همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: روند اجرای طرح‌های بخش آب و برق امسال سرعت بیشتری می‌یابد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در مراسم بهره‌برداری از سد بزرگ کارون چهار در جمع کارشناسان و متخصصان و مجریان این طرح با بیان این که در دولت نهم نیز اعتبارات این بخش دو برابر گذشته شد افزود:‌ اما نیاز کشور بیش از این است و باید حداکثر در دو برنامه همه طرح های مهار آب و تولید انرژی برق آبی تکمیل شود.

آقای احمدی نژاد گفت: اکنون ظرفیت خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد و ما در ساخت سدها، شبکه های انتقال و نیروگاه‌ها نیازی به دیگران نداریم و آنچه مورد نیاز است در داخل ساخته می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: کارشناسان و متخصصان باید افق نگاه خود را به بیرون از مرزها ببرند و در خارج نیز فعالیت کنند.

آقای احمدی نژاد با بیان این که موضوع آب و انرژی همیشه از مهمترین موضوعات کشور بوده است و خواهد بود، پیشرفت و آبادانی را بدون آب و انرژی ناممکن دانست و افزود: مدیریت آب و استفاده درست از منابع آبی و انرژی در همه جا به ویژه در ایران که منطقه‌ای کم بارش است از مهمترین اولویت ها محسوب می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در برنامه‌ای جامع و آینده نگر مهار آب های کشور در دستور کار دولت‌های متوالی به ویژه دولت نهم و دهم قرار گرفت و بزرگترین طرح ها در بخش آب و برق در حال اجراست.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: خدا را سپاسگزاریم که شاهد آبگیری سد بزرگ کارون چهار و تلاش های مستمر و فداکارانه جمعی از عزیزان ملت ایران هستیم.

همه طرح های آبی باید با سرعت فعال شود

رئیس جمهور با بیان اینکه در بودجه 89 منابع به اندازه کافی پیش بینی شده است گفت: مدیران وزارت نیرو و همه شرکت ها، مشاوران و پیمانکاران باید با چهار برابر سرعت کار کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: همه طرح های مرتبط با تامین آب و شبکه‌های توزیع آب باید با سرعت فعال شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: سدهای زیادی در کشور ساخته و آب جمع آوری شده است اما شبکه های پایین دستی کامل نیست که باید در اولویت اول شبکه ها را تکمیل کنیم.

آقای احمدی نژاد گفت: جاهای معدودی داریم که شبکه ها ساخته شده اما آب هنوز تامین نشده است که باید آب را تامین کنیم و در شبکه ها به مردم تحویل دهیم.

رئیس جمهور افزود: قرار ما با وزارت نیرو این است که هر سدی که ساخته می شود با شبکه های یک، دو، سه و چهار همراه باشد و شبکه هایی که تکمیل نیست هدر رفت آب داریم که باید با همت و سرعت، اینها را تکمیل کنیم و آب را در اختیار مردم قرار دهیم.

آقای احمدی نژاد از دست اندرکاران و افرادی که در تصمیم گیری، مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت و نیز از همه کارگران، خدمه و کارشناسان در راه اندازی سد کارون چهار و مدیران استانهای چهارمحال و بختیاری و خوزستان در حمایت از این طرح قدردانی و تشکر کرد.

رئیس جمهور همچنین از ساکنان اطراف سد کارون 4 که شرایط سخت دوران ساخت و بسته بودن راه‌ها را تحمل کردند و از کسانی که محل سکونت آنان در محوطه دریاچه و مخزن سد قرار گرفت و به ناچار محل زندگی خود را جابه جا کردند تشکرکرد.

کشاورزی، پایه اقتصاد و استقلال

رئیس جمهور گفت: شیوه استفاده از آب در بخش صنعتی و همچنین در بخش کشاورزی و آب شرب نادرست است.

آقای احمدی نژاد افزود: سالانه 400 میلیارد متر مکعب نزولات جوی داریم که 100 میلیارد متر مکعب آن بهره برداری می‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: از این 100 میلیارد مترمکعب، حدود 90 میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

آقای احمدی نژاد با بیان این که ما کشور کم آبی هستیم، گفت: اگر یک سال در کشور کم باران ببارد با مشکل مواجه می شویم و نمونه آن سال1367بود که به علت خشکسالی، تولیدات کشاورزی 10 درصد کاهش داشت.

رئیس جمهور اضافه کرد: کشاورزی برای ما مهم است چون کشاورزی پایه اقتصاد و استقلال کشور است.

وی با تاکید بر این که باید شیوه آبیاری کشاورزی تغییر اساسی پیدا کند افزود: بیش از 90 درصد زمین های آبی در ایران با پایین ترین راندمان آبیاری، یعنی به صورت غرقابی آبیاری می شود.

آقای احمدی نژاد گفت: همه باید بسیج شویم تا با 90 میلیارد مترمکعب آب، میزان زمینی که زیر کشت می رود سه برابر میزان کنونی یعنی 24 میلیون هکتار شود.

وی همچنین تصریح کرد: در آب شرب شهری هم حدود 35 درصد آب هدر می رود.

رئیس جمهور اضافه کرد: شیوه آبیاری باید عوض شود و در بودجه سال 89 نیز منابع مالی خوبی به عنوان پشتیبانی و یارانه برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

تاکید بر اصلاح شیوه آبیاری در کشور

رئیس جمهور گفت: وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، نیرو، کشاورزان عزیز و استانداران باید همت و به سرعت شیوه آبیاری را در کشور اصلاح کنیم و این راه نجات آینده است.

آقای احمدی نژاد افزود: زحمت کشیده می شود و با هزینه های بسیار سنگین آبها مهار اما دو سوم آب تلف می‌شود.

وی گفت: وقتی از شیوه نامناسب استفاده می کنیم بازده کشاورزی هم کاهش پیدا     می‌کند.

رئیس جمهور افزود: زمینی که با روش غرق آبی آبیاری می شود، بازده محصولش کمتر از زمینی است که با شیوه های درست آبیاری می شود و کیفیت محصول آن نیز پایین می‌آید.


آقای احمدی نژاد بابیان اینکه برخلاف تصور خیلی ها که فکر می‌کنند اگر آب را پای زمین رها کنیم بازده زمین، محصول و کیفیت آن بهتر می‌شود افزود: در این صورت هم محصول کمتر می‌شود و هم کیفیت آن پایین می‌آید.

رئیس جمهور اضافه کرد: اینها تجربیات کشور خودمان است و بررسی‌های علمی و اندازه گیری شده است.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد‌: از همه کشاورزان عزیز خواهش می‌کنم حرکت کنید و جلو بیایید، دولت هم با همه توان پشتیبان شماست.

رئیس جمهور افزود: در برنامه پنجم پیش بینی کردیم که در مدت پنج سال همه این 8 میلیون هکتار زیر پوشش آبیاری های جدید برود.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: از وزیر نیرو می‌خواهم هرجا که آب اضافه آمد به کشاورزان همان منطقه تخصیص بدهد.

رئیس جمهور گفت: بگذارید زمین های بیشتری را زیر کشت آبی ببرند و اگر آب اضافه آمد و دیگر امکان اصلاح زمین و بهره برداری از آن نبود به مناطق دیگر تخصیص داده شود.

انرژی برق باید در خدمت تولید کشور باشد

رئیس جمهور با اشاره به این که برای سد و نیروگاه کارون چهار 1320میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: این سرمایه گذاری خیلی عظیمی است و ما باید از این سرمایه گذاری بهره برداری مناسب کنیم.

آقای احمدی نژاد افزود: آبی که پشت این سد جمع آوری می‌شود اگر در کشاورزی مصرف شود، باید بالاترین بازدهی کشاورزی را از آن داشته باشیم و برقی که تولید می‌شود باید حداکثر بهره را از آن برای پیشرفت کشور ببریم.

وی با دعوت همه برای کاهش مصرف انرژی افزود: تا چه وقت ما باید سالانه از جیب ملت برداریم، نیروگاه بسازیم و بعد در مصرف تلف شود.

رئیس جمهور به نحوه نامناسب مصرف برق در کشور اشاره و اضافه کرد: انرژی برق باید در خدمت تولید کشور باشد چون اجرای طرح‌های آب و برق، هزینه‌های زیادی دارد.

آقای احمدی نژاد با مقایسه مصرف برق در ایران و دیگر کشورها گفت: کشورهایی هستند که صنعتشان، رفاهشان شبیه ماست اما بین25 تا30 درصد مصرف برقشان کمتر است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پارسال 170میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کردیم که 25 درصد آن یعنی 42 میلیارد کیلو وات ساعت از پول و از سرمایه های ملت هدر رفته است.

رسانه ها تلاش کنند‌، صرفه جویی به فرهنگ تبدیل شود

رئیس جمهور با بیان این که نباید منتظر شویم تا دولت قیمت ها را اصلاح کند گفت: ملت می تواند با احساس مسئولیت بسیاری از مشکلات را در مصرف انرژی حل کند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرد: باید به صرفه جویی به عنوان آرمانی ملی نگاه و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.

وی افزود: در بسیاری از بخش ها انرژی اسراف می‌شود و به مصرف زیاد آن نیازی نیست البته رسانه‌ها هم باید تلاش کنند تا صرفه جویی به فرهنگ تبدیل شود.

رئیس جمهور گفت: این هدردهی انرژی فقط در حوزه برق است که با افزودن مصرف بی رویه در بخش بنزین، گاز، گازوئیل و مازوت رقمی بیش از 40 تا 50 هزار میلیارد تومان در کشور انرژی تلف می‌شود و این درحالی است که ثروت خودمان را می سوزانیم که این باید به ملت بازگردد.

آقای احمدی نژاد اظهار داشت: مهمترین عامل در برگشت این ثروت به ملت عزم خود مردم است.

رئیس جمهور اضافه کرد: ملت باید حرکت و از دولت و مجلس مطالبه کند که چکار کرده اید؟ و چرا این گونه عمل می‌کنید؟

رئیس جمهور با بیان این که امروز کشور به کارگاهی بزرگ تبدیل شده و طرح های عظیم در حال اجراست، افزود: امسال 22 سد افتتاح و آبگیری می شود که هزینه آنها از 150 تا 1300 میلیارد تومان است.

رئیس جمهور تاکید کرد: این پولی که برای مدرسه، راه و بیمارستان خرج می‌کنیم پول ملت است؛ تا چند سال باید طرح ها معطل باقی بماند اگر این صرفه جویی‌ها به ملت بازگردد سرعت کارهای عمرانی چند برابر می‌شود.

آقای احمدی نژاد گفت: در سالی که گذشت بودجه عمرانی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان بود و اگر رقم 45 هزار میلیارد تومانی اتلاف منابع در بخش برق، آب و انرژی برای مردم هزینه شود بسیاری از کارهای عمرانی در زمانی کمتر از3سال به پایان می رسد.

پی گیری کارها با توان و همت بیشتر

رئیس جمهور گفت: دولت با همه توان مشغول خدمت است و امسال با توان و همت بیشتری کار را پی گیری خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه دولت در طیفی بسیار گسترده در حال خدمت است، افزود: دولت با ساخت راه روستایی تا ساخت موشک کاوشگر درحال خدمت رسانی به مردم ایران است.

وی کارهایی نظیر ساخت پل یا تاسیس کتابخانه روستایی را از جمله اقدامات بسیار ساده دولت برشمرد و گفت: در عین حال تا بالاترین سطوح علمی و عرصه های سیاسی        بین‌المللی در تلاش هستیم.

رئیس جمهور علت اصلی دشمنی ها را ساخته شدن ایران اسلامی دانست و افزود: مباحثی که دشمنان درباره مسائل هسته ای کشور مطرح می‌کنند، بهانه ای برای ایجاد توقف در روند پیشرفت کشور است.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: آنها می‌خواهند وقت و توان ملت ما را صرف موضوعات انحرافی کنند.

وی گفت: دشمنان ما می گویند نگران هستیم ایران بمب بسازد، در صورتی که خودشان بمب را ساخته و استفاده کرده‌اند.

رئیس جمهور به دشمنان ملت ایران گفت: در چنین شرایطی ما باید نگران باشیم یا شما؟

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: دورانی که آنها بتوانند به ملت ایران آسیب برسانند، گذشته و ملت ایران در جایگاهی قرار گرفته است که دستان ناپاک اهریمنان به دامن ملت ایران نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه دشمنان با ایجاد سرو وصدا آبروی خود را می برند، افزود: آنها به دنبال این هستند که حتی یک ساعت جلوی حرکت قطار پر شتاب پیشرفت ایران را بگیرند یا سرعت آن را کاهش دهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه عزم ها، توان ها و اندیشه ها باید در فضایی هم افزا برای ساختن و در راه پیشرفت ایران قرار گیرد.

آقای احمدی نژاد بابیان اینکه دشمنان ما سال ها تلاش کردند که القا کنند که ما هیچ نیستیم و نمی توانیم گفت: ملت ایران این شایستگی را دارد که بر بام جهان بنشیند

ایستادگی ملت ایران تا فتح قله های بلند

رئیس جمهور گفت: ملت ایران تا فتح قله های بلند ایستاده است.

 آقای احمدی نژاد در ادامه مراسم بهره برداری از سد بزرگ کارون چهار در جمع کارشناسان و متخصصان و مجریان این طرح با اشاره به واقعه ای که آمریکایی‌ها حدود80 سال پیش در دره ای در استان اردبیل ایجاد کردند، گفت: آنها در زمانی که خود مزارع صدها هزار هکتاری گردو را در‌ آمریکا ایجاد می کردند در ایران اعلام کردند که تنه درخت گردو را به چهار برابر قیمت می خرند.

وی افزود: این مسئله موجب شد همه درخت های گردوی منطقه از بین برود و آمریکایی‌ها منابع ما را نابود کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نگاه آنها به ما این گونه است و انتظار دارند ما هیچ چیزی نداشته باشیم و دستمان به سمت آنها دراز باشد.

رئیس جمهور با بیان این که دست آمریکایی‌ها از دامن ملت ایران کوتاه شده است، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند شیره جان ملت ها را بمکند و ببرند.

آقای احمدی نژاد اظهار داشت: باید همت کنیم ایران را بسازیم زیرا جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان بالاترین جایگاه ها و همه شرایط برای رسیدن به قله پیشرفت فراهم است.

رئیس جمهور تاکید کرد: بهترین مردم، فرهنگ، ظرفیت های انسانی و منابع طبیعی در اختیار ملت ایران است و همه باید تلاش کنیم از ظرفیت و منابع درست و در جهت پیشرفت کشور استفاده کنیم.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: این امکان پذیر است اما آنها می خواهند ما را غافل کنند.

رئیس جمهور با بیان این که آنها برای این که حواس ملت ایران را از مسیر عزت و سربلندی منحرف کنند اطراف ما آتش روشن کرده اند، گفت: به آنان می‌گوییم گرچه شما با همه توان تلاش می‌کنید اما بدانید مانند گذشته تلاشتان بی ثمر خواهد بود و بار دیگر اشتباه       می‌کنید.

آقای احمدی نژاد افزود: آن زمانی که شما قدرتمند بودید، ملت ایران با دست خالی همه شما را پس زد؛ امروز موقعیت ها جابه جا شده و ایران از نظر اقتدار در رتبه بالایی قرار گرفته است.

رئیس جمهور اضافه کرد: شما دیگر در دنیا کاره ای نیستید و رو به سرازیری هستید.

آقای احمدی نژاد گفت: یک راه برای نجات دارید و آن احترام به حقوق ملت هاست.

رئیس جمهور با بیان این که دغل کاری مشکلی را از شما حل نمی کند افزود: از طرفی مشتی صهیونیست را به جان ملت منطقه می اندازید و از طرف دیگر قیافه میانجی به خود می‌گیرید.

آقای احمدی نژاد اظهار داشت: آن دوره که یک مشت نادان در منطقه فریب شما را بخورند گذشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: چرا جلوی وحشی گری این بی هویت ها و بی فرهنگ ها را     نمی‌گیرید و حمایتشان می‌کنید.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: برخی از شما با آنها رودربایستی دارید و به آنها بدهکار هستید و پول و رسانه هایتان در دست آنهاست و حزب هایتان را تغذیه می‌کنند اما بیایید و یکبار تصمیم بگیرید و خودتان را از دست آنان نجات دهید.

رئیس جمهور گفت: نمی‌گوییم بر ضد آنها موضع گیری کنید زیرا نمی توانید و اکنون در همه دنیای غرب رجل سیاسی وجود ندارد که در مقابل صهیونیست های فاسد بایستد.

آقای احمدی نژاد با بیان این که صهیونیست ها بر ملت‌های اروپایی و آمریکایی مسلط شده و آنها را با اقدامات جنایتکارانه تحقیر کرده اند، افزود: ما سطح توقع خود را از شما پایین   می‌آوریم و نمی‌گوییم با این جنایت ها که به حکم وظیفه انسانی باید با آن مقابله کنید برخورد کنید؛ اما می‌گوییم سکوت کنید و دست حمایت خود را از پشت صهیونیست ها بردارید.

وی ادامه داد: شما تروریست به امارات می فرستید که فردی را که از وطن، خانواده و شرف خود دفاع می کند ترور کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: شما از جنایتکاری که در شرق ایران مردم را می کشد حمایت   می‌کنید و برای وی هورا می‌کشید.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: آن جانی سر مردم را در جاده ها می برد و شما فیلم آن را پخش می‌کنید؛ آیا آن جانی دارد برای دموکراسی می‌جنگد؟

رئیس جمهور افزود: چطور از این جنایتکار حمایت کردید و اگر امروز ملت ایران همه شما را در جنایت های او شریک بداند آیا کار گزافه ای کرده است؟

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: چرا او را تشویق، حمایت و پشتیبانی اطلاعاتی کردید؟ زیرا اکنون همه این مسایل را گفته است که چه خبر است.

رئیس جمهور اظهار داشت: او را به بمب گذاری و آدم کشی تشویق کردید اما دیگر دوره این مسایل تمام شده است.

آقای احمدی نژاد خطاب به غربی ها گفت: به شما نصیحت می کنیم که ما دوست داریم محترم باشید و طعم محبت به دیگران را بچشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دولت های شما منفورترین دولت ها نزد ملت ها هستند، تصریح کرد: اگر می‌خواهید چهره دولت هایتان ترمیم شود راهش این است که دست حمایت خود را از پشت جنایتکاران بردارید.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه هرجای دنیا جنایتکاری است مورد حمایت غربی‌ها قرار دارد افزود: هرجا مواد مخدر، ترور، آدم کشی، تحریم، جنگ، فساد و تبلیغات علیه ملت ها وجود دارد شما حضور دارید.

رئیس جمهور گفت: این نصیحت دعوت و دلسوزی است و خیال نکنید با تجاوز به حریم مسجدالاقصی نجات پیدا می کنند.

آقای احمدی نژاد گفت: هر جنایتی که مرتکب می شوند یک قدم خود را به مرگ نزدیک تر می‌کنند؛‌ چرا نمی فهمند؟

رئیس جمهور افزود: آنان در سرازیری حرکت می کنند که انتهای آن دره هولناکی است که هرچه بیشتر پیش روند به مرگ نزدیکتر می‌شوند.

آقای احمدی نژاد خطاب به غربی‌ها گفت: این هشدار و کمک به شماست و رفتارتان را اصلاح کنید.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر گوش ندهید سنت الهی شما را به جنایتکاران، فرعون‌ها، نمرودها و آدم کش های تاریخ ملحق می‌کند.

آقای احمدی نژاد افزود: ملت ایران به فضل الهی هوشیار و بیدار است و همبستگی، عزم، همت، هوشمندی، یکپارچگی و همدلی این ملت در تاریخ بی نظیر است.

کد خبر 103846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز