان نسبت به خلع سلاح و منع حرکت به سمت فعالیت نظامی، از حقوق هسته‌ای صلح‌آمیزشان برخوردار باشد.

منافع کوتاه مدت موجب صدمه زدن به برنامه‌های مشترک بلند مدت می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که اخیرا یک مقام روسی اعلام کرده است مسکو انتظار دارد در صورتی که با تحریم ایران موافقت کند آمریکا تحریم 4 شرکت روسی را قطع کند؛ به نظر می‌رسد روسیه با کارت ایران بازی می‌کند موضع شما در این رابطه چیست؟ گفت: کشوری که بخواهد اهداف بلند مدت را در مناسباتش در نظر بگیرد منافع بزرگ‌تر در داشتن رابطه‌ عمیق و استراتژیک با کشوری بزرگ چون ایران را دنبال می‌کند و منافع کوتاه مدت موجب صدمه زدن به برنامه‌های مشترک بلند مدت می‌شود. طبیعتا اگر مسئولان یک کشور در تامین منافع مردم‌شان خطایی بکنند هم با اعتراض مردم خودشان مواجه خواهند بود و هم این‌گونه اقدامات در ذهن مردم ما باقی می‌ماند.آن‌ها باید انتظار داشته باشند که بازار بزرگ کشور ما در اختیار دوستان دیگری قرار گیرد.

 مقامات آذربایجان سعی کنند احساسات مسلمانان تحریک نشود

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اقدام اخیر انجام شده در آذربایجان مبنی بر تخریب مسجد حضرت فاطمه (س) نیز خاطرنشان کرد: ضمن این که به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سایر کشورها از جمله آذربایجان احترام می‌گذاریم و این موضوع را موضوعی داخلی آن‌ها می‌دانیم اما انتظار داریم با تدبیر مقامات جمهوری آذربایجان اقدام مناسبی به عمل آید تا احساسات مسلمانان تحریک نشود.

مهمان‌پرست توضیح داد: شاهدیم همه‌ مسلمانان از جمله مردم عزیزمان و برخی علما و مراجع به این موضوع حساس شده‌اند و اظهاراتی را داشته‌اند؛ بهترین شکل عمل این است که با تدبیر مناسب اقدامی صورت گیرد تا عواطف مسلمانان تحریک نشود هر چند که در چارچوب مسائل داخلی جمهوری آذربایجان باید به این موضوع نگریست.

خبرنگار دیگری در مورد ادعاهای مطرح شده درباره‌ حاکمیت خلیج فارس و تکرار آن‌ها از سوی مقامات برخی کشورها پرسید که سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ در مورد خلیج فارس و واژه‌های جعلی که به کار می‌رود یا موضوعات دیگری که اخیرا به اشکال مختلفی در منطقه‌ ما مطرح می‌شود باید گفت این‌ها همه ناشی از عصبانیت کشورهایی است که در اهداف‌شان در منطقه شکست خورده‌اند. از دیدگاه ما آمریکایی‌ها و کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی اهدافی که دنبال می‌کرده‌اند به نتیجه نرسیده است و حضور موفق جمهوری اسلامی ایران و توسعه‌ی روابط با کشورهای منطقه و اقتدار کشورمان آن‌ها را عصبانی کرده است و از روی عصبانیت حرف‌های نسنجیده و غیرحقوقی می‌زنند.

او خاطرنشان کرد: این اقدامات تا حدی قابل توجیه است، اما اگر از حدی خارج شود باید منتظر پاسخ محکمی باشند زیرا اظهارات بی‌پایه و اساس حتما عکس‌العمل‌های تند مردمی را به دنبال خواهد داشت.

 پیگیری موضوع غرامت ایران در جنگ جهانی دوم

مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد پیگیری موضوع غرامت ایران در جنگ جهانی دوم گفت: این موضوع در دستور کار معاونت حقوقی ریاست جمهوری قرار دارد و مراحل خود را طی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد این که آیا پس از بازگشت کاکاوند به تهران اخبار جدیدی در مورد تبعه‌ فرانسوی بازداشت شده‌ در ایران ـ کلوتید ریس ـ وجود دارد؟ تصریح کرد: پرونده‌ی ریس شکل حقوقی و قضایی خود را طی می‌کند. دادگاه به هر نتیجه‌ای برسد آن را اعلام می‌کند. امیدواریم هر چه زودتر حکم قضایی مربوطه صادر شود.

 سفر اردوغان و داسیلوا به تهران درباره مبادله سوخت

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا خبر سفر هم‌زمان اردوغان و لولا داسیلوا به تهران برای پیگیری موضوع تبادل سوخت صحت دارد یا خیر؟ گفت: فرمول‌های جدیدی که به ویژه در مذاکرات با ترکیه و برزیل مطرح شده است در حال پیگیری است و در این مذاکرات فرمول جدید به بحث و مذاکره گذاشته شده است. معتقدیم این فرمول قابلیت عملیاتی شدن را دارد و در یکی دو مورد به تفاهم جدی نزدیک‌ شده‌ایم. این بحث‌ها ادامه خواهد یافت و اردوغان هم به ایران سفر خواهد کرد. هم‌زمان با حضور رئیس‌جمهور برزیل وی هم در ایران خواهدبود و مذاکرات را دنبال می‌کند.

خبرنگار دیگری پرسید پیشنهاد ترکیه و برزیل در مقایسه با فرمول وین چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ پاسخ داد: سه موضوع در بحث تبادل سوخت، مطرح است: موضوع اول مربوط به میزان سوخت 20 درصدی است که برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم؛ این که چه میزان سوخت 20 درصد تحویل بگیریم و چه میزان سوخت 3 و نیم درصد تحویل دهیم مساله‌ای است که باید در رابطه با آن به تفاهم برسید. موضوع دیگر بحث زمان مبادله است؛ این که مبادله هم‌زمان صورت گیرد یا میان تحویل دادن سوخت 3 و نیم درصد و تحویل گرفتن سوخت 20 درصد فاصله‌ زمانی وجود داشته باشد موضوع دیگر است. مساله‌ سوم نیز مکان مبادله است که از ابتدا اعلام کرده‌ایم مکان مبادله در ایران خواهد بود تا تضمین عینی فراهم شود. معتقد نیستیم که در مبادله‌ خارج از ایران تضمین عینی وجود داشته باشد.

امیدواریم آمریکا، فرانسه و روسیه آمادگی خود را اعلام کنند

وی توضیح داد: در این میان مباحث مختلفی مطرح شده است تا این سه موضوع به صورت‌های مختلف قابل طرح و مذاکره باشد، آخرین مذاکراتی که با ترکیه و برزیل داشتیم و پیشنهاداتی که بین کشورمان و آن کشورها مطرح شده است، فرمول جدیدی را در بر داشته است که می‌تواند در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد، زمینه‌های تفاهم را فراهم کند. امیدواریم طرف مقابل، سه کشوری که برای تبادل سوخت اعلام آمادگی کرده‌ بودند (آمریکا، فرانسه و روسیه) آمادگی جدی‌شان را برای مبادله اعلام کنند تا نشان دهند در این کار جدی هستند و با صداقت وارد بحث شده‌اند. اگر آمادگی‌شان مشخص شود معتقدیم این فرمول می‌تواند به نتیجه برسد.

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که آیا این فرمول جدید شامل مکان مبادلات نمی‌شود؟ زیرا ایران مصر است که مبادله در ایران انجام گیرد؟ اظهار کرد: در مورد جزییات آن مذاکرات در حال انجام است اما تاکنون هیچ پیشنهادی در مورد محل دیگری برای انجام مبادله غیر از ایران را نپذیرفته‌ایم.

رژیم صهیونیستی حتی توانایی تعرض به گروه‌های مقاومت را ندارد

خبرنگار دیگری پرسید معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که به لحاظ نظامی توان حمله به ایران را دارد، این اظهارات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهاراتی که مقامات رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند بیش‌تر برای آرامش بخشیدن به وضعیت ناهنجار داخلی خودشان است. رژیم صهیونیستی وضعیت نامناسبی در درون خود دارد و پس از شکست‌هایی که در منطقه خورده است حیثیتش را زیر سوال می‌بیند. بعد از اجلاس بازنگری ان.پی.تی در نیویورک و تمرکزی که همه‌ی کشورها بر خلع سلاح رژیم صهیونیستی داشته‌اند دچار موضع تدافعی شده است و برای این که موضوع را عوض کند و بحث جدیدی را مطرح کند، اظهارات نسنجیده‌ای عنوان می‌کند، تا شاید مرهمی بر مشکلات داخلی‌شان باشد.

مهمان‌پرست تاکید کرد: این‌گونه اظهارات هیچ‌گونه ارزش و پایه‌ای ندارد، رژیم صهیونیستی حتی توانایی تعرض به کوچک‌ترین گروه‌های موجود در منطقه که در زمینه‌ی مقاومت به صورت مردمی حضور دارند را ندارد و وقتی حرف‌های بزرگ‌تر از این محدوده می‌گوید کسی به آن توجه نمی‌کند.

 انفجارها در عراق و دولت جدید

او در مورد این که روز گذشته خونین‌ترین روز عراق در طول سال میلادی بوده است، در حالی که عراق به تشکیل دولت جدید نزدیک می‌شود گفت: هرچه دولت مردمی عراق به سمت تشکیل پیش می‌رود و زمینه‌های به وجود آمدن توافقات بین گروه‌ها، برای این که دولت مردمی تشکیل شود پیش می‌رود می‌بینیم برخی کشورها و جریانات از این روند خشنود نیستند و این ناخشنودی خود را با ایجاد تنش، درگیری و انفجارها در داخل عراق نشان می‌دهند. ما ارتباط مستقیمی میان انفجارها، ایجاد ناامنی در عراق با نارضایتی حاصل از تشکیل دولت جدید می‌بینیم.

خبرنگاری پرسید: گفتید ایران تاکنون در مورد محل مبادله شرط دیگری غیر از ایران را نپذیرفته‌ است، آیا مکان مبادله می‌تواند جزء موارد مذاکرات باشد؟ که مهمان‌پرست گفت: برای داشتن تضمین عینی برای مبادله، محل سوخت و محل مبادله باید در تهران باشد مگر این که کسی بتواند شکل جدیدی معرفی کند که این تضمین عینی را برای ما اثبات کند، ما فکر نمی‌کنیم بتوان شرایط دیگری معرفی کرد تا این تضمین عینی به وجود آید.

او هم‌چنین در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر حکم 13 سال حبس برای مازیار بهرامی ـ خبرنگار ایرانی کانادایی ـ گفت: افرادی که ممکن است به خاطر برخی فعالیت‌شان دچار محرومیت شده باشند مساله‌ای حقوقی و قضایی دارند که رسیدگی می‌شود، اگر تخلفی انجام شده باشد برخورد می‌شود و در غیر این صورت آزاد می‌شود. این موضوع در حوزه‌ مسئولیت کاری من نیست.

خبرنگار دیگری پرسید مقامات کویتی با وجود رد موضوع جاسوسی ایران در آن کشور هم‌چنان بر آن تاکید می‌کند؛ موضع شما چیست؟ که مهمان‌پرست تاکید کرد: هیچ کدام از مقامات کویتی چنین ادعایی نکردند. برخی رسانه‌ها در داخل کویت، اخبار جعلی به کشور ما و به بخشی از سازمان‌های فعال در ایران نسبت می‌دادند و برخی نمایندگان مجلس در کویت اظهاراتی کرده بودند که نسنجیده بود که با برخورد خود مقامات کویتی روبه‌رو شد.دادستانی حکم داد هیچ کدام از این موارد صحت ندارد و کسی حق ندارد به این مساله بپردازد به ویژه در رسانه‌ها. بنابراین خبری که نشان دهد مقامات رسمی چنین موضوعی را دنبال می‌کند را مشاهده نکرده‌ایم.

او گفت: اصل موضوع ترویج این شایعات در منطقه را جنگ نرم در فضاسازی‌هایی می‌بینیم که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند. احساس آن‌ها این است که منافع‌شان در منطقه دچار مشکل شده است و با این گونه شایعه‌پردازی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند روابط بین کشور ما و کشورهای منطقه را مخدوش کنند و مانع از ایجاد هم‌گرایی در منطقه شوند. مسلما اگر ایران وکشورهای منطه همکاری و مشارکت جدی با هم داشته باشند اولین کسی که متضرر خواهد شد رژیم صهیونیستی است که به نظر می‌آید فعالیتش را برای این که این هم‌گرایی صورت نگیرد تشدید کرده است.

اگر کاکاوند قصد شکایت از آمریکا را داشته باشد حمایتش می‌کنیم

خبرنگاری پرسید: آیا پس از اعلام بیگناهی کاکاوند دستگاه سیاست خارجی اقداماتی برای شکایت از کسانی که این ادعای واهی را علیه وی مطرح کرده بودند انجام می‌دهد؟ که مهمان‌پرست گفت: بیگناهی کاکاوند از ابتدا مشخص بود، این توطئه‌ای بودکه آمریکایی‌ها برای اتباع ما در کشورهای مختلف طراحی کرده‌اند. این موضوع چون در فرانسه شکل قضایی خود را طی می‌کرد با به‌کارگیری سیستم‌های حقوقی و قضایی و همکاری کنسولی که انجام شد، بیگناهی وی به اثبات رسید و از سیستم قضایی فرانسه به خاطر این که پرونده را به دقت بررسی کرد و حکم بیگناهی را صادر کرد قدردانی کردیم.

او گفت: اگر کسی مقصر باشد مقامات آمریکایی هستند که به سیستم قضایی آن‌ها برای تله‌گذاری برای اتباع‌مان فشار آوردند. کاکاوند اگر قصد شکایت از مقامات سیاسی یا قضایی آمریکا را داشته باشد جزء حقوقش است و ما حتما از وی حمایت می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی نیز دیگر سخنان مقامات آمریکایی را نمی‌پذیرد

وی در مورد این که دور جدید مذاکرات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین از فردا تحت فشار آمریکا آغاز می‌شود، نتیجه‌ی این مذاکرات را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید مقامات آمریکایی کاملا در اهدافی که در منطقه خاورمیانه داشته‌اند ناکام مانده‌اند. حتی طرح‌هایی که برای صلح خاورمیانه ارائه می‌کردند با شکست روبه‌رو شده است. جالب این است که دیگر رژیم صهیونیستی نیز سخنان مقامات آمریکایی را نمی‌پذیرد. این نتیجه‌ی حمایت‌هایی است که از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تاکنون صورت گرفته است. شاید اقدام مقامات آمریکایی در این جهت است که بخواهند به مقامات رژیم صهیونیستی فشار وارد کنند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: راه‌حل مشکل خاورمیانه این گونه نشست‌ها نیست، معتقدیم ریشه‌های ظلم، تجاوز و جنایت در منطقه باید بررسی شود و آن ریشه‌ها از بین برود.

او در مورد وضعیت غنی‌سازی 20 درصد در ایران گفت: ما روند طبیعی غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم را در ایران در حال انجام دادن هستیم، محدودیت زمانی برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران داشتیم، زیرا سوخت آن بیش‌تر از یک سال دوام پیدا نمی‌کرد. مدت زیادی صرف مذاکراتی شد که به نتیجه نمی‌رسید، از آن‌جا که نگران بودیم این مذاکرات به نتیجه‌ی نهایی نزدیک نشود و سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به اتمام برسد و نیازهای پزشکی و انسانی که نتیجه‌ی فعالیت این رآکتور تحقیقاتی تهران است، مشکلاتی ایجاد کند برنامه‌ی تولید سوخت 20 درصد را در دستور کار قرار دادیم که به خوبی پیش می‌رود، امیدواریم حتی در صورتی که کشورهایی که می‌توانند سوخت 20 درصد را تامین کنند اقدام مثبتی را برای انجام مبادله یا تامین سوخت انجام ندهند، طبق برنامه، سوخت تولیدی خودمان مشکل رآکتور تحقیقاتی تهران را حل کند و برنامه‌ها در این جهت در حال پیشرفت است.

کد خبر 107193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز