همشهری آنلاین: "دمیتری مدودف" رییس جمهور روسیه احتمال می دهد که توافقات جدید با ایران در خصوص ارتقای غنای اورانیوم ایران نیازمند رایزنی های تکمیلی باشد.

خبرگزاری ریانووستی از کیف گزارش داد مدودف گفته است: "باید رایزنی های فوری را با شرکت کلیه طرفین ذیربط از جمله ایران آغاز کرد و در پایان آن تعیین کرد که چه گام هایی در آینده باید اتخاذ شوند و آیا راه حل های پیشنهاد شده کفایت می کنند و یا باید تصمیمات دیگری گرفته شود".

به گفته وی، باید همچنین رایزنی هایی انجام شوند تا تعیین گردد که آیا مقادیر اورانیوم قید شده در توافقنامه ایران، برزیل و ترکیه برای عملیات مبادله کافیست یا خیر.

وی طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: "خوب است که نتیجه معینی حاصل شده و در مورد یکی از دشوارترین مسائل برنامه هسته ای ایران بررسی هایی صورت گرفته  و تمایل برای تبادل اورانیوم کم غنا با تناسبی که در این توافقنامه قید شده، مطرح شده است".

رییس جمهور روسیه تاکید کرد: "حال این سئوال مطرح می شود که آیا این سطح (میزان اورانیومی که در توافقنامه قید شده) کفایت می کند؟ و یا اینکه آیا کلیه اعضای جامعه جهانی از این مسئله رضایت دارند؟ نمی دانم. به نظر می رسد که نیاز به رایزنی های تکمیلی با کلیه کسانی است که به اصطلاح در این موضوع درگیرند".

بر اساس گزارش رسانه های گروهی، در کنار اجرای برنامه تبادل اورانیوم، برزیل و ترکیه برسمیت شناختن غنی سازی اورانیوم در ایران توسط جامعه بین المللی را پیشنهاد می کنند. این در حالیست که جامعه جهانی نیز این حق را خواهد داشت که جهت تایید صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران از مراکز هسته ای این کشور بازرسی کند.

به اعتقاد مدودف، یک مسئله دیگر نیز وجود دارد که آیا ایران به ارتقای غنی سازی ادامه خواهد داد یا خیر. وی گفت: "تا آنجایی که من اطلاع دارم، بر اساس سخنان مقامات رسمی (ایران)، جمهوری اسلامی به این کار (ارتقای غنی سازی اورانیوم) ادامه خواهد داد. در اینصورت طبیعتا نگرانی هایی که نزد جامعه جهانی وجود دارد ممکن است از بین نروند".

به گفته مدودف، باید دید که بعد از امضای توافقنامه چه اتفاقی خواهد افتاد. وی اعلام کرد: "به همین خاطر فکر می کنم که در هر صورت از آنچه که توسط همکاران ما از برزیل و ترکیه  انجام شد، باید استقبال نمود. این راه حل سیاسی-دیپلماسی مسئله هسته ای ایران است".

رییس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که در آینده نزدیک روسیه رایزنی ها را با برزیل و ترکیه و دیگر شرکا آغاز خواهد کرد.

کد خبر 107626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز