همشهری آنلاین: دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که پوتین به پاریس اعلام کرده است که به دنبال تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران، مسکو تحویل موشک‌های اس ـ300 به ایران را متوقف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، به دنبال گفت‌وگوی وی در روز جمعه با ولادیمیر پوتین ـ نخست‌وزیر روسیه ـ اعلام کرد که پوتین تایید کرد که روسیه از تحویل موشک‌های اس ـ300 به ایران خودداری خواهد کرد.

این در حالی است که روسیه پیش از آن بر حق خود برای ارائه این موشک‌ها به ایران تاکید کرده بود و گفته بود که از آن جا که قرارداد تحویل این موشک‌ ها به تهران پیش از قطعنامه جدید ضدایرانی امضا شده بود، مسکو حق دارد به وظیفه خود در قبال این قرارداد عمل کند.

یک سخنگوی سارکوزی به نقل از پوتین گفت که ایران از این بابت بسیار ناراحت است و می‌خواهد اقداماتی تنبیهی را علیه مسکو اعمال کند.

یک منبع کرملین در گفت‌وگو با رویتر مدعی شد که موشک‌های اس ـ300 تحت پوشش تحریم‌های جدید سازمان ملل قرار می‌گیرد.

دیپلمات‌های شورای امنیت گفتند که درخواست قطعنامه جدید علیه ایران در زمینه "هوشیاری و محدودیت" کشورهای عضو سازمان ملل در زمینه فروش سلاح به ایران به این مفهوم است که مسکو تشویق شده است موشک‌های اس‌ ـ300 را به ایران تحویل ندهد.

این در حالی است که پنج‌شنبه گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این موضع روسیه را که قطعنامه جدید شورای امنیت شامل حال فروش سیستم‌های دفاع موشکی اس ـ 300 به ایران نمی‌شود تایید، اما از آن چه "خویشتنداری" روسیه در تحویل ندادن این موشک پیشرفته به ایران خوانده، قدردانی کرده است!

 سرگئی لاورف ـ وزیر امور خارجه روسیه ـ گفته است تحریم‌های اخیر شورای امنیت علیه ایران فروش موشک‌های پیشرفته اس ـ 300 را منع نمی کند و این درحالی است که روسیه تاکنون به دلایل واهی از تحویل موشک اس ـ 300 طبق تعهداتش به ایران خودداری کرده است.

براساس گزارش بی.بی.سی، پی جی کراولی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ـ پنج شنبه (10 ژوئن) این موضع روسیه را تایید کرد ولی یادآور شد که قطعنامه شورای امنیت برای نخستین‌بار از دولت‌ها می‌خواهد که در انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی دیگر به ایران احتیاط و خویشتنداری کنند.

او همچنین گفت: "ما از خویشتنداری روسیه در انتقال سیستم‌های موشکی اس ـ 300 به ایران قدردانی می‌کنیم."

خبرگزاری روسی اینترفکس پیش‌تر به نقل از یک مقام روسیه اعلام کرده بود قطعنامه اخیر شورای امنیت به مسکو اجازه نمی‌دهد سیستم‌های دفاع موشکی اس ـ300 را به تهران بفروشد، اما لاوروف که در تاشکند ـ پایتخت ازبکستان ـ با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: این موشک های ضدهوایی جنبه دفاعی دارد و در قطعنامه شورای امنیت که تنها فروش سلاح‌های تهاجمی را به ایران ممنوع کرده، ذکر نشده است.

سرگئی لاورف هم‌چنین گفت مذاکراتی با مقام‌های ایران برای ساخت چند نیروگاه هسته‌یی دیگر در این کشور در جریان است.

موشک‌های اس ـ300 یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدهوایی در جهان است. این موشک می‌تواند 100 هدف را در آسمان ردیابی کند.جدیدترین نوع این موشک‌ها بین 10 تا 27 کیلومتر برد دارند و می‌توانند هواپیما و موشک‌های بالستیک را از فاصله 300 متر تا 195 کیلومتری از زمین هدف قرار دهند.

کد خبر 109498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز