همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران 3 اردیبهشت در مراسم رسمی افتتاح نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی زیمبابوه در شهر بولاوایو تأکید کرد:

عدالت پایه تعاملات میان کشورهاست و دوستی و برادری با عدالت محکم و عمیق می‌شود. 

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر به زیمبابوه، آقای  احمدی نژاد در این مراسم که آقای رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه، جمعی از مقامات بلند پایه این کشور و همچنین وزرای خارجه و تعاون ایران و جمع بسیاری از مسئولان شرکت های حضور یافته در نمایشگاه و مردم شهر بولاوایو شرکت داشتند گفت: استقلال پایه عزت ملت‌هاست و نجابت، پاکی، تلاش برای پیشرفت، برادری، حفظ حقوق همه ملت‌ها و عدالت، ارزش‌های مشترک بشری است و ما بر این مواضع اصولی ایستاده‌ایم.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ایران و زیمبابوه در صف واحدی در کنار هم قرار دارند گفت: اکنون که قلب‌ها به هم نزدیک است باید راه‌های تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

آقای احمدی نژاد گفت: باید رفت و آمد مردم کشورهایمان گسترش یابد چون کشورهای ما از جاذبه های گردشگری، زیبایی های طبیعی و به خصوص زیبایی های انسانی مانند نجابت، پاکی و مهمان نوازی برخوردارند.

احمدی نژاد گفت: آفریقا سرشار از زیبایی‌هاست و هیچ چیز کم ندارد فقط باید تلاش شود تا استعدادها شناسایی و شکوفا گردد.

رئیس جمهور کشورمان گفت: باید توانایی‌های خود را باور کنیم، ملت‌ها با اتکا به ایمان‌های پاک، استعدادهای درخشان و منابع عظیم انسانی و طبیعی خود می‌توانند بر همه مشکلات غلبه و به سرعت عقب ماندگی‌ها را جبران کنند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ما همه برادر و دوست یکدیگریم گفت: تهران و حراره تصمیم دارند همکاری های خود را در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، اقتصادی، گردشگری، علمی و فنی توسعه دهند و این تصمیم دوست خوبم جناب آقای رئیس جمهور رابرت موگابه و بنده است و مطمئنم دولت های منطقه نیز با این تصمیم همراه هستند.

رئیس جمهور کشورمان گفت: کشورهای ما خواهان رفاه بشریت، عزت و سربلندی، صلح و دوستی برای همه ملت ها هستند و خداوند بزرگ، خالق هستی با خلق انسان و بخشیدن عزت و کرامت به او و نشان دادن راه‌های هدایت از انسان خواسته است در مسیر کمال معنوی و مادی حرکت کند و ظلم و تبعیض را به انسان نپسندید و آن را مغایر شأن انسانی معرفی کرد.

احمدی نژاد اظهار داشت: خداوند خواسته است انسان‌ها در همه جا در آسیا، آفریقا، آمریکا و در اروپا محترم و عزیز باشند، در رفاه و صلح زندگی کنند و در فضایی آکنده از محبت، عشق و برادری به دنبال پیشرفت و تعالی باشند.

رئیس جمهور کشورمان افزود: خداوند همچنان که هوا، فضا، خورشید و ماه را در اختیار همه قرار داد و سقف آسمان را سقف همه بشر معین کرد، علم، معرفت، دوستی و راستی، عشق و محبت، منابع مادی و طبیعی را برای بشر خلق کرد و از آنها خواست قدر این نعمت‌ها را بدانند و به حقوق دیگران تجاوز نکنند.

قدرت‌های بزرگ نمی‌خواهند ملت‌های مستقل به صلح ورفاه دست یابند

رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی بولاوایو زیمبابوه گفت: با همه   نعمت‌هایی که خداوند برای انسان‌ها قائل شده است اما متأسفانه تعدادی دولت زورگو حقوق ملت‌ها را رعایت نکرده‌اند و نمی‌کنند و آنان را از حقوق مسلم خود محروم کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد افزود: بدترین رفتارها را این گونه دولت‌های زورگو بر مظلومان تحمیل و بساط برده داری را در جهان پهن کرده‌اند.

وی اضافه کرد: آنها امروز هم تلاش دارند منابع همه دنیا را در اختیار بگیرند؛ دوست ندارند ملت‌ها به صلح، رفاه و امنیت کافی دست یابند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه همه ما دارای اصول مشترکی هستیم گفت: ملت‌های جهان و از جمله کشورهای آفریقایی و دو ملت و دولت زیمبابوه و ایران تصمیم گرفته اند در مقابل زورگویان بایستند و اجازه ندهند تجاوز، ظلم و بی عدالتی ادامه یابد.

احمدی نژاد تاکید کرد: خوشحالم در کشوری هستم که قلب مردم آن به زلالی آب های آبشار ویکتوریا‌، شجاعت آنان نظیر شیران جنگل‌ها و استواری ایمان آنان به خدا و ارزش‌های انسانی به سان درختان کهن و تنومند این کشور است.

رئیس جمهور کشورمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی زیمبابوه را فرصت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط ایران و همه کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه دانست.

احمدی نژاد در عین حال روابط اقتصادی و تجاری تهران و حراره را مطلوب ندانست و تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های دو جانبه، چند جانبه و بین‌المللی بسیار مثبت است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: دولت های زورگو هیچ گونه قدمی در راه پیشرفت و توسعه دیگر کشورها بر نمی‌دارند و حضورشان فقط برای تأمین منافع خودشان است.

وی با اشاره به تجربه تلخ ملت‌ها از دخالت دولت های بزرگ گفت: آنان برای کسب منافع خود حاضرند بازارهای دیگر کشورها را تسخیر و نابود کنند، جلوی پیشرفت‌های علمی و صنعتی را بگیرند و روحیه یأس و ناتوانی را به جوانان کشورها القاء و آنان را ناتوان معرفی کنند.

آقای احمدی نژاد گفت: جوانان کشورهای ما برخلاف این تلاش دولت‌های بزرگ، همه  توانایی‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند به سرعت قدم‌های بلندی را برای قطع وابستگی‌ها و حرکت به سوی تعالی و پیشرفت بردارند و نیازهای کشورهایمان را تأمین کنند.

در پایان مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی زیمبابوه در شهر بولاوایو، آقایان احمدی نژاد و موگابه روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمبابوه با اهدای هدایایی از شرکت‌های فعال در این نمایشگاه تقدیر کردند.

کد خبر 105767

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز