جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی: 20 فروردین در تهران با حضور رئیس‌جمهور از نسل سوم سانتریفیوژهای ایرانی و اولین نمونه‌ سوخت مجازی راکتور تحقیقاتی تهران رونمایی شد.

در این مراسم  که در محل برج میلاد برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد خبر داد: قرار است در نطنز ‌60 هزار سانتریفیوژ مستقر شود. این ‌60 هزارسانتریفیوژ از نسل یک، می‌تواند سوخت یک نیروگاه را  در یکسال تامین کند.   او تاکید کرد: امروز متخصصان و دانشمندان ما تسلط کاملی بر فناوری هسته‌ای پیدا کرده‌اند و با گام‌های بلند و سرعتی بالا، به سمت تامین همه نیازهای کشور و بهره‌برداری درست از ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای حرکت می‌کنند.

در ابتدای این مراسم  که  خبرگزاری‌ها خبر آن را منتشر کردند، رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: به‌منظور تامین مواداولیه سوخت هسته‌‌ای در سال‌های اخیر، برنامه جامع اکتشاف اورانیوم در حوزه‌های مختلف زمین‌شناسی کشور تهیه و تدوین شده است.

درجهت اجرای این برنامه به فضل الهی در اواخر سال ‌88 در منطقه‌ اکتشافی ناریگان در استان یزد ذخایر اورانیوم قابل‌توجهی شناسایی و کشف شد که عملیات اکتشافی تکمیلی آن هم‌اکنون در حال انجام است.  صالحی ادامه داد: عملیات استخراج کان سنگ اورانیوم از معدن گچین بندرعباس و تولید کیک زرد (U3O8) در مقیاس صنعتی در کارخانه تولید کیک زرد بندرعباس (BUP) در حال انجام است و محصولات تولیدشده این کارخانه در آینده نزدیک تحویل مجتمع تبدیل اورانیوم اصفهان خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، دربارهUCF نیز گفت: علاوه بر تولید US6 اقدامات لازم برای تولید پودر اکسید طبیعی و غنی شده اورانیوم با سرعت بیشتری در حال پیگیری است. همچنین زیرساخت‌های لازم برای تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در دستور کار قرار گرفته است که اقدامات عملیاتی آن با سرعت هر چه بیشتر درحال انجام است.

او درباره‌ غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرد: تولید اورانیوم غنی‌شده با غنای کمتر از 5درصد با به‌کارگیری سانتریفیوژهای نسل اول ادامه دارد. این نسل از ماشین‌های سانتریفیوژ دارای توان جداسازی حدود‌1/8 است.

صالحی گفت: در راستای بهینه‌سازی ماشین‌های سانتریفیوژ در جهت افزایش توان جداسازی، ماشین‌های نسل دوم تولید و آزمایش شدند. این ماشین‌ها دارای توان جداسازی حدود 5هستند که توان جداسازی آنها در مقایسه با نسل اول تقریبا 3برابر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، در ادامه سخنان خود تاکید کرد: همکاران توانمند ما در سازمان انرژی اتمی توانستند به لطف الهی ماشین نسل سوم را نیز طراحی کنند. این ماشین آزمایش‌های مکانیکی خود را با موفقیت به پایان رسانیده است.

انتظار می‌رود به فضل الهی و براساس محاسبات، ماشین مورد نظر در آزمایش‌های گازدهی پیش‌رو از توان جداسازی حدود ‌10 که تقریبا 6برابر توان جداسازی ماشین‌های نسل اول است برخوردار شود.

صالحی تشریح کرد: نکته‌ حائز اهمیت در این نسل از ماشین‌های سانتریفیوژ دستیابی به قطر ‌200 میلی‌متر است.  اوبا اشاره  به ضرورت تامین مواداولیه برای ساخت سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران یعنی اورانیوم با غنای ‌20درصد و با توجه به عدم‌همکاری بین‌المللی  خبر داد:  یک زنجیره در کارخانه غنی‌سازی نیمه‌صنعتی نطنز برای این منظور آماده‌سازی و راه‌اندازی شد.

کد خبر 104663

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز