همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با توصیه به آمریکا در خصوص مطالعه بیانیه تهران قبل از تلاش برای تحریم ایران گفت: بیانیه تهران به منزله عقب نشینی ایران نیست.

به گزارش ایلنا، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در رابطه با اظهارات اخیر سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ما منتظر ارائه تقاضانامه کتبی ایران در مورد سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران هستیم گفت: براساس بندی که در بیانیه سه جانبه به آن اشاره شده است ایران ظرف مدت یک هفته درخواست رسمی خود را به آژانس ارائه خواهد داد. این اقدام از سوی مراجع ذی‌ربط و نماینده سازمان انرژی اتمی ایران صورت می‌گیرد و کانال‌های دیپلماتیک خود را طی خواهد کرد.

وی همچنین در رابطه با این موضوع که ایران انتظار دارد ظرف چه مدت زمانی پاسخ مورد نظر را از سوی اعضای گروه وین دریافت کند اظهار داشت: ما در بیانیه تهران زمانی را قید نکرده‌ایم اما گمان می‌کنیم با توجه به تاکیدی که اعضای این گروه برای مبادله سوخت داشته‌اند بلافاصله آمادگی‌شان را اعلام کنند و جامعه جهانی نیز منتظر پاسخ آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اظهارات اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بیانیه تهران را در مسیر کاهش تحریم‌ها موثر نمی‌داند گفت: به گمان ما زمان کوتاه بود و مسئولین این کشور زمان کافی برای دقت در مورد مفاد بیانیه تهران را نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: توافقنامه‌ای که در آینده میان ایران و اعضای گروه وین که شامل کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است منعقد می‌شود زمینه را برای همکاری‌های هسته‌ای فراهم می‌کند و به گمان ما این اقدام در راستای همکاری‌های هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن حق ایران است.

مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که روزنامه‌های چینی بیانیه سه جانبه را عقب‌نشینی ایران از مواضع پیشین‌اش قلمداد کرده‌اند دیدگاه جنابعالی در این رابطه چیست گفت: برخی ممکن است این تصور را داشته باشند که بیانیه تهران نوعی عقب‌نشینی بوده است اما آنچه ما اعلام کرده‌ایم آمادگی برای مبادله سوخت 3.5 درصد با 20 درصد بود علاوه بر آن این بیانیه دارای نکات دیگری چون حق داشتن ایران از چرخه سوخت هسته‌ای نیز است.

وی همچنین در مورد امکان اعمال تحریم‌ها پس از بیانیه تهران نیز گفت: گمان می‌کنیم به دلیل آنکه فضای روابط دوستانه فراهم شده است بحث تحریم‌ها به کنار می‌رود چراکه برخوردهای غیرسازنده و تخریبی در این دوره دیگر جایگاهی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که ترکیه و برزیل چه امتیازی از میانجی‌گری برای دریافت سوخت رآکتور تهران دریافت می‌کنند نیز اظهار داشت: مهمترین دستاورد برای هر سه کشور آن است که می‌توانند نقش مستقلی در عرصه بین‌الملل و حرکت‌های جهانی داشته باشند؛ ما به سمتی پیش می‌رویم که دیگر چند کشور خاص نمی‌توانند برای سایر کشورها تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین در رابطه با این موضوع که اگر در روند مبادله نارضایتی از اقدام گروه 1+5 نسبت به صدور قطعنامه تحریمی به وجود آید ایران به چه شکل رفتار خواهد کرد گفت: بیاید در مورد مسائل مثبت فکر کنیم چراکه در حال حاضر بهانه ای برای صدور قطعنامه وجود ندارد و ما انتظار داریم از بیانیه تهران استقبال شود اما در صورت برخورد غیرمنطقی تمام تلاشمان این است که فضا به سمت صحیحی پیش رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در رابطه با زمان دیدار جلیلی با دبیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: تاریخ این دیدار هنوز مشخص نشده است.

مهمانپرست همچنین با اشاره به پروسه طرح درخواست ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اظهار داشت: در آن دوره پس از طرح درخواست ایران و مشکلاتی که در روند دستیابی ایران به سوخت مورد نظرش انجام شد مقامات برخی کشورها اعلام کردند که ما روند دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را یکسال به عقب انداختیم.

وی افزود: کشورهای مورد نظر برخوردی صادقانه که نشان‌دهنده جدیت طرف مقابل برای مبادله سوخت باشد نداشتند به همین دلیل ما اعلام کردیم که نیازمند ارائه تضمین‌های جدی برای مبادله سوخت هستیم؛ بحث‌های مختلفی در آن مقطع زمانی مطرح شد و ما مشاهده کردیم که در حال از دست دادن زمان هستیم چراکه رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز به سوخت دارد بنابراین تصمیم به تولید سوخت در داخل کشور گرفتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشنهادی که از برخی کشورها برای مبادله سوخت مطرح شده بود گفت: یکی از جمله پیشنهاداتی که مطرح شد از سوی کشورهای ترکیه و برزیل بود که رابطه خوبی با ما دارند و به نظر می‌رسد که توانایی دستیابی به تفاهم کلی نیز در میان این کشورها وجود داشت.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در حاشیه نشست گروه 15 با این کشورها صورت گرفت و به نظر رسید که به تفاهم نزدیک شده‌ایم و می‌توان آن را در سطح بالاتری مطرح کرد از این رو صبح دیروز نشستی تحت عنوان صبحانه کاری با روسای جمهور، وزرای خارجه و مسئولین عالی‌رتبه ایران و ترکیه و برزیل تشکیل شد و بحث‌های مختلفی را مطرح کردند که در نهایت بیانیه‌ای 10 ماده‌ای با توافق طرفین به امضای وزرای خارجه سه کشور رسید.

مهمانپرست تاکید کرد: از جمله نکات مهم بیانیه سه‌جانبه پایبندی به ان‌پی‌تی، تلاش برای اجرای آن است و در بند دیگر نیز ذکر شده است که باید بستر لازم برای همکاری‌های بیشتر که منجر به ساخت نیروگاه‌ها می‌شود فراهم شود.

وی تصریح کرد: یکی از دیگر از بندهای این بیانیه نیز تاکید بر ایجاد فضای تعاملی به جای تقابلی است و اینکه نباید از فشارهای سیاسی و قطعنامه برای جلوگیری از احقاق حقوق کشورها استفاده شود و دیگر آنکه پس از امضای بیانیه سه‌جانبه توسط وزرای خارجه این کشورها ایران باید ظرف مدت 7 روز آمادگی خود را برای مبادله به آژانس اعلام کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: آژانس نیز پس از دریافت درخواست ایران باید آن را به همراه بیانیه سه‌جانبه به اعضای گروه وین ارائه دهد و ما اعلام می‌کنیم که براساس بندهای بیانیه سه‌جانبه آمادگی توافق با اعضای گروه وین و امضای توافقنامه کتبی با این کشورها که جزئیات مبادله سوخت را مشخص می‌کند را داریم.

وی متذکر شد: ایران انتظار دارد پس از ارسال نامه خود به آژانس گروه وین نیز به صورت کتبی موافقت خود را اعلام کنند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: دو نکته در بیانیه تهران ذکر شده است ابتدا اینکه ایران پس از ارائه 1200 کیلوگرم سوخت 3.5 درصد به ترکیه آماده دریافت 120 کیلوگرم سوخت 20 درصد طی مدت یک سال است و دیگر اینکه این سوخت در کشور ترکیه نگهداری می‌شود و حق نظارت آن نیز برعهده آژانس و ایران است؛ در تمام این مدت ما نظارت کامل بر نحوه نگهداری سوخت 3.5 درصد داریم و این اورانیوم متعلق به ماست تا زمانی که 120 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد را تحویل بگیریم. ضمانت سلامت سوخت ایران نیز برعهده ترکیه، برزیل و جامعه جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه جهانی واقف به حسن نیت ما برای مبادله سوخت هستند و براساس اخباری که پیش از حضور داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل در ایران نقل می‌شد این کشور حامل پیام‌هایی بود بنابراین ما اینطور تلقی می‌کنیم که امضای توافقنامه ایران، ترکیه و برزیل نشان‌دهنده خواست جامعه جهانی است و تضمینی که ما به دنبال آن بودیم نیز محقق شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه متذکر شد: البته در بیانیه تهران نیز تاکید شده است که اگر اعضای گروه وین خود را ملزم به رعایت تعهدات کتبی که به امضای اعضای این گروه و ایران می‌رسد نداند ما می‌توانیم نسبت به بازگرداندن سوخت 3.5 درصد وارد عمل شویم و ترکیه نیز خود را موظف به بازگرداندن این سوخت خواهد کرد اما در هر صورت ما گمان می‌کنیم که شرایط مورد نظر برای این تضمین‌ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما خوشبین به اجرای توافق ایران با جامعه جهانی برای دریافت سوخت هستیم و آن را احتمال قوی می‌دانیم؛ احتمال ضعیفی نیز وجود دارد که گروه وین به هر دلیلی آمادگی برای مبادله سوخت را نداشته باشد و در این صورت است که جامعه جهانی قضاوت خواهد کرد اقدامات انجام شده عملی در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به حقوقش بوده است.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بیانیه تهران قراردادی است که الزامی برای اجرای آن وجود دارد گفت: سیاست ما کاملا روشن است آنچه به امضا رسید یک بیانیه 10 بندی است که موضوعات مختلف را مورد تاکید قرار داده است؛ البته در عین بیانیه بودن آن ما در نامه‌ای به آژانس اعلام می‌کنیم که آمادگی مبادله سوخت را براساس این بیانیه داریم و منتظر امضای توافقنامه کتبی نیز هستیم؛ روح حاکم بر این بیانیه حاکم بر توافقنامه نهایی با گروه وین است و ضمن آنکه یک بیانیه تلقی می‌شود باید تمامی بندهای آن مورد توجه و اهتمام طرفین باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت توافق با اعضای گروه وین غنی‌سازی در خاک ایران ادامه خواهد داشت گفت: در این بیانیه موضوع مبادله سوخت مورد توافق بوده است که ما آن را حق طبیعی خود می‌دانیم و اگر اجرا شود سوخت رآکتور تهران تامین خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش آیا برای مبادله سوخت مصوبه مجلس مورد نیاز است آیا وزارت خارجه خود را ملزم به دریافت این مصوبه خواهد کرد اظهار داشت: این کار نیاز به مصوبه نمایندگان ندارد رآکتور تهران در حال کار است و تامین سوخت مورد نیاز آن از اولویت‌های ماست و اگر نیازی به مصوبه قانونی وجود داشته باشد باید در چارچوب آن صورت گیرد؛ در صورتی که نمایندگان ملاحظاتی را داشته باشند دولت خود را ملزم به اجرای آن می‌کند و اگر چنین موضوعی نباشد تامین سوخت رآکتور تهران جزو وظایف ماست که توسط سازمان انرژی اتمی باید تامین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا پس از مبادله سوخت 3.5 درصد با 20 درصد ایران همچنان به تولید سوخت 20 درصد ادامه می‌دهد گفت: انجام مبادله سوخت به این معناست که ما سوخت مورد نظر خود را دریافت کرده‌ایم.

کد خبر 107657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز