همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: ایران و برزیل مصمم هستند مسیر پیشرفت را با سرعت ادامه دهند

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در پایان چهارمین اجلاس بازرگانی ایران و برزیل با قدردانی از همه کسانی که با همکاری، همدلی و تلاش در مسیر پیشرفت دو کشور نقش سازنده ایفا می کنند، افزود: ایران و برزیل با اراده سیاسی بالا در این اجلاس حضور یافتند.

وی اضافه کرد: مبانی همکاری دو کشور بر پایه دوستی و عدالت است.

رئیس جمهور گفت: ما دو ملت و دو دولت هستیم که از جهات گوناگون مشترکات فراوانی دارند.

آقای احمدی نژاد افزود: هر دو ملت یگانه پرست و معتقد به ارزش های انسانی و هر دو دولت طرفدار عدالت و پاکی هستند.

 اراده کامل سیاسی ایران و برزیل برای توسعه همکاری ها

رئیس جمهور گفت: امروز اراده کامل سیاسی برای توسعه همکاری‌ها و تعمیق روابط میان ایران و برزیل در بالاترین سطح وجود دارد.

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش در پایان چهارمین اجلاس بازرگانی ایران و برزیل افزود: ما دو کشور با تاریخ طولانی و سرشار از حوادث بزرگ و کوچک هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: دو کشور در اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی مشترکات فراوانی دارند و هر دو مخالف تبعیض، تجاوز و ظلم و طرفدار صلح و آرامش هستند.

آقای احمدی نژاد با بیان این که هر دو کشور طرفدار پیشرفت، عدالت و صلح برای همه ملت ها هستند افزود: ملت و دولت ایران، پیشرفت و سربلندی برزیل را پیشرفت و سربلندی خود می داند و مطمئنیم دولت و ملت برزیل هم از پیشرفت ها و عزتمندی ملت ایران خوشحال می شوند.

رئیس جمهور گفت: هر دو کشور دارای مردمانی نجیب، پاک و پرتلاشند؛ گرچه از هم دوریم اما به لحاظ دیدگاه ها، اراده ها و دریافت از شرایط جهان بسیار نزدیکیم.

وی با بیان این که بنده و آقای داسیلوا دو دوست و برادر هستیم، افزود: گرچه ایران و برزیل به لحاظ جغرافیا فاصله دارند اما قلب های ما و دولت های ما بسیار به هم نزدیک است.

ما تصمیم به همکاری های بلندمدت و راهبردی داریم

رئیس جمهورکشورمان در ادامه سخنان خود درپایان چهارمین اجلاس بازرگانی ایران و برزیل گفت: امروز بعد از سفر بنده به برزیل که آغاز مشارکت ، برنامه ریزی و نزدیک شدن دیدگاه ها و دل ها به هم بود، شاهد حضورآقای رئیس جمهور و مجموعه همراه در ایران هستیم.

آقای احمدی نژاد افزود: حضور آقای لولا رئیس جمهور، آغاز عملی توسعه سریع و گسترده همکاری هاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما تصمیم به همکاری های بلندمدت و راهبردی داریم گفت: در واقع برزیل در قلب امریکای جنوبی و ایران در قلب خاورمیانه و در نقطه اتصال آفریقا و آسیا دارای شرایط منحصر به فرد و فرصت های استثنایی و نقش تعیین کننده است.

آقای احمدی نژاد افزود: ما امروز مصمم هستیم با نگاه راهبردی پایه های مستحکم روابط گسترده و درازمدت را برپا کنیم.

رئیس جمهور گفت: البته سطح و حجم روابط، متناسب با توانمندی ها و استعدادهای دو کشور و مورد رضایت نیست.

آقای احمدی نژاد افزود: استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور بسیار گسترده و متنوع است.

رئیس جمهور گفت: در کشاورزی، صنعت، فناوری، ارتباطات، فرهنگ، انرژی، بهداشت و درمان، ساخت نیروگاه‌ها ، سدها و شبکه‌ها، گردشگری، حمل و نقل هوایی و دریایی، و در همه زمینه های تجاری ظرفیت ها و فرصت های فراوانی داریم.

 روابط دو جانبه و چند جانبه راه گریز از بحران‌ها

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در پایان اجلاس بازرگانی ایران و برزیل گفت: ما تصمیم گرفتیم در مرحله اول سطح روابط را در یک سال به معادل 10 میلیارد دلار ارتقاء دهیم و این سقف را در گام های بعدی بالاتر ببریم.

آقای احمدی نژاد افزود: همکاری های ما نه تنها به نفع دو ملت است بلکه به نفع صلح و امنیت جهانی است.

وی گفت: ما می توانیم به کمک هم الگویی متعالی از همکاری های سازنده بر پایه دوستی و عدالت را به نمایش بگذاریم.

رئیس جمهور افزود: البته ما هنوز در ابتدای راهیم و تازه یکدیگر را پیدا کرده ایم اگر چه روابط سیاسی ما بیش از 100 سال سابقه دارد اما در عرصه مناسبات دو جانبه و بین‌الملل دوستان قدیمی هستیم که به تازگی یکدیگر را پیدا کرده‌ایم.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه باید با استعدادهای هم آشنا شویم، گفت: من از اتاق‌های بازرگانی، سفرا و مسئولان رابط تجاری درخواست می کنم با انتشار کتاب‌ها، بروشورها و برپایی نمایشگاه ها، فرصت‌ها و امکانات دو کشور را به خوبی معرفی کنند.

وی افزود: ما باید به نقطه مطلوب دسترسی پیدا کنیم و شما اصحاب صنعت و تجارت پیش قراولان حرکت به سوی آن قله زیبا هستید.

رئیس جمهور گفت: ایران همه توان و استعداد خود را برای توسعه روابط به کار خواهد گرفت.

آقای احمدی نژاد افزود: مطمئن هستم آقای رئیس جمهور، دولت و بخش اقتصادی برزیل هم همه توان خود را برای تحقق این اهداف به کار خواهند گرفت.

وی گفت: ما می توانیم بهترین روابط را داشته باشیم به خصوص در شرایط امروز جهان که اقتصاد سرمایه داری و مناسبات سرمایه داری به پایان راه رسیده است و نه تنها در عرصه اقتصاد بلکه در مدیریت سیاسی و امنیتی جهان هم با مشکلات جدی مواجه شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: ساز و کارهای اقتصادی حاکم بر جهان، ارزها و پول‌های غالب بر مناسبات اقتصادی به طور یک جانبه علیه ملت های ما و به نفع کشورهای معدود عمل   می‌کند.

وی افزود: در شرایطی که بحران های اقتصادی و انتقال مشکلات نظام سرمایه داری به ملت های مستقل و در حال پیشرفت مثل برزیل و ایران بیشتر و بیشتر می شود، طراحی روابط و همکاری مستقل دو جانبه و چند جانبه، راه گریزی از انتقال بحران و مشکلات به کشورهای ماست.

نظام حاکم بر اقتصاد جهان نامطمئن است

رئیس جمهور گفت: نظام حاکم بر اقتصاد جهان به شدت نامطمئن است.

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش در اجلاس بازرگانی ایران و برزیل افزود: درحالی که نظام سلطه برای اقتصاد کشورهای در حال پیشرفت ضریب ریسک بسیار بالایی معرفی می کند، در کشورهای مرکز سرمایه داری که بالاترین خطر را برای سرمایه های مردم ایجاد کرده اند دائماً نشانه های اطمینان بخش معرفی می شود.

وی اضافه کرد: علت شکست آنها اینست که اساس روابط را بر سهم خواهی هر چه بیشتر و سودآوری حداکثری به هر قیمت و با هر روشی حتی با فریبکاری قرار داده‌اند.

رئیس جمهور گفت: همکاری‌های ما و کشورهایی مثل ما در واقع راه نجات اقتصاد مستقل ملت‌های ماست.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: این راهی است که در آن آسیب کمتری تحمل می کنیم و سود بیشتری خواهیم برد.

رئیس جمهور گفت: روابط ما باید بر اساس دوستی و عدالت باشد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ما باید بر اساس منافع ملی دو کشور مناسبات اقتصادی را تنظیم کنیم، افزود: نیازمند سیستم های اقتصادی جدیدی هستیم و باید سیاست های مالی، پولی و بانکی خارج از نظام سلطه را طراحی کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: هر مقدار ارتباط خود را با پول ها و ارزهای رایج جهان کاهش دهیم در واقع از ثروت و ذخایر ملی خود صیانت کرده‌ایم.

آقای احمدی نژاد با اشاره به همکاری های ایران و برزیل گفت: همکاری های دو کشور باید به طور گسترده پیگیری و عملی شود.

رئیس جمهور افزود: باید مشکلات اداری میان روابط دو کشور برطرف شود.

آقای احمدی نژاد گفت: جمهوری اسلامی ایران خط اعتباری را برای واردات کالاهایی که از ایران به برزیل صادر می شود، ایجاد کرده است و کمک خواهیم کرد که تسهیلات بانکی، گردش و تبادلات آسان سرمایه برقرار شود.

رئیس جمهور افزود: باید خطوط حمل و نقل بین دو کشور را فعال کنیم تا کالاها به راحتی و با هزینه کمتری میان دو کشور مبادله شود.

آقای احمدی نژاد گفت: اگر موانع گمرکی، مالیات مضاعف و مشکلات اداری برطرف شود کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

رئیس جمهور افزود: امروز ایران و برزیل به عنوان دو کشور بزرگ، به سرعت در حال تبدیل شدن به قطب های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جهان هستند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: گسترش روابط ایران و برزیل نه تنها به نفع دو ملت بلکه پایه توسعه در روابط مستقل و عادلانه و دوستانه میان کشورهای در حال پیشرفت و مستقل است.

اثر تعیین کننده همکاری ایران و برزیل در ایجاد نظم جدید عادلانه

رئیس جمهور گفت: مطمئنم همکاری‌های ایران و برزیل در برپایی نظم جدید عادلانه و انسانی، اثری تعیین کننده خواهد داشت.

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش در چهارمین اجلاس بازرگانی ایران و برزیل افزود: همکاری‌های ما برضد هیچ کشور و ملتی نیست.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با همت بلند و با حمایت های جناب آقای داسیلوا، دولت برزیل‌، بنده و همکارانم در دولت جمهوری اسلامی ایران شاهد گسترش روزافزون روابط باشیم.

آقای احمدی نژاد افزود: از اصحاب اقتصادی ، سرمایه گذاری و تجارت دعوت می‌کنم که زمان بیشتری برای ماندن در ایران اختصاص دهند و از مناطق دیگر کشور ما دیدن کنند.

رئیس جمهور گفت: تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و مشهد شهرهای بزرگ و مراکز اقتصادی، فرهنگی، هنری و میراث تاریخی ایران هستند و اطمینان می دهم از طولانی شدن سفر، پشیمان نخواهید شد.

آقای احمدی نژاد افزود: ایرانی ها مانند مردم برزیل میهمان نواز و میهمان دوست هستند.

رئیس جمهور گفت: از آقای داسیلوا رئیس جمهور برزیل به علت سفر به ایران، نگاه بسیار روشن، شفاف و مستقلش به مناسبات جهانی و نگرش او که بر پایه عدالت و دوستی است، تشکر می کنم.

آقای احمدی نژاد افزود:بعضی مطالب را ممکن است یک شخصیت نتواند درباره خود بیان کند اما دیگران می‌توانند بیان کنند؛ من آقای لولا را شخصیتی یافتم که در زندگی، مستقل و متکی به خود حرکت کرده است به همین سبب‌، آقای داسیلوا به این درجه از اثرگذاری در برزیل و دنیا رسیده است.

رییس جمهور اضافه کرد: من او را شخصیتی یافتم که همه آسیب ها، ضعف ها و نابسامانی های نظام ناعادلانه حاکم بر جهان را به خوبی دریافت کرده است.

رئیس جمهور گفت: من آقای داسیلوا را شخصیتی یافتم که با همه وجود علاقه مند و در تلاش است تا ملت برزیل را به جایگاه شایسته خود در جهان نائل کند.

آقای احمدی نژاد افزود: این شخصیت در تلاش است از عزت، اعتبار و

توانمندی های برزیل و خودشان برای اصلاح مناسبات حاکم بر جهان استفاده کند و

این دیدگاه ها و ویژگی‌ها برای ملت ایران بسیار ارزنده و محترم است بنابراین ملت ایران برای آقای داسیلوا احترام بسیاری قائل است.

آقای احمدی نژاد در پایان گفت: از سفر آقای داسیلوا، حوصله و تشویق او و نیز همه شما که برای خدمت به ملت هایتان و اعتلای آن ها و نیز برای صلح، آزادی، پیشرفت، عدالت، اقتصاد عادلانه، رفع فقر و توسعه و رفاه تلاش می کنیم تشکر می کنم.

کد خبر 107556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز