همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که تهران در حال حاظر منتظر پاسخ رسمی گروه وین به بیانیه تهران است.

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست با اشاره به حمایت 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی، کشورهای آمریکای لاتین و برخی دیگر از کشورها از بیانیه تهران ابراز امیدواری کرد که گروه وین هر چه سریع‌تر موافقت خود را با این بیانیه اعلام کند.

مهمانپرست با اشاره به رویکرد تقابلی آمریکا و برخی کشورهای غربی پس از صدور بیانیه تهران افزود:‌ آنها از تصمیم سه کشور ایران، ترکیه و برزیل غافلگیر شدند و به فکر اعمال فشارهای جدید و صدور قطعنامه افتادند.

وی در عین حال گفت: فضای دنیای امروز فضای همکاری است، ‌هم اکنون بسترهای خوبی برای همکاری‌های هسته‌ای میان کشورهای مستقل در استفاده از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه با اشاره به بیانیه تهران و مفاد آن گفت‌: پس از این که بیانیه 10 ماده‌ای تهران به امضای وزاری خارجه ایران، ‌ترکیه و برزیل رسید، مقرر شد تا یک هفته، ایران در نامه‌ای آمادگی خود را برای مبادله سوخت به آژانس اعلام کند. ‌به همین علت جمهوری اسلامی ایران، نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال کرد که در آن نامه علاوه بر درخواست ایران، متن بیانیه تهران نیز ضمیمه شد. ‌نامه ما از طریق آقای آمانو به گروه وین ارسال شد و آن ها در حال بررسی هستند و هم اکنون منتظر پاسخ رسمی اعضای گروه وین هستیم.

مهمانپرست گفت:‌ به محض اعلام آمادگی گروه وین، نشست های تخصصی و کارشناسی در قالب توافق‌نامه‌ای کتبی برای جزئیات فنی و اجرایی با اعضای گروه وین آغاز خواهد شد.

کد خبر 108498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز