گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش فصلی مدیرکل این آژانس که 42 بند دارد، به نمایندگی از کشورمان به این گزارش یوکیو آمانو انتقاد کرد.

آمانو در این گزارش مفصل که ادعاهای تازه و کهنه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران طرح می‌کند، حداقل 6بار درباره همکاری ایران با آژانس، فعل منفی به کار برده است. بنا بر این گزارش، در متن گزارش 9صفحه‌ای فصل بهار آژانس، تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران از جمله فعالیت‌های غنی‌سازی و فرآوری مفصل شرح داده شده اما به بیانیه سه‌جانبه تهران مبنی بر تبادل اورانیوم خارج از خاک ایران، که بین ایران، برزیل و ترکیه امضا شد، اشاره‌ای نشده است.

در این گزارش همچنین باز عبارت «موضوعات باقیمانده» در برنامه هسته‌ای ایران،  تکرار شده و این بار این عبارت پیش از عبارت «ابعاد نظامی احتمالی» نوشته شده است. همچنین در بندهای پایانی این گزارش اشاره شده که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده و ذخیره اورانیوم ایران به 2/43 تن رسیده است.

در واکنش به گزارش فصلی آمانو، نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی گفت که در این گزارش به «مسائل تکراری» پرداخته شده که به اعتبار آژانس لطمه وارد کرده است. به گزارش ایلنا، علی‌اصغر سلطانیه با اعلام اینکه از عدم‌اشاره به بیانیه تهران در گزارش جدید آژانس شگفت‌زده شده است،

تاکید کرد: عدم‌اشاره به بیانیه تهران در گزارش آژانس بسیار عجیب است. سلطانیه که با پرس‌تی‌وی گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ادامه این رویکرد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرخانه عمومی آسیب جدی وارد می‌کند، بنابراین، مدیرکل آژانس باید به این بازی خسته کننده، این قبیل تقاضاهای تکراری و بازتاب ناقص و نسبی حقایق پایان دهد.

کد خبر 108813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز