همشهری ‌آنلاین: اردوغان ضمن گفت‌وگوی تلفنی با پوتین و اوباما گفت که رئیس جمهور آمریکا 24 می( سوم خرداد) نامه‌ مهمی در باره ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ حریت، چاپ ترکیه از گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با نخست‌وزیر روسیه و رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ بیانیه‌ ایران، ترکیه و برزیل درباره‌ تبادل سوخت خبر داد. [توافق 10 ماده‌ای ایران، ترکیه و برزیل]

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه‌ حریت چاپ ترکیه، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور درباره‌ی بیانیه مشترک ایران، برزیل و ترکیه در تبادل سوخت با «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

هم‌چنین وی با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، آل ثانی امیر قطر و یورگو پاپاندرو نخست‌وزیر یونان تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به نوشته‌ این روزنامه ترک، اردوغان درخواست خود را برای گفت‌وگو با پوتین و اوباما درباره مساله هسته‌ای ایران داده بود که ابتدا پوتین و سپس اوباما به این درخواست پاسخ داده و گفت‌وگوهای تلفنی با نخست‌وزیر ترکیه داشته‌اند.

همچنین اردوغان در کنفرانس خبری با هاشم‌تاچی نخست‌وزیر کوزوو گفت: در واقع پروتکل ایران یک موفقیت دیپلماتیک است که پس از یک دوره‌ سخت، زمینه را برای انجام مکاتبات فراهم می‌کند.

وی با بیان این که ایران به طور صریح شرایط را اعلام کرده است، افزود: انجام فعالیتهای غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح‌آمیز حق همه‌ی کشورهاست.

ادوغان ادامه داد: ما نیز با روسیه درباره‌ مساله‌ هسته‌ای توافقاتی انجام داده‌ایم و زمانی‌که نیروگاه هسته‌ای خود را راه‌اندازی کنیم به غنی‌سازی اورانیوم نیاز داریم. تنها مساله این است که باید این انرژی را در اهداف صلح‌آمیز به کار بریم.

نخست‌وزیر ترکیه هم‌چنین با تشریح گفت‌وگوی تلفنی خود با اوباما اضافه کرد: اوباما تا 24 می نامه‌ای درباره‌ ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌فرستد که بسیار مهم است.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اهمیت حمایت گروه وین از بیانیه ایران درباره‌ی تبادل سوخت گفت: این حمایت گام بسیار مهمی است و ترکیه به عنوان کشوری در منطقه، مخالف هر گونه سلاح هسته‌ای است. وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در برقراری صلح در جهان گامی مثبت برداریم از این موضوع احساس خوشحالی خواهیم کرد.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین با اشاره به این‌که ترکیه در اجرای مفاد بیانیه از نزدیک این موضوع را تعقیب خواهد کرد، افزود: در این باره میان ایران و گروه 1+5 باید اعتمادسازی شود.

اردوغان ادامه داد: اگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود، ایران تبادل سوخت را منحل خواهد کرد. وی با بیان این که هر کشوری که باشد، در به روی آن هر چند کمتر، باید باز نگه داشته شود، افزود: زیرا روزی ناگزیر باید از این در وارد شد و با اتخاذ رویکرد عادلانه و حقانیت می‌توان در مرکز دیپلماسی قرار گرفت.

اردوغان در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی خود با کشورهای مختلف درباره‌ مساله‌ ایران گفت: در این گفت‌وگوها به نتایج مثبتی دست یافته‌ایم.

کد خبر 107829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز