همشهری آنلاین: 234 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از توافق سه‌جانبه تبادل سوخت هسته‌ای میان تهران و دو کشور برزیل و ترکیه حمایت کردند.

به گزارش ایرنا،حسن غفوری‌فرد،عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه این بیانیه را قرائت کرد.

متن بیانیه 234 نماینده مجلس به شرح زیر است:

فناوری هسته‌ای ایران که نتیجه مجاهدات علمی و فنی نیروهای مبتکر و اطلاعاتی در طول چند دهه گذشته و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، دستاوردی ملی و ارزشمند برای ملت محسوب می‌شود و صیانت از این امر وظیفه همگانی خواهد بود.

در سال‌های گذشته که استکبار جهانی تلاش بسیار کرد تا از راه‌های مختلف ایران را از این مسیر عزتمند منحرف نمایند،عمدتا از دو روش بهره جستند؛ نخست با فریبکاری و تعهدات توخالی توانستند باعث تعلیق موقت حرکت فنی هسته‌ای کشور شوند که در این زمینه به‌رغم حسن نیت ایران، غرب چهره غیرمتعهدانه‌ای از خود نشان داد. روش دوم، قدرت نمایی از طریق نهادهای تحت سلطه خود مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد به قصد ایجاد هراس در اراده ملت و دولت ایران بود که در این جهت هم برخلاف علم به ناموفق بودن به اقدامات ایذایی خود ادامه داده است.

اینک آمریکا و چند کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مقابل آزمونی دیگر قرار دارند می‌توانند از توافق تهران به عنوان یک فرصت جهت اصلاح برخی اقدامات خصمانه قبلی خود و ایجاد مسیر منطقی همکاری بهره بگیرند چرا که جمهوری اسلامی ایران در این توافق حداکثر حسن نیت و انعطاف خویش را نشان داده است.

دراین حالت،توافق تهران اگر به درستی هدایت شود، می‌تواند مبنایی برای تعامل مثبت قرار بگیرد.

البته دولت نیز که همواره در این زمینه محکم و منطقی رفتار کرده نیز موظف است در کنار حسن نیت و برخورد مثبت،با هوشیاری و دقت در مذاکرات آتی لغو قطعنامه ‌های ایرانی گذشته و اقدامات عینی برای کمک به پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را مطالبه کند و بدون گرفتن تعهد کافی در این زمینه‌ها و بدون طراحی گام به گام،اقدام یک‌سویه‌ای انجام ندهد.

چنانچه طرف مقابل قصد زیاده‌خواهی مواد و واگذاری تعهدات خویش به زمان‌های غیرمشخص را داشته باشد، این امر نشانگر همان روش‌های منسوخ گذشته بوده و فرصتی را در تعامل با ایران از دست داده است و پاسخ دولت باید در حد انتظار و هوشیاری ملت انقلابی ایران باشد.

مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت موضوع هسته‌ای با حساسیت کافی این فرایند را رصد کرده و به عنوان نمایندگان ملت پشتیبان دولت و پیگیر صیانت از حقوق ملی خواهد بود.

کد خبر 107656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز