همشهری آنلاین: وزارت خارجه روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد که تحریم‌های اخیر به نیروگاه اتمی بوشهر مربوط نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده است که تحریم‌ها به نیروگاه اتمی بوشهر مربوط نمی‌شوند. بر اساس این اطلاعیه، انتظار می‌رود که احداث نیروگاه اتمی بوشهر در ماه آگوست سال جاری میلادی به پایان برسد.

درباره تحویل سیستم‌های پدافند موشکی S-300 به ایران نیز وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این سیستم‌ها تحت تحریم‌های شورای امنیت قرار گرفته‌اند.

«ولادیمیر پوتین»، نخست‌وزیر روسیه پیش از این در پایان مذاکره با «رجب طیب اردوغان»، همتای ترک خود در استانبول اعلام کرده بود که نیروگاه اتمی بوشهر در ماه آگوست راه‌اندازی می‌شود.

نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاواتی و از نوع آب سبک است که در 15 کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. احداث این نیروگاه در سال 1974 میلادی با کمک یک شرکت آلمانی آغاز شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در 25 اگوست سال 1992 میلادی تهران و مسکو توافق‌نامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که براساس آن شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» هشتم ژانویه سال 1995 میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را برعهده گرفت.

بر اساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم جولای سال 1999 میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون حدود 10 سال است که به تعویق افتاده است.

هم اکنون این نیروگاه در مراحل نهایی تکمیل است.

کد خبر 109986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز