دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی- محمد‌علی بدری: «جمهوری اسلامی ایران بر امانت‌گذاری 1200کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی‌شده (LEU) در ترکیه موافقت می‌کند.»

این عبارت بخشی از بیانیه‌ای است که دیروز پس از 18 ساعت گفت‌وگوی دیپلماتیک، با حضور نخست‌وزیر ترکیه، رئیس‌جمهور برزیل و با میزبانی محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در تهران امضا شد.

براساس بند 5 این بیانیه که به امضای وزیران امورخارجه 3‌کشور رسید و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران نسخه‌ای از آن را در اختیار روزنامه همشهری گذاشت، این مواد (LEU) در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت و ایران و آژانس امکان نظاره‌گری بر نگهداری ایمن از این مواد (LEU) را در ترکیه دارند.

این بیانیه پس از دیدار و گفت‌وگوی سه‌جانبه صبحگاه دیروز در یکی از سالن‌های جانبی سالن کنفرانس سران امضا شد.

هیأت‌هایی با 3زبان

در این گفت‌وگوها، محمود احمدی‌نژاد هیات ایرانی را به‌عنوان میزبان سرپرستی می‌کرد که در آن منوچهر متکی وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حضور داشتند.

رجب‌طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز که با تغییر در برنامه سفر به جمهوری آذربایجان، نیمه‌شب دوشنبه با استقبال حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش‌وپرورش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد، احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه و نانر یلدیز وزیر انرژی کشورش را در کنار خود د‌اشت.

صبح زود اوغلو زنگ زد

نخست‌وزیر ترکیه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمیر در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبادل سوخت در خاک ترکیه انجام می‌شود؟ پاسخ داد: به‌منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می‌روم.

وی از دریافت خبری مهم از تهران سخن به میان آورد و درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفت: صبح زود داوود اوغلو وزیر امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل‌قبولی رسیده است. من قرار بود به جمهوری آذربایجان بروم ولی تصیم گرفتم حالا که بحث هسته‌ای به این مرحله رسیده، پس از گرفتن نتایج لازم از ایران، سفرم را ادامه دهم.

اردوغان معتقد است: پیش از این ایران در آستانه تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت قرار داشت که با شروع این ملاقات‌ها، تصمیم‌ برای اعمال تحریم به تعویق افتاد. شنبه هفته جاری رسانه‌های ترکیه از لغو سفر اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به تهران برای گفت‌وگوهای سه‌جانبه خبر داده بودند. لولا داسیلوا نیز که یک روز زودتر با کاروانی 300نفره و برنامه‌ای مفصل از دیدارها و گفت‌وگوها در تهران بود، امضای بیانیه تهران را به سلسیو آموریم وزیر امورخارجه کشورش سپرد.

یک فرصت 7 روزه

در بند 6 بیانیه سه‌جانبه تهران که در فضایی پرشعف برای سه‌طرف گفت‌وگو امضا شد، آمده است: ایران ظرف 7 روز از تاریخ این بیانیه از طریق کانال‌های رسمی به‌طور کتبی درخصوص توافقش با آنچه در بالا ذکر شد به آژانس اطلاع خواهد داد.

به محض پاسخ مثبت گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) جزئیات بیشتر این تبادل از طریق یک توافق کتبی و ترتیبات مقتضی میان ایران و گروه وین که خود را به‌ویژه به تحویل 120‌کیلوگرم سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران متعهد می‌کنند، تشریح خواهد شد.

منتظر جزئیات بیشتر

اما پس از انتشار خبر نشست تهران و متن بیانیه سه‌جانبه تهران، یک سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: ‌ما باید منتظر جزئیات کامل این توافق باشیم. به گزارش رویترز، این سخنگو تاکید کرد که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای دیدار با مقامات ایران برای یافتن راه‌حل کامل مسئله هسته‌ای ایران آماده است.

او درباره بیانیه تهران تأکید کرد: این نشست درحالی‌که گام مثبتی در مسیر صحیح است به‌طور کامل به مسئله برنامه هسته‌ای ایران نمی‌پردازد. این سخنگو ادامه داد: بسیای از سؤالات مطرح شده از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین و اعضای شورای امنیت همچنان باید پاسخ داده شود.

جزئیات، در گرو موافقت گروه وین

این در حالی است که در بند 7 و 8 بیانیه دیروز تهران نوشته شده است: وقتی گروه وین تعهدش را به این شرط اعلام کند، آنگاه هر دو طرف خود را به اجرای توافق مذکور در ماده 6 متعهد خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی‌اش را – طبق این بیانیه – برای به امانت گذاشتن 1200 کیلوگرم  اورانیوم با غنای پایین ظرف یک ماه اعلام کرد.

درصورتی که مفاد این بیانیه رعایت نشود، ترکیه به محض درخواست ایران، اورانیوم با غنای پایین ایران را فورا و بدون قید و شرط به ایران بازخواهدگرداند.

باید دقیقا متوجه شویم

در دیگر سو، وزیر امورخارجه فرانسه گفت که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل باید نخستین نهادی باشد که به توافق ایران برای ارسال سوخت هسته‌ای به ترکیه برای غنی‌سازی بیشتر پاسخ بدهد.

برنارد کوشنر با بیان اینکه هنوز متن این توافق را ندیده است، به خبرگزاری فرانسه و رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: پاسخگویی به آن (بیانیه سه‌جانبه تهران) به‌عهده ما نیست بلکه بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آلمان نیز اعلام کرد که هیچ‌چیزی نمی‌تواند جایگزین توافق میان ایران و آژانس شود.

همچنین به گزارش رویترز، سخنگوی دولت آلمان در پاسخی محتاطانه به بیانیه سه‌جانبه تهران گفت که آلمان می‌خواهد جزئیات توافق تبادل سوخت هسته‌ای میان ایران، برزیل و ترکیه را متوجه شود. سخنگوی دولت آلمان در نشست خبری هفتگی‌اش تاکید کرد: قبل از هر چیز ما باید دقیقا متوجه شویم در تهران درباره چه چیزی توافق شده است.

از طرف گروه وین نیامده‌ایم

  محمود احمدی‌نژاد با اشاره به نشست سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران گفت: امیدوارم 1+5 هم با صداقت و با احترام و عدالت وارد گفت‌وگوها شوند و به کار بزرگی که در تهران آغاز شده توجه کنند و با این مسیری که در برابر بشریت بازشده همراه شوند.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: اورانیوم امانت‌داده شده ایران در دست‌های مطمئن قرار می‌گیرد. رجب طیب اردوغان با اشاره به بیانیه تهران گفت: اجرای آن بسته به انجام توافقات خاص میان ایران و گروه ‌١+‌٥ است.

وزیر امور خارجه برزیل پس از نشست سه جانبه تهران تاکید کرد: این بیانیه گامی مهم در تحقق اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. سلسیوآموریم در پاسخ به پرسشی درباره تضمین‌های مورد خواست گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) برای تبادل سوخت گفت: اگر چه ما از طرف گروه وین وارد مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نشده‌ایم اما با همکاری ترکیه و ایران به توافقی منطقی دست یافته‌ایم که می‌تواند در حل مناقشه هسته‌ای ایران مؤثر باشد.

کد خبر 107592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز