گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی از احتمال دیدار و گفت‌وگو سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در آینده نزدیک خبر داد

علی‌اکبر صالحی که در سمت معاون رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیات دولت شرکت کرده بود در حاشیه این جلسه به خبرنگاران گفت: خانم کاترین اشتون و سعید جلیلی اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از مشخص شدن زمان و مکان به احتمال قوی در ترکیه دیدار خواهند کرد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که پس از خاویر سولانا این مسئولیت به او سپرده شده است.  خبر این دیدار احتمالی در حالی در صحن ساختمان هیات دولت دهم ایران منتشر می‌شود که آن‌سوی زمین، پیش‌نویس قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران، به شورای امنیت سازمان ملل رفته است.

این پیش‌نویس را سوزان رایس نماینده کاخ سفید در سازمان ملل بین نمایندگان 10کشور عضو غیردائم شورا توزیع کرد.

نماینده کاخ‌سفید در سازمان ملل در جمع خبرنگاران مدعی شد که هدف این قطعنامه، تشویق ایران به رفع  صلح آمیز نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی‌ این کشور است. رایس در عین حال گفت که راه مذاکره هنوز باز است.

توافق واشنگتن با مسکو و پکن

ساعتی پیش از آن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اعضای دائم شورای امنیت در مورد تهیه پیش نویس قطعنامه ضدایرانی به توافق رسیده‌اند. به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون در جلسه تصویب پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک  تهاجمی موسوم به استارت2 در سنای آمریکا عنوان کرد: ما درباره پیش نویس قطعنامه ایران با روسیه و چین به توافق رسیدیم.

براساس مدعای کلینتون، کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان (موسوم به گروه 1+5) در این مورد متفق‌القول هستند. به گزارش  خبرگزاری‌ها، دیپلمات‌های غربی انتظار دارند که شورای امنیت در اوایل ماه آینده میلادی این قطعنامه را تصویب کند.

بریده‌های یک متن منتشرنشده

متن پیش‌نویس این قطعنامه هنوز رسما منتشر نشده اما گفته می‌شود این پیش‌نویس تحریم‌های مندرج در قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را تشدید می‌کند و مجازات‌های جدیدی را علیه ایران درنظر می‌گیرد. براساس گزارش‌ها، این پیش‌نویس ممنوعیت فعالیت‌های اتمی حساس ایران در خارج را پیشنهاد کرده است ولی تحریم صنایع نفت و گاز ایران و نیز تحریم مستقیم و لازم‌الاجرای بانک مرکزی ایران که مورد نظر آمریکا بود در آن گنجانده نشده است.

مخالفت برزیل

در عین حال ماریو لوئیزا ریبریو، نماینده برزیل در سازمان ملل، اعلام کرد که برزیل، عضو غیردائم شورای امنیت، در مذاکرات بررسی این قطعنامه شرکت نخواهد کرد. برزیل، ترکیه و لبنان در حال حاضر 3عضو غیردائم شورای امنیت هستند که با تحریم ایران مخالف‌اند.

خبرگزاری فرانسه این خبر را اینگونه منتشر کرد: درحالی‌که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی با هیلاری کلینتون از موافقت مسکو درباره پیش‌نویس قطعنامه ضد‌ایرانی خبر داد، دولت برزیل با تاکید بر استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، گفت‌وگو درباره پیش‌نویس قطعنامه ایران را رد کرد.

شانس بی‌نظیر به‌وجودآمده

نخست‌وزیر ترکیه نیز که در دانشگاه مادرید سخن‌می‌راند با اشاره به بیانیه اخیر تهران، از جامعه جهانی خواست که از بیانیه تهران پشتیبانی کنند تا به گفته او شانس بی‌نظیر به‌وجودآمده درباره موضوع هسته‌ای ایران به ثمر بنشیند.  رجب طیب‌اردوغان تاکید کرد: من از جامعه جهانی می‌خواهم از این بیانیه نهایی که اثری مثبت برای برقراری صلح جهانی در آینده دارد، پشتیبانی کند.

1+5 به اضافه 2

از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی که دیروز به خبرنگاران پاسخ می‌داد و مهر خبر آن را منتشر کرد، درباره پیوستن ترکیه و برزیل به گروه 1+5 گفت: ‌این موضوع در اختیار ما نبوده و در اختیار 1+5 است. آنها اگر تقاضایی دارند می‌توانند مذاکره کنند و درصورت توافق به این گروه بپیوندند و ایران نیز با این مسئله مشکلی ندارد.

در همین حال، پرس‌تی‌وی گزارش داد: مشاور رئیس‌جمهور برزیل اعلام کرد که برزیل و ترکیه درصدد پیوستن به گروه 1+5 برای گفت‌و‌گو درباره‌ برنامه هسته‌‌ای ایران هستند.
این درخواست یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ایران اعلام کرد با ارسال 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین خود به ترکیه در ازای دریافت 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد موافقت کرده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارسلو گارسیا، مشاور امور خارجی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل نشست اتحادیه اروپا- آمریکای لاتین در مادرید اظهار کرد: اینکه بخش عمده‌ای از مذاکرات 1+5 به روی برزیل و ترکیه باز باشد، طبیعی و مطلوب است.

گروه موسوم به 1+5 از 5عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین به‌همراه آلمان تشکیل شده است.

تماس با دوشنبه

همچنین وزیران خارجه ترکیه و برزیل صبح دیروز در گفت‌وگوهای جداگانه تلفنی با همتای ایرانی خود تاکید کردند که بیانیه سه‌جانبه تهران، مورد حمایت بسیاری از کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت ‌است.

براساس گزارش ایسنا، احمد داوود اوغلو و سلسیو آموریم در تماس تلفنی با منوچهر متکی که برای شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تاجیکستان به سر می‌برد، از تماس‌های خود و رئیسان‌جمهور کشورشان با همتایان‌ خود در دیگر کشورها از جمله اعضای دائم شورای امنیت خبر داده و افزودند که اقدام به عمل آ‌مده در تهران (بیانیه مشترک3کشور) مورد حمایت بسیاری از کشورهای طرف گفت‌وگو با ایشان بوده ‌است.

همه‌چیز برای آغاز گفت‌وگو آماده است

تقدیم پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی به 10 عضو غیردائم شورای امنیت از سوی 5 عضو دائم این شورا، البته واکنش‌هایی خارج از حلقه 1+5 و بیانیه تهران را نیز در پی داشت. محمد البرادعی، دبیرکل پیشین سازمان انرژی اتمی با استقبال از بیانیه تهران گفت که توافق در زمینه تبادل اورانیوم راه را برای گفت‌وگوی بیشتر فراهم می‌کند.

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی  اتمی در گفت‌وگو با شبکه فرانس24 گفت: این بیانیه، مقدمه‌ای برای مذاکرات همه جانبه با قدرت‌های جهانی است. البرادعی با ارزشمند خواندن بیانیه تهران ادامه داد: من همیشه تاکید کرده‌ام که اعتماد‎سازی تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران است.

براساس گزارش پرس‌تی‌وی، دبیرکل پیشین آژانس انرژی اتمی در تایید اظهارات خود تاکید کرد: انتقال نیمی یا بخش بیشتر اورانیوم با غنای کم ایران به خارج از کشور اقدامی اطمینان‌بخش است که موجب فروکش‌ کردن بحران می‌شود و به آمریکا و غرب فضایی برای مذاکره می‌دهد. البرادعی گفت: ایران آماده مذاکره است.

من همچنین می‌دانم که اوباما نیز برای گفت‌وگو آماده است. این نظر من بر پایه مذاکراتی که چند ماه پیش با محمود احمدی‌نژاد و باراک اوباما داشتم بنا شده است. البته هیچ کس نمی‌خواهد همه چیز را پیش از آغاز مذاکرات فراموش کند ولی به گمان من هر دو طرف به گفت‌وگو پایبندند. به اعتقاد من در این برهه و با انتشار بیانیه تهران شرایط برای آغاز گفت‌وگویی جامع کاملا آماده است.

مقامات ارشد دولتی ایران، برزیل و ترکیه دوشنبه گذشته در تهران بیانیه‌ای منتشر کردند که بر مبنای آن تهران تحت شرایطی موافقت کرد اورانیوم با غنای پایین خود را با سوخت هسته‌ای مورد نیاز در خاک ترکیه مبادله کند. بر پایه این بیانیه ترکیه متعهد است که درصورت انجام نشدن تبادل، بدون هیچ‌گونه قید و شرطی همه اورانیوم ارسالی از سوی ایران را به این کشور بازگرداند.

کد خبر 107798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز