همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد در مراسم تجلیل از خامان ستاد تسهیلات سفرهای کشور از آنان تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی با تشکر از خادمین سفرهای نوروزی و با اشاره به اجرای برنامه توسط گروه ناشنوایان ـ دستان گویا ـ در این برنامه اظهار کرد: من از این گروه و مربی خوب این گروه تشکر و قدردانی می‌کنم. چقدر خوب است که صداوسیما هزاران بار این سرود را که در وصف عظمت ایران است، پخش کند و در تمام دنیا این گروه برود و اجرا کند و اقتدار و عزت ایران را به نمایش بگذارد.

وی با بیان این‌که "سه پدیده کنار هم قرار دارند" گفت: یکی از این پدیده‌ها سفر است؛ اصل سفر موضوعیت دارد. سفر تجربه است. سفر افق نگاه انسان را بلند می‌کند و هرچه سفر بیشتر باشد و بیشتر صورت بگیرد افق نگاه بلندتر می‌شود. در واقع سفر باعث می‌شود که افق دید انسان جهانی شود.

وی ادامه داد: سفر اندیشه را بلند و سعه‌صدر ایجاد می‌کند. سفر همت‌ها را بلند و اندیشه و تجربیات انسان را چند برابر می‌کند و به همین علت تاکید زیاد بر انجام سفر شده است. سفر فقط وقت‌گذرانی و سرگرمی باطل نیست. ما خدا را شکر می‌کنیم که سفرهای نوروزی در حال افزایش است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته یک عده از مردم به دلایل گوناگون نتوانستند سفر کنند. عده‌ای مشغول کار و خدمت بودند و تلاش کردند که مردم سفرهای خوبی داشته باشند و من دست آن‌ها را می‌بوسم.

وی ادامه داد: یک عده هم به خاطر محدودیت‌های مالی نتوانستند سفر کنند و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک به جایی برسیم که هیچ فرد ایرانی به خاطر محدودیت‌های مالی از انجام سفر محروم نشود.

وی با تاکید بر این‌که " سفر روح و جان انسان را زنده می‌کند" گفت: پدیده دومی که در کنار سفر قرار می‌گیرد خانواده است. هیچ لذت و شادابی بالاتر از لذت و شادابی در کنار کانون خانواده وجود ندارد. دیدید کسانی که بنیان خانواده را سست کردند و آن را از بین بردند چه نتیجه‌ای گرفتند؟ حاصل آن شد یک عده انسان‌های بی‌عاطفه و بی‌محبت.

احمدی‌نژاد گفت: عشق و محبت و انسانیت انسان در خانواده بروز و ظهور و رشد پیدا می‌کند. صله‌رحم و با خانواده بودن بنیان‌های یک جامعه را محکم می‌کند و ما در سفرهای نوروزی این با هم بودن و در کنار خانواده بودن را می‌بینیم.

وی سومین عامل را بهار و نوروز عنوان کرد و گفت: من باور دارم که بهار و نوروز آن‌چنان که باید شناخته نشده است.

وی با بیان این‌که " نوروز یک هدیه‌ الهی است و اتفاقی نیست" اظهار کرد: در واقع بهار و نوروز یک هدیه‌ی الهی است. بهار بالاترین هدیه‌ الهی به بشریت است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که " ما در بهار زنده شدن طبیعت را مشاهده می‌کنیم" گفت: انسان و جامعه‌ انسانی نیز زمستان و بهار دارد و باور من این است از اول تاکنون جامعه‌ بشری در زمستان سپری کرده است و هنوز بهار انسانیت نرسیده است. حقیقت انسان در بهاری شکوفا می‌شود که عدالت، یگانه‌پرستی، پاکی و عشق، رابطه بین انسان‌ها تنظیم کند.

وی گفت: فرا رسیدن بهار بشارت، بهار حقیقی است که با ظهور انسان کامل محقق و حقیقت انسان در آن زمان شکوفا می‌شود.

وی با بیان این‌که " من از تمام خادمین سفرهای نوروزی تشکر می‌کنم" خاطرنشان کرد: ما باید این کار را با گستردگی هرچه تمامتر ادامه بدهیم و به جایی برسیم که پیام‌های حقیقی نوروز در ایران و جهان منتشر شود. به جایی برسیم که همه ایرانیان بتوانند از ظرفیت نوروز و بهار استفاده کنند. البته شیب و شتاب این امر رشد خوبی داشته ولی هنوز همه را در بر نگرفته است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " ما باید فرهنگ نوروز را به جهانیان معرفی کنیم" گفت: برخی حرف‌هایی در مورد جهانی شدن نوروز بیان کرده‌اند که این باعث تاسف است. جهانی شدن نوروز یک افتخاری بزرگ برای همه‌ ایرانی‌هاست و تنها جشن ملی یک ملت است که جهانی شده است و در واقع نشان‌دهنده ظرفیت نوروز است. در واقع نوروز فرهنگ متعالی ایران‌زمین و فرهنگی است که اکنون جامعه بشری به آن نیاز دارد یعنی فرهنگ پاکی، یگانه‌پرستی و اندیشه‌ها و نیت‌های پاک، فرهنگ عشق و صلح و کرامت را به جهانیان معرفی می‌کند. ما در واقع نوروز را یک هدیه الهی می‌دانیم و جهانی شدن آن بسیار خوب است و این باعث افتخار است که در بین این همه جشن‌هایی که اقوام و ملل گوناگون دارند جشن ایران‌زمین جهانی می‌شود.

وی تاکید کرد: ما باید یک برنامه‌ جدا در ارتباط با معرفی نوروز تنظیم و نوروز را به جهانیان معرفی کنیم. باید سازمان میراث فرهنگی در این مورد طراحی کند و دولت و مجلس و هنرمندان و صاحب‌نظران و متفکران نیز کمک کنند.

وی گفت: بسیار مناسب است که هر سال در ایران و با مدیریت ایران یک جشنواره‌ عظیم ملل و بین‌المللی به بهانه نوروز برپا شود تا مقداری از انسانیت انسان خود را نشان دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: می‌بینیم که این‌ها هرچه جلسه و کنگره می‌گذارند برای تسلط، دروغ، تجاوز و چاپیدن است. همه برای تحقیر انسان‌هاست حتی از دانش و علم که باید موجب کرامت انسان باشد، برای تحقیر انسان‌ها استفاده می‌کنند. ما باید فضای جدید فرهنگی ایجاد کنیم. 

وی گفت: باید در جشنواره‌ فرهنگی نوروز از ملت‌های گوناگون دعوت کنیم. هر کسی که هنر، فرهنگ و میراث فرهنگی دارد، بیاورد و عرضه کند و اینجاست که نگاه جهانی گسترش پیدا می‌کند و دل‌ها بهم می‌پیوندد و کینه‌ها را از بین می‌برد. ایران باید پرچمدار برگزاری این جشنواره‌ی بزرگ باشد و بنشینیم و درباره انتخاب اسم این جشنواره همفکری کنیم مثلا جشنواره‌ فرهنگ ملل. کنگره‌هایی برگزار شود و از ادبا و هنرمندان دعوت شود. نمایشگاهی در این ارتباط برگزار شود.

وی ادامه داد: دنیا نیازمند نظامات فرهنگی جدید است و مسیری که در حال حاضر آن‌ها در پیش گرفته‌اند در این راستاست که تا این هفت میلیارد انسان و نسل‌های آینده را ساقط نکنند، دست‌بردار نیستند. دیدید این گروه احمق که امروز سرکار هستند مثل انسان‌های عقب‌مانده تاریخ هر جا کم می‌آورند شمشیر می‌کشند و نمی‌دانند دوران شمشیر گذشته است.

احمدی‌نژاد خطاب به آن‌ها، گفت: شما بمب اتم به دنیا هدیه می‌کنید و ایران نوروز و انسانیت را به دنیا عرضه می‌کند.

وی در پایان سخنان خود با تشکر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی گفت: ان‌شاءالله سال آینده یک گام بلندتر برداشته می‌شود.

در این مراسم با حضور رئیس‌جمهور، نجار وزیر کشور، سردار رادان معاون فرمانده‌ نیروی انتظامی، مشائی رئیس دفتر رییس‌جمهور، بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از نمایندگان مجلس از تعدادی از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی تقدیر و تشکر شد.

کد خبر 104894

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز