همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: شورای امنیت سازمان ملل بر اساس قوانین ارتجاعی بعد از جنگ جهانی دوم عمل می‌کند و کارایی و اعتبار خود را نزد ملت‌ها از دست داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا محمود احمدی نژاد که روز دوشنبه در مراسم پایانی چهاردهمین اجلاس سران گروه 15 در تهران سخن می گفت، تصریح کرد: بعضی از اعضای دایم شورای امنیت هنوز در فضای 65 سال قبل زندگی می کنند و انتطار دارند سایر دولت‌ها و ملتها تابع آنان باشند.

متن کامل سخنان رییس جمهور در چهاردهمین اجلاس سران گروه 15 به این شرح است:

"بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

روسای محترم کشورها و دولت ها
عالیجنابان، خانم ها و آقایان

خداوند را سپاسگزارم که میزبان جمعی از بهترین دوستان خود هستیم. قدردانی خود را از حضور صمیمانه روسای محترم دولتها و میهمانان ارجمند و ویژه و سایر مقامات کشورهای عضو گروه 15 ابراز می دارم.

حضار محترم

اطلاع دارید که در فاصله زمانی اجلاس قبلی تا امروز حوادث مهمی در عرصه های اقتصاد ، سیاست و امنیت به وقوع پیوسته است .

گرچه حوادث اقتصادی بیش از سایر ابعاد مورد توجه مدیران و رسانه ها قرار گرفت. لیکن سلسله حوادث در حوزه سیاست و امنیت نیز بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

اقتصاد مبتنی بر مصرف حداکثری و سود هر چه بیشتر و ساختارهای اقتصادی برآمده از آن نه تنها در عمل با شکست مواجه شدند بلکه در آزمون صداقت ورزی و انجام تعهدات و رعایت اخلاق نیز مردود گردیدند. معلوم شد که خلق دارائی های کاغذی و شبکه پیچیده آن و روابط اقتصادی ربوی جز به افزایش مشکلات نینجامیده و به علاوه کانالی برای انتقال ثروت ملت ها به خزانه بزرگ سرمایه داران و متقابلا انتقال مشکلات برخی دولتها به سایر ملتها شده است.

این سیاست ها باعث شد که فروپاشی حقیقی در نظام اقتصاد بین الملل اتفاق بیفتد و در نتیجه دهها هزار میلیارد دلار خسارت بر اقتصاد جهانی تحمیل گردد. بیشترین آثار آن در کشورهای فقیر با گسترش فقر و بحران غذا ظاهر شد. سایر کشورهای نیز زیان های هنگفتی متحمل شدند.

در پی این حوادث و با توجه به ابتنای اقتصاد جهانی بر اندیشه های سرمایه داری لیبرال و بازار آزاد، این اندیشه در صحنه عمل شکست خورد و بی اعتمادی به نظام موجود اقتصاد بین الملل گسترش یافت. همچنین معلوم گردید بحران های موجود در کانون سرمایه داری غرب چگونه و با چه سرعتی سایر کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد این پدیده کم نظیر دولت ها رابه سمت کاهش وابستگی اقتصادی به نظام حاکم ، تلاش برای اصلاح ساختار و تاسیس بنای جدیدی از اقتصاد بین الملل متمایل کرده است .

دولتهای واقع در بلوک سرمایه داری نیز با عبور از اصلی ترین مولفه ها و خط قرمزی های اقتصاد لیبرالی و بازار آزاد با دخالت های گسترده و ارائه بسته های حمایتی کلان تا حد دولتی کردن بعضی از بنگاههای بزرگ اقتصادی تلاش کردند و در عمل بر ناکارآمدی و شکست اقتصاد لیبرالی مهر تایید زدند. هنوز آرامش و اعتماد به بازاراهای مختلف برنگشته است و البته معلوم است که با مسکن ها نمی توان به درمان اساسی پرداخت . چنانچه امروز می بینیم علائم دیگری از بحران های جدید اقتصادی در یونان و در بورسها و بازارهای اروپا ظاهر شده است.در صورت مهار موقتی بحران باز هم ریشه ها و اشکالات اساسی از جمله بی عدالتی و یک سویه بودن نظام فعلی پابرجا خواهد بود.

در امنیت و سیاست هم نظام حاکم بر ناکارآمدی و شکست مواجه شده است. شرایط در افغانستان با حضور یکصد هزار نفر از نظامیان ناتو نامن تر شده است و دامنه بحران به پاکستان نیز کشیده شده است. وضعیت امنیتی در عراق بهبود قابل قبولی نیافته است.

داستان غم انگیز اشغال فلسطین و میلیونها آواره فلسطینی در اردوگاهها که منتظر بازگشت به سرزمین مادری خود هستند ادامه دارد، غزه با تحمل جنگی نابرابر ویران شد ، تعداد زیادی ازمردم آن کشته شدند و همچنان در محاصره غذایی و دارویی هستند. کشورهای همسایه همه روزه مورد تهدید صهیونیستی قرار می گیرند. روشن است نظامات سیاسی و امنیتی از برقراری امنیت پایدار ناتوانند.

شورای امنیت سازمان ملل بر اساس قوانین ارتجاعی بعد از جنگ جهانی دوم عمل می کند و کارایی و اعتبار خود را نزد ملتها از دست داده است. بعضی از اعضای دایم آن هنوز در فضای 65 سال قبل زندگی می کنند و انتطار دارند سایر دولت ها و ملتها تابع آنان باشند.
حضور آنان در شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی ، موجب توقف انجام وظایف حقیقی آن در خلع سلاح ، منع اشاعه و کمک به استفاده صلح آمیز اعضا از انرژی هسته ای شده است. سایه تهدید سلاح های هسته ای بر جهان گسترده شده است و داشتن و ارتقاء سلاح هسته ای و تهدید به استفاده از آن جزء برنامه های رسمی و علنی بعضی کشورهاست.

همکاران و دوستان عزیز
خانم ها و آقایان

امروزه بر همگان آشکار شده است که ادامه وضع موجود امکان پذیر نیست و در صورت تداوم آن بر مشکلات افزوده خواهد شد، لذا یک ذهنیت و مطالبه واحد برای تغییر و تحول اساسی در جهان شکل گرفته است.

امروز در اینکه جهان باید با نظامات و ساختارهای واحدی اداره شود تردیدی نیست لیکن از یک سو باید علت واقعی شکست و ناتوانی ساختارهای موجود و از سوی دیگر باید شرایط و ویژگی های نظامات مطلوب را بررسی کرد.

ابتنای نظامات موجود بر ماده گرایی (ماتریالیسم) است . در این فلسفه، استیلای کامل بر همه امور و ثروت، سود، لذت و قدرت حداکثری به عنوان هدف تعیین می گردد و رسیدن به آن با هر وسیله و از هر طریقی تجویز می گردد. دروغ، فریب، فشار تبلیغاتی ، فشار سیاسی و اقتصادی ، انحصار، عدم شفافیت، اعمال قدرت نظامی ولو با سلاح های کشتار جمعی و اتمی ، دخالت در امور دیگران و جلوگیری از پیشرفت و تعالی ملت ها، تجاوز به مرزهای فرهنگی و اخلاقی یا مرزهای جغرافیایی ، بهره مندی از امتیازات ویژه، بی عدالتی و تبعیض و نظایر آن مجاز شمرده می شود و اخلاق و معنویت و کرامت انسانی در مناسبات جایی ندارد.در این اندیشه اگر از اخلاق ، حقوق بشر و آزادی صبحت می شود تا آنجا که اعتبار دارد که منافع مادی حداکثری به خطر نیافتد و یا به عنوان ابزار سیاسی علیه دیگران به کار گرفته شود.

هر جا اقتضاء کند بدترین رفتارها نسبت به نوع بشر و خشن ترین دیکتاتوریها اعمال می گردد. اعمال رفتارهای و استانداردهای چندگانه امری رایج است. برده داری ها، جنگهای جهانی اول و دوم و سایر جنگهای قرن گذشته و ابتدای قرن حاضر مبتنی بر همین فلسفه و اندیشه شکل گرفته است. بسیار واضح است که از ساختارهای مبتنی بر اندیشه مادی نمی توان انتظار خدمت صادقانه و پاک به بشریت داشت.

دوستان،

امروز ایجاد تغییر اساسی در وضع موجود و نیاز به تاسیس نظامات جدید به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و اراده جمعی در این مسیر حرکت می نماید.
نظامان جدید می بایستی که در چهارچوبهای نظری و فلسفی مبتنی بر ایمان به خدای مقتدر ومهربان و حکیم تعریف و سازماندهی گردد. خداوندی که مهربان است و همگان را به مهربانی و دوستی و عشق می خواند، عادل است و همه را به عدالت دعوت می کند.

انسان را بزرگ داشته است و همه را به حفظ کرامت و حقوق انسانی دستور می دهد.
همه ما بندگان خدا هستیم و کسی بر دیگری جز به پاکی و صداقت و تقوا برتری ندارد.

نظامات مطلوب بشری می باید مبتنی بر اخلاق ، عدالت، پاکی ، صداقت و حفظ حقوق و ارزشهای انسانی باشد . نظامات مطلوب جهانی باید بشریت را به سمت حاکمیت صالحان و یگانه صالح هستی هدایت کنند. در این صورت است که عده ای خودخواه و زورگو اجازه نخواهند یافت منافع ملتها را فدای منافع شخصی و گروهی خود کنند و جهان را به ناامنی و آشوب بکشند و به جای منطق و عقل و عدالت از سلاح، زور و قدرت استفاده کنند.

دوستان گرانقدر

شرط اول تحقق چنین اندیشه ای همکاری ، همفکری و همدلی همه ما و همه دولت هایی است که با ما همراهند. باید امکان مشارکت عادلانه همگانی در مدیریت جهانی فراهم گردد.

پیشنهاد کرد با توجه به ظرفیت های عظیم فکری ، فرهنگی، علمی ، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو و میهمانان ارجمند، کمیته ای دائمی مرکب از نمایندگان کشورهای حاضر ماموریت یابد تا چهارچوب های نظری تغییرات را تدوین و بر مبنای آن راهبردهای خود را ارائه دهند تا پس از تصویب سران در دستور کار گروه 15 قرار گیرد.
همچنین پیشنهاد می گردد:

1- با توجه به اینکه شرایط موجود جهانی ، همگرایی در مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی رابیش از گذشته ضروری ساخته است. کمیته مشورتی با حضور وزرای خارجه تشکیل شود تا با نشست های منظم این امر را پیگیری کنند.

2- با توجه به چالش های موجود در اقتصاد جهانی ، اتکاء بر منابع و توانمندیهای عظیم و گسترده موجود در گروه بیش از پیش ضرورت یافته است. از اینرو پیشنهاد می گردد کمیته های تخصصی در زمینه های صنعتی، کشاورزی ، بانکی ، انرژی و فن آوری نوین تشکیل گردد تا نحوه تقویت روابط و گسترش تعاملات در این زمینه ها را بررسی و تصمیمات مشترک و مناسبات اتخاذ نمایند. و تاسیس بانک مشترک انجام معاملات و تجارت به صورت مبادله کالا به کالا و یا با سبدی از ارزهای معتبر و یا ارزهای بومی کشورهای متقابل و نظایر آن می تواند در دستور کار باشد.

ضمن تشکر مجدد و صمیمانه از روسای جمهور و دولت ها و مقامات عالی رتبه حاضر و میهمانان عزیز و گرامی فرصت را مغتنم شمرده ریاست اجلاس را به بردار عزیزم جناب آقای ماهیندا راجا پاکسا ریاست محترم جمهوری سریلانکا واگذار می کنم. به ایشان تبریک می گویم و امیدوارم گروه 15 در دوره ریاست ایشان گام های بلندی در برقراری عدالت و صلح و دوستی در جهان و ارتقاء همکاریها در نیل به اهداف بلند خود بر دارد.

موفق و پیروز باشید."

کد خبر 107576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز