یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری الجزایر وارد تهران شده و نخست وزیر ترکیه نیز راهی ایران شده است

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری الجزایر در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی اقتصادی وارد برای شرکت در اجلاس گروه 15 به ایران سفر کرده است. [روابط ایران و الجزایر راهبردی است]

رییس جمهوری الجزایر در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران از سوی مسعود میرکاظمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت.

چهاردهمین اجلاس سران گروه 15 با هدف گسترش همکاری‌های بیشتر بین کشورهای عضو ، بیست و هفتم اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود. [نشست وزیران خارجه گروه 15]

گروه 15 در نهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در سال 1989 در بلگراد تاسیس شد که کشورهایی از آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا را در برمی‌گیرد.

این گروه با هدف مشترک شکوفایی و رشد فزآینده تاسیس شد و بر همکاری بین کشورهای در حال توسعه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، تجارت و تکنولوژی متمرکز است.

آرژانتین، برزیل، شیلی، ونزوئلا، جامائیکا، مکزیک، الجزایر، مصر، کنیا، نیجریه، سنگال، زیمبابوه، هند، اندونزی، ایران، مالزی و سریلانکا از جمله اعضای این گروه هستند.
ایران در سال 2006 و در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا (کوبا) ریاست این گروه را عهده‌دار شد.

سیزدهمین اجلاس سران گروه 15 در تاریخ 14 سپتامبر 2006 در هاوانا پایتخت کوبا برگزار شد.

نخست وزیر ترکیه راهی ایران شد

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دقایقی پیش از فرودگاه ازمیر راهی جمهوری اسلامی ایران شد.

به گفته منابع خبری ترکیه، اردوغان پیش از حرکت به تهران در فرودگاه ازمیر گفت: پیشتر گفته بودم که اگر قرار باشد مبادله سوخت اتمی در ترکیه صورت بگیرد ما نیز سفری به تهران خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با مقامات عالی‌رتبه ایران پیشتر گفت و گوهایی داشتیم و در این سفر فرصتی برای آغاز روند مبادله سوخت پیدا خواهد شد.

امینه اردوغان همسر نخست وزیر، تانر یلدیز وزیر انرژی و محمد آیدین وزیر مشاور در امور فرهنگی دولت ترکیه، رجب طیب اردوغان را در این سفر همراهی می‌کنند

کد خبر 107561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز