همشهری آنلاین: علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، گفت تبادل سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران باید در خاک ایران صورت گیرد

ولایتی که برای شرکت در مراسم شصتمین سالگرد برقراری روابط میان ایران و اندونزی به جاکارتا، پایتخت این کشور سفر کرده است افزود: ایران آماده است که بخشی از اورانیوم غنی شده بین ٥/٣ تا ٥ درصد را بدهد و در برابر آن اورانیوم با غنای ٢٠٪ برای رآکتور تهران تحویل بگیرد.


به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی وزیر امورخارجۀ پیشین کشورمان اصرار برخی کشورها مبنی‌بر مبادلۀ اورانیوم مورد نیاز ایران در خارج از این کشور را "سوء‌ظن برانگیز" خواند و گفت ایران مطمئن نیست که اگر مواد غنی شده‌ای را که با "خون دل" غنی‌سازی شده است در اختیار غربی‌ها بگذارد آنها به قول خود عمل کنند.

ولایتی در ادامۀ سخنان خود به فرانسه اشاره کرد و گفت به عنوان نمونه این کشور که در پیشنهاد اولیۀ مبادلۀ سوخت قرار بود اورانیوم کم غلظت ایران را از روسیه تحویل گرفته و با غنای ٢٠٪ به ایران برگرداند به دلیل عمل نکردن به وعده‌هایش در گذشته سابقۀ بدی نزد ایرانیان دارد.

ولایتی پس از متهم کردن فرانسه و آلمان به عمل نکردن به وعده‌هایشان در مقابل ایران، ارسال اورانیوم ایران به چین را نیز منتفی دانست و گفت اصولاً چه اصراری هست که مبادلۀ سوخت را به بیرون از ایران ببرند؟

وی گفت اورانیوم با غنای ٢٠٪ را به ایران بیاورند و اورانیوم کم غلظت ایران را تحویل بگیرند.

به عقیده علی اکبر ولایتی اصرار غربی‌ها نشان می‌دهد که حقه‌ای پشت این اصرار است و آن‌ها می‌خواهند این سرمایه را از کف ایران یبرون کنند.

ولایتی گفت: ” ایران آماده است که بخشی از اورانیوم غنی شده بین ٥/٣ تا ٥ درصد را بدهد و در برابر آن اورانیوم با غنای ٢٠٪ برای رآکتور تهران تحویل بگیرد. “

وزیر امورخارجۀ پیشین کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تهدید ایران به حملۀ هسته‌ای از سوی اوباما گفت: اوباما زبان نرم دیپلماسی پیچیده و اهریمنی آمریکا در رابطه با جهان اسلام است.
 
علی اکبر ولایتی گفت که پس از شکست سیاست و زبان خشن جرج بوش، "آقای اوباما را آوردند ولی پشت صحنۀ اوباما همان پشت صحنۀ بوش است".

ولایتی افزود: این که یک مسلمان‌زادۀ مسیحی شده را به روی کار بیاورند و او به مسلمانان چراغ سبز نشان دهد و در نوروز پیام نوروزی بدهد نشانۀ تغییر در سیاست آمریکا نیست.

کد خبر 106327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز