همشهری‌آنلاین: شورای امنیت امروز (چهارشنبه 19 خرداد) در جلسه‌ای که به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تشکیل داد؛ با 12 رای موافق، 2 رای مخالف و یک رای ممتنع، تحریم‌های جدیدی علیه ایران را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه ترکیه و برزیل دو کشور مخالف با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بودند.

نماینده ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل در این نشست در سخنانی با تاکید بر تعهد کشورش به اجرای معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌یی (ان‌.پی‌.تی)‌گفت: ما نمی‌خواهیم که هیچ کشوری در منطقه سلاح هسته‌‌یی در اختیار داشته باشد. ما خواهان عاری‌سازی منطقه از وجود سلاح‌های هسته‌یی هستیم.

وی ادامه داد: ترکیه خواهان اعتمادسازی میان جامعه‌ جهانی و ایران است و بر استفاده از راه‌حل مسالمت‌آمیز تاکید دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، او با اشاره به هم‌ رای بودن ترکیه و برزیل در ایجاد چارچوب یک راه‌حل توافقی درباره برنامه هسته‌یی ایران، گفت: بیانیه اخیر تهران راه‌حلی برای مشکل هسته‌یی ایران به شمار می‌رود و این اعلامیه می‌تواند فرصت جدیدی برای حل این مشکل باشد.

ما نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نگران هستیم و از ایران هم می‌خواهیم که شفاف‌سازی کامل داشته باشد و علاوه بر آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های لازم را جهت اعتماد‌سازی انجام دهد.

نماینده ترکیه شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: اعمال تحریم‌ها موجب پایان دادن به مشکلات نمی‌شود؛ ما از نگرانی جامعه جهانی آگاهیم و می‌خواهیم که نگرانی‌ها از بین برود. توقع ما از تهران، اجرای کامل اعلامیه و ادامه‌ی مذاکرات با 1+5 است، در نهایت این که ترکیه با اعمال تحریم‌ها علیه ایران مخالف است.

پس از پایان سخنرانی نماینده ترکیه در این نشست، رای‌گیری انجام شد که 12 کشور در حمایت از تحریم، 2 کشور در مخالفت با آن و یک کشور هم رای ممتنع داد.

کد خبر 109360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز