همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که میزان اورانیوم در نظر گرفته شده برای مبادله نظر همه مسئولان را جلب خواهد کرد از سفر هوگو چاوز به تهران در آینده نزدیک خبر داد.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که با توجه به نظر برخی از نمایندگان مجلس، آیا تصور نمی کنید که دادن 1200 کیلوگرم اورانیوم 5/3 درصد برای گرفتن 120 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد کمی زیاد باشد؟ گفت: بنده در این مورد نظر فنی ندارم و کارشناسان فنی باید در مورد آن اظهار نظر کنند اما معتقدم آن چیزی که در این موافقتنامه مورد بحث قرار گرفته و بر سر آن توافق شده نظر همه مسئولان کشور را تامین خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: البته اورانیوم غنی شده 5/3 درصد ایران فقط و فقط در ترکیه نگهداری می شود و قرار نیست در خاک ترکیه آنرا غنی سازی کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که درصورت مشاهده هرگونه انحراف غرب از این توافقنامه جمهوری اسلامی ایران چه عکس العملی را نشان خواهد داد؟ گفت: هر زمانی که احساس شود انحرافی از انجام این موافقتنامه از سوی غرب رخ داده است تهران هم این توافقنامه را اجرا نخواهد کرد.

چاوز به ایران می آید

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نیامدن هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا را به اجلاس سران گروه 15 در تهران چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: البته وزیر امورخارجه ونزوئلا در این اجلاس شرکت داشت و آقای چاوز نیز بدلیل مشکلات کاری که در ونزوئلا برایش بوجود آمده بود فرصت نکرد برای شرکت در این اجلاس به کشورمان سفر کند ولی فکر می کنم که در آینده ای نزدیک رئیس جمهور ونزوئلا سفر مستقلی را به کشورمان داشته باشد.

وی در ادامه در بیان علل عدم حضور بشار اسد در اجلاس گروه 15 گفت: حضور هیچ کشوری به عنوان مهمان ویژه در اجلاس تهران قطعی نیود و حتی شرکت ترکیه نیز در این اجلاس پیش از آغاز آن قطعی نشده بود.

 سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: در برگزاری نشست های مهم بین المللی در کنار اعضای اصلی، کسانی هم بنا بر ظرفیتها و ارتباطات وحضورشان در منطقه دعوت می شوند اما این دعوت به معنای توافق قطعی برای شرکت در اجلاس نیست.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که باید در این رابطه به آن توجه داشت این است که وقتی از سران کشورها برای شرکت در نشستی بین المللی دعوت می کنیم باید این دعوت حتما از نظر زمانی با برنامه های از پیش تعیین شده روسای جمهور این کشورها تناسب داشته باشد.

 مهمانپرست ادامه داد: البته دراین نشست آقایان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ، سماشکو معاون اول نخست وزیر بلاروس و ناصر بن عبدالله آل ثانی معاون وزیر خارجه قطر و وزیر مشاور در امور کابینه قطر به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند، ضمن اینکه سایر مقامات شرکت کننده دراجلاس گروه 15 از سطح بالایی برخوردار بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش پایانی این گفتگو در خصوص همزمانی نشست سه جانبه ایران، برزیل  وترکیه با اجلاس سران گروه 15،گفت:  به نظر من همزمان شدن نشست سه جانبه ایران، برزیل  وترکیه با اجلاس سران گروه 15 را می توان همزمانی دو موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی به شمار آورد. 

کد خبر 107719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز