همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری اسلامی از مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خواست برای انتقال مردم از استان تهران به دیگر نقاط کشور برنامه ویژه‌ای تهیه کنند

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محمود احمدی نژاد که در جمع اعضای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سخن می‌گفت،اظهار داشت: امروز خدمات مسکن به سرعت و با شتاب روز افزون درحال گسترش است و بنیاد مسکن به عنوان یکی از برکات حضرت امام (ره) در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

احمدی نژاد رسیدگی به مسکن در مناطق آسیب دیده را از اولویت‌های بنیاد مسکن دانست و بیان کرد: در سال 85 زلزله لرستان به بیش از 40 هزار واحد مسکونی آسیب وارد کرد اما بنیاد مسکن در مدت کوتاهی به این مشکل رسیدگی کرد همچین در جریان طوفان جنوب شرق کشور بیش از 70 هزار واحد مسکونی آسیب دید اما این موضوع هم به سرعت ساماندهی شد.

رییس جمهوری ساماندهی کپرنشینان را از اقدامات چشمگیر بنیاد مسکن دانست و خاطرنشان کرد: با گذشت 31 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مردم در کپرها زندگی می‌کردند که بنیاد مسکن در اقدامی بزرگ بسیاری از آنها را ساماندهی کرد و امیدوارم تا 2 سال آینده کپرنشینی در کشور پایان یابد.

احمدی نژاد در ادامه از تهیه 20 هزار طرح هادی برای بهسازی روستاهای کشور، سخن گفت و تصریح کرد:حدود 11 هزار از این طرح‌ها عملیاتی شده است که در این زمینه بنیاد مسکن، وزارت مسکن و بانک‌ها بسیار خوب عمل کردند.

احمدی نژاد با بیان این که در 4 سال گذشته، 600 هزار مسکن روستایی ساخته شده است،اذعان داشت: امیدوارم تا پایان امسال ساخت یک میلیون مسکن روستایی به اتمام برسد.

وی با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ موضوع مسکن با فرهنگ،گفت: مسکن محل سکونت، تربیت،آرامش و زندگی است و در فرهنگ ما از زندگی در کنار خانواده و در خانه بودن به عنوان زندگی یاد می‌شود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از نماهای وارداتی برای ساختمان‌ها بیان کرد: هنگامی که نمای شیشه‌ای و یا آلومینیومی ساختمان‌ها را می‌بینیم دچار دلزدگی می‌شویم اما هر بار که یکی از میادین تاریخی کشورمان را مشاهده می‌کنیم، لذت می‌بریم.

وی افزود: امیدواریم به جایی برسیم که همه ملت ایران و دیگر ملت ها در خانه‌های وسیع زندگی کنند اما دوران استعمار، تحریم‌ها و ساختارهای غارتگر، این فرصت را محدود کرده است.

احمدی نژاد با تاکید بر اهمیت معماری ساختمان‌ها خاطرنشان کرد: در مساکنی که برای مردم می‌سازید به معماری خوب توجه ویژه‌ داشته باشید زیرا این موضوع اهیمت بسیاری دارد.

رییس جمهوری همچنین بر حمایت دولت از عملیاتی شدن طرح‌های هادی برای بهسازی و مقاوم سازی روستاها، تاکید کرد.

وی با بیان این که سرعت ساخت مسکن در چند سال گذشته نشان از ظرفیت بالای ما دارد،تصریح کرد: درحالی که در گذشته به سختی سالیانه 20 هزار مسکن ساخته می‌شد،دست اندرکاران ساخت مسکن در کشور با تلاش خود این رقم را به 200 هزار مسکن افزایش دادند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر برنامه‌ریزی برای اتمام ساخت مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر و روستاها، گفت:دولت از ساخت مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر و روستاها حمایت کامل می‌کند و برای ساخت مسکن به آنها یارانه‌ می‌پردازد.

وی با اشاره به محدودیت تهران برای ایجاد شغل بیان کرد: با توجه به جمعیت بسیاری که در تهران زندگی می‌کنند امکان ایجاد شغل برای همه آنها وجود ندارد زیرا اگر بیش از این صنعت را در اطراف شهر تهران گسترش بدهیم دچار مشکل خواهیم شد.

احمدی نژاد روند مهاجرت به سمت مراکز اصلی کشور را شاخصی از معیوب بودن ساختارها دانست و تصریح کرد: هنگامی در اقتصاد موفق خواهیم بود که روند مهاجرت معکوس شود زیرا همه مردم به جای زندگی در همه قسمت‌های سرزمین وسیع ایران، در 20 نقطه متمرکز شده‌اند.

رییس جمهوری با بیان این که تهران در معرض آسیب‌های سنگین قرار دارد اظهار داشت:تاکنون موضوع وقوع زلزله درتهران به لطف خداوند و دعاهای پاک مردم به تاخیر افتاده است اما دریافت‌های عقلانی چیز دیگری را می‌گوید که باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه مسوولان وزارت مسکن باید برای زندگی مردم در نقاط مختلف کشور برنامه‌ریزی کنند،گفت: برای کسانی که بخواهند به شهرهای زیر 25 هزار نفر مهاجرت کنند زمین و وام 4 درصد بدهید ما قول می‌دهیم یک یارانه خوب هم به آنها بدهیم.

رییس دولت دهم با بیان این که باید حداقل 5 میلیون نفر از تهران بروند خاطرنشان کرد: امسال دولت برای توسعه کشاورزی، صنایع و اشتغال، بودجه خوبی را اختصاص داده است می‌توان با ایجاد شغل در روستاها و تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن این جمعیت را روانه شهرهای دیگر کرد.

احمدی نژاد در پایان با تقدیر از ارائه خدمات بانک‌ها به بخش مسکن، تصریح کرد: اقدامات بانک‌ها در مسکن نشان داد آنها از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند.

رییس جمهوری در این دیدار همچنین بر اتمام بهسازی و مقاوم سازی روستاها تا سال 91 تاکید کرد.

کد خبر 104822

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز