چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوری خود از مواضع اسد در اجلاس اتحادیه عرب قدردانی کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر ، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مکالمه تلفنی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه با قدردانی از مواضع وی در اجلاس اتحادیه عرب در حمایت از ایران و نیز اعزام وزیر خارجه سوریه به اجلاس خلع سلاح تهران گفت: این موضوعات نشان‌دهنده عمق برادری ، مودت و اعتماد بین دو ملت و دو دولت است. رئیس‌جمهور گفت: ایران و سوریه همکاری و همراهی گسترده خود را در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش و ادامه خواهند داد و زمان به نفع سوریه و ایران در حال حرکت است.

دکتر احمدی‌نژاد گفت: ایران و سوریه تا زمانی که در کنار هم هستند، دشمنان همچنان شکست‌خورده خواهند بود.

وی گفت: مناسبات تهران – دمشق، الگویی از روابط دو کشور برای سایر کشورهاست و به فضل الهی همه اهداف و آرمان‌های دو کشور که آرمان و حقوق ملت‌های منطقه است، تحقق پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور کنفرانس خلع سلاح تهران را بسیار مفید و سازنده دانست و گفت: نشست تهران شاید اولین گام واقعی و جدی برای خلع سلاح حقیقی باشد چرا که نشست‌هایی که تاکنون برگزار شده، از جانب دارندگان سلاح اتمی بوده و آنها در این اجتماعات به‌ دنبال حفظ سلاح‌های خود بودند اما نشست تهران برای از بین بردن سلاح‌های اتمی برنامه‌ریزی شد.

رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد؛ ایران و سوریه با کمک هم بتوانند اجلاس خلع سلاح را گسترش داده و گام‌های بلندتری در مسیر خلع سلاح واقعی بردارند.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: در زمینه خلع سلاح باید به سمتی حرکت کرد که رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را بپذیرد و خلع سلاح شود. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اوضاع عراق اظهار داشت: مطمئن هستم مردم و بزرگان عراق با شناخت درست منافع ملی و شرایط منطقه تصمیمات درستی را اتخاذ خواهند کرد.

رئیس‌جمهور افزود: رژیم صهیونیستی از اقداماتی که در قدس شریف و سایر مناطق انجام می‌دهد نتیجه‌ای نخواهد گرفت و مجاهدات و هماهنگی ایران و سوریه، راه را برای مردم غزه و فلسطین هموار کرده و محاصره شیطانی غزه را خواهد گشود.


بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه ایران و سوریه در یک سنگر و دارای دیدگاه مشترک هستند گفت: تمام اقدامات دو کشور براساس مصلحت و منافع دو کشور و منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه دیدگاه‌ها و مواضع حمایت‌آمیز خود را از ایران در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی حتی اجلاس سران عرب با صراحت اعلام خواهد کرد، گفت: کشورهای ابرقدرت در قبال ایران به هدف غایی خود نرسیده‌اند و تلاش می‌کنند ایران را در مقابل اعراب قرار دهند و البته این مسأله بیش از همه به ضرر خود اعراب است و سوریه با تمام قدرت در مقابل چنین روندی قرار دارد و همچنان مواضع خود را صراحتاً اعلام خواهد کرد.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: ظاهرا برخی کشورهای عربی می‌خواهند نمایندگان کشورهای غربی در مساله هسته‌ای ایران باشند و در این زمینه دشمن اصلی خود یعنی رژیم صهیونیستی را فراموش کرده‌اند.

بشار اسد در ادامه با اشاره به کنفرانس خلع سلاح تهران، گفت: سوریه از هر پیشنهاد و تصمیمی که جمهوری اسلامی ایران در زمینه خلع سلاح اتمی جهان داشته باشد، حمایت کرده و آماده همکاری است.

وی در ادامه حق مسلم ایران در زمینه استفاده از فناوری هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسأله هسته‌ای فقط مسأله‌ای مربوط به ایران نیست، بلکه همه کشورهایی که بخواهند به فناوری هسته ای دست پیدا کنند، قدرت‌های زورگو در مقابل آنها خواهند ایستاد. آنان نگران دستیابی به سلاح و بمب هسته‌ای نیستند بلکه نگران دستیابی کشورهای مستقل به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بوده و از این هراس دارند که ما در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشیم.

کد خبر 105682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز